Nu trebuie să vă gândiți chiar la minuscula pasăre exotică. Idea de obiect mic, ușor și pliabil care să reprezinte cel mai bine conceptul de mobilitate urbană s-a materializat în cea mai ușoară bicicletă cu acumulatori de pe piața de profil, denumită Hummingbird Electric. Iar partea cea mai tare este că designerul este un român.
Englezii de la Hummingbird au doar trei ani de existență și sunt cei care se gândesc mereu la soluții eficiente și spectaculoase care țintesc libertatea de mișcare a oamenilor. Inspirația lor a pornit de la o problemă, considerată fără soluție, care implicau bicicletele pliabile dar care să ofere performanțe „high class” atunci când sunt utilizate zilnic. Ei au venit cu ideea și designul, însă cei care au proiectat-o fizic au fost cei de la Prodrive, un nume bine cunoscut în lumea motorsportului. Cadrul ușor, construit din carbon și asamblarea bicicletei au fost finalizate în sediul din Banbury, alături de mașinile de curse și de raliuri pe care le construiește pentru Aston Martin, Subaru sau Renault, de exemplu.
Acum doi ani englezii construiau cea mai ușoară bicicletă clasică pliabilă cu o greutate de doar 6,9 kg. Anul acesta s-au hotărât să facă și varianta electrică cu un motor alimentat de o baterie, pentru a-și asista biciclistul în travaliul circulației urbane. Bicicleta dispune de un motor fără perii, de 250 W, și care are cel mai mare raport putere/greutate de pe piață. Cântărind 10,3 kg, cu tot cu bateria de litiu de 160 Wh, aceasta poate atinge o viteză maximă de 25 km/h (limitată!) și poate depăși ușor o distanță de 30 km. Toate aceste tehnologii sunt „ambalate” într-un tambur discret montat în roata din spate, cu un diametru de 180 mm și o grosime de 120 mm. Bicicleta poate fi încărcată complet de la orice sursă casnică în doar două ore și jumătate și nu este nevoie ca biciclistul să poarte un set de baterii separat.
Ca să pornească motorul cel din șa trebuie să pedaleze până când atinge viteza de 8 km/h și apoi să „dea înapoi” trei rotații complete. Motorul preia astfel efortul la înaintare și se oprește automat după două minute staționare, sistemul de frânare acționând separat fiecare roată în parte.
Iar partea cea mai „tare” este că, prin Bluetooth, biciclistul poate să-și conecteze telefonul smartphone la Hummingbird Electric pentru monitorizarea consumului de energie intermediul aplicației Bitride. În plus, telefonul îi permite accesul la servicii cum ar fi diagnoza online, navigarea adaptată bicicletei sau statisticile privind mobilitatea. De asemenea, o măsură inovatoare de securitate îi permite proprietarului să blocheze roata din spate, în cazul în care bicicleta este furată.
Despre bicicleta electrică, Petre Crăciun, designerul Hummingbird, spunea că: „Am petrecut ultimul an stabilind cum să construim ceea ce credem că este deja un produs cu adevărat remarcabil, iar introducerea unui model electric, care cântărește doar 10,3 kg, este o adevărată gură de aer pentru transportul urban. Hummingbird reprezintă libertatea să vă deplasați așa cum vă place, dar pe care nu o puteți face cu multe alte modele de pe piață”.
Partea mai delicată este că pentru tehnologiile de care veți beneficia trebuie să scoateți din buzunar 4495 de lire sterline, adică 5062 de euro, la care mai adăugați 225 de euro dacă doriți o culoare specială.
Radu Buhăniţă