EUROCHARGE by Schaeffler 2025: 5000 km cu 8 mașini electrice – cifre de consum reale, episodul 4

0
3206

12 zile, 8 mașini electrice, 21 de oameni și 5000 kilometri până în inima Alpilor. Un test drive mamut organizat de colegii de la Autocritica.ro pentru a vedea care este starea infrastructurii în Europa pentru mașinile electrice și pentru a vedea cum se descurcă acestea în condiții reale de drum.

Pentru al patrulea și ultimul episod din serialul road-trip-ului EUROCHARGE by Schaeffler vom analiza cifrele de consum pentru modelele Volkswagen ID.4 și Volvo EX90 pe parcursul de peste 4.500 kilometri pe cele mai frumoase drumuri montane din Alpi și Dolomiți.

Episodul 1 | Episodul 2 | Episodul 3

Volkswagen ID.4Volkswagen ID.4 este, fără îndoială, unul dintre cele mai cunoscute SUV-uri electrice de pe piață. Are deja o carieră lungă, fiind al doilea model electric din familia ID lansată de la Volkswagen. A debutat în 2020, folosind versatila platformă MEB și un an mai târziu era desemnat drept World Car of the Year 2021. Dar ce este nou pentru 2025?

Volkswagen a operat de curând un update tehnic amplu care a adus o serie de îmbunătățiri majore modelului german. Deși nu a umblat la latura estetică, ID.4 este practic un model nou. Exemplarul prezent în EUROCHARGE by Schaeffler 2025 a fost un Volkswagen ID.4 Pro. Acesta a renunțat la unitatea de 204 CP și 310 Nm în favoarea unui motor electric nou de 286 CP și 545 Nm. Bateria are aceeași capacitate ca și până acum: 77 kWh. Autonomia declarată a crescut de la 522 km la 550 km.

La capitolul performanțe dinamice vorbim acum despre o viteză maximă de 180 km/h (+20 km/h). Vechiul model ajungea la 100 km/h în 8,5 secunde, dar cu noua motorizare acest lucru se realizează în 6,7 secunde. ID.4 câștigă în eficiență, de la un consum mediu declarat de 17,2 kWh/100 km, acum s-a ajuns la o valoare de 15,9 kWh/100 km rulați.

Încărcarea la stații AC se realizează tot până la puteri de 11 kW, iar o încărcare completă la o astfel de stație durează 8 ore. Plusul semnificativ îl contorizăm la încărcarea DC. De la o capacitate de încărcare cu maxim 125 kW s-a ajuns la 175 kW. Timpul de încărcare de la 10% la 80% este de 28 minute.

În completarea noului sistem de propulsie, constructorul german a revizuit și setarea suspensie. ID.4 este acum un model mai confortabil și cu o dinamică mult îmbunătățită.

Cifre generale Volkswagen ID.4:

  • Distanță totală parcursă: 4576 km;
  • Număr total de opriri pentru încărcare: 17 sesiuni pe drum și 5 încărcări peste noapte la hotel;
  • Timp total petrecut la stații pe traseu: 7 ore și 8 de minute (428 minute);
  • Energie totală încărcată: 943,9 kWh, din care 265 kWh la hoteluri;
  • Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 264,8 și 536,3 euro (în funcție de aplicația de încărcare utilizată);
  • Comparație costuri combustibil (estimat pe traseu):
    • mașină pe benzină de putere similară (consum mediu estimat 9 litri/100 km, preț mediu 1,8 €/litru) ar fi costat aproximativ 740 euro.
    • variantă diesel echivalentă (consum mediu estimat 7 litri/100 km, preț mediu 1,75 €/litru) ar fi costat circa 560 euro.
  • Consum mediu ponderat pe întregul traseu: 19,1 kWh/100 km;
  • Autonomie reală medie ponderată: 409,5 km.

Volkswagen ID.4 a fost cea mai echilibrată mașină din EUROCHARGE by Schaeffler. A avut performanțe solide pe tot parcursul celor 12 zile de road trip. Zilele montane au fost cele mai economice, cu un consum de 16,3 kWh/100 km în ziua de Alpi austrieci. Autonomia reală s-a situat constant în intervalul 410 – 470 km în zilele lungi de traseu, astfel că a oferit predictibilitate în privința necesarului de încărcări. Puterea de încărcare de până la 175 kW a avut un impact pozitiv, întrucât a permis opriri rapide și eficiente, în special pe autostradă.

Volvo EX90

Cel mai mare SUV electric din gama Volvo este EX90. Este echivalentul celebrului XC90, fiind un SUV full-size complet electric. Versiunea cu 7 locuri (configurație standard) oferă un portbagaj cu volum de 324 de litri (cu toate scaunele în poziție verticală). Această valoare include și zona de stocare de sub podeaua portbagajului (72 de litri). Prin rabatarea ultimului rând de scaune volumul de încărcare crește la 697 de litri, iar dacă rabatăm și rândul central de scaune, volumul util ajunge la 2.135 de litri. Noul EX90 folosește arhitectura SPA 2 (Scalable Product Architecture 2) comună cu modele Polestar 3 și Volvo ES90.

Exemplarul din EUROCHARGE by Schaeffler a fost un Volvo EX90 Twin Motor Performance ce utilizează două motoare electrice pentru un total de 517 CP și 910 Nm. Bateria folosită pentru stocarea energiei are 107 kWh. Viteza maximă este limitată la 180 km/oră, iar sprintul de la 0 la 100 km/oră se face în 5,9 secunde.

Cifre generale Volvo EX90:

  • Distanță totală parcursă: 4635 km;
  • Număr total de opriri pentru încărcare: 13 sesiuni pe drum + 5 încărcări peste noapte la hotel;
  • Timp total petrecut la stații pe traseu: 7 ore și 20 de minute (440 minute);
  • Energie totală încărcată: 1033,7 kWh, din care 322 kWh la hoteluri;
  • Cost total al încărcărilor (încărcările de la hotel au fost gratuite): între 277,6 și 562,2 euro (în funcție de aplicația de încărcare utilizată);
  • Comparație costuri combustibil (estimat pe traseu):
    • mașină pe benzină de putere similară (consum mediu estimat 12 litri/100 km, preț mediu 1,8 €/litru) ar fi costat aproximativ 1001 euro.
    • variantă diesel echivalentă (consum mediu estimat 9 litri/100 km, preț mediu 1,75 €/litru) ar fi costat circa 730 euro.
  • Consum mediu ponderat pe întregul traseu: 23 kWh/100 km;
  • Autonomie reală medie ponderată: 470,7 km.

Volvo EX90 a fost cea mai mare mașină din tur. La 2,7 tone, SUV-ul suedez a avut o medie de consum de 23 kWh/100 km, cea mai mare dintre toate mașinile prezente. Bateria mare de 107 kWh îi conferă o anduranță ieșită din comun. A atins un vârf de 563,2 km autonomie reală în ziua pasurilor elvețiene și a finalizat zilele petrecute pe Stelvio și în Dolomiți cu zero opriri pentru încărcare.

 

Foto: Ciprian Mihai și Radu Chindriș

Vă recomandăm și: 

ROCHARGE Electric Trip: Marele tur electric

Cars&Roads 2021: Turul Transilvaniei în 8 zile

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

two + 6 =