Fiat 850 a fost una dintre cele mai cunoscute și răspândite modele din istoria constructorului torinez. Dacă modelul 500 a pus Italia pe roți după perioada grea a războiului, 850 a fost automobilul mai matur din anii ‘60.
După perechea Fiat 500 și 600, compania italiană avea nevoie de un model mai matur și puțin mai mare. Evoluția tehnică a lui 600 a dus natural la noul Fiat 850, lansat în 1964 și a declinat apoi într-o adevărată familie de modele: Sedan, Coupe, Spider și chiar van de marfă sau pasageri.
Varianta de bază a fost Fiat 850 sedan, care, în ciuda denumirii, avea doar două portiere. Cu un design simplu caracterizat de cele două faruri rotunde, era propulsat de un motor de 843 cmc cu 37 CP, amplasat în partea din spate. O versiune numită Fiat 850 Special ducea puterea motorului la 47 CP și venea echipată cu frâne pe disc pentru puntea față. Aceste modele Fiat 850 erau destul de răspândite și în România comunistă, fiind comercializate și la noi în țară în anii ’60.
O variantă mult mai rară și mai exotică a fost însă Fiat 850 Coupe. Având o caroserie tot cu două portiere, dar cu forme mult mai angulare, modelul avea să rămână în amintirea populară sub numele de Fiat 850 Sport. Designul Coupe-ului este semnat de Felice Mario Boano, același om care s-a ocupat și de emblematicul model Lancia Aurelia GT Coupe.
La prima vedere, versiunea Coupe nu avea nimic în comun cu fratele său Sedan, dar arhitectura era identică, iar motorul amplasat în spate era preluat de la 850 Special și oferea inițial 47 CP.
Fiat 850 Coupe a fost lansat la Salonul Auto de la Geneva din 1965, un an mai târziu față de modelul standard și avea să fie comercializat inclusiv pe piața americană. O variantă decapotabilă numită 850 Spider completa familia de variante a modelului italian.
Versiunile de top aveau să apară în martie 1968, când au fost lansate 850 Sport Spider și 850 Sport Coupe, cu capacitatea motorului crescută la 903 cmc și putere de 52 CP. Varianta de top a modelului 850 Coupe putea fi ușor recunoscută după perechea suplimentară de faruri, precum și după stopurile duble spate.
În ciuda puterii relativ mici, Fiat 850 Coupe era un automobil ușor și bine echilibrat, iar performanțele erau absolut decente pentru o mașină de acest gabarit. De-a lungul timpului s-au dovedit a fi relativ fiabile, singura problemă majoră cu care s-a confruntat fiind rugina care afectează caroseria modelului Fiat 850 Coupe.
Peste 2,3 milioane exemplare Fiat 850 au fost fabricate în cei aproape zece ani în care mașina a fost în producție.
Modelul 850 a mai fost declinat în variante Berlinetta, un soi de Spider carosat, dar și două variante utilitare. Fiat 850 Familiare era un mini van pentru transportul de persoane, o evoluție a modelului Fiat 600 Multipla, iar modelul Fiat 850T era varianta utilitară a modelului.
Foto: Fiat