Era unul dintre cei convinşi până în măduva oaselor că omul ar trebui să lase mândria de-o parte atunci când se apucă să proiecteze ceva. Să se uite în primul rând la rezolvările găsite de natură pentru diversele situaţii întâlnite. Orice aroganță sau atitudine superioară faţă de aceasta este dovada unei naivităţi absolute.
Lupta pentru afirmare în zona profesiilor care implică imaginaţie este acerbă. Să reuşeşti, însă, în mod absolut să eviţi norma generală şi să surprinzi permanent în toate propunerile realizate nu este uşor. Este cazul designerului Luigi Colani, om de o remarcabilă creativitate şi îndârjire în crezul său. Mai pe scurt, reţeta de bază a abordărilor sale este destul de simplă. După cum chiar el afirmă, sursa de inspiraţie este natura. Prin finele sale reglaje şi teste făcute în timpul evoluţiei acesta poate să ne ofere de cele mai multe ori soluţiile optime în materie de design. Având studii de aerodinamică, Colani începe să ţină cont în activitatea de design de importanţa acestui aspect. Când se gândea la avioane se inspira de la păsări, când se gândea la ambarcaţiuni, studia vietăţile marine. Atenţia sa, însă, nu a fost îndreptată numai spre avioane şi ambarcaţiuni.
Soluţiile aerodinamice din natură sau diversele rezolvări „biologice” ale acesteia au fost implementate cu succes în soluţii de design pentru trenuri de mare viteză, TIR-uri şi automobile. Din punct de vedere al impactului la public, propunerile pentru soluţiile de transport au făcut cele mai multe furori. Prin intermediul acestora, Luigi Colani şi-a probat practic avantajele abordării sale. Mă refer mai ales la TIR-urile carosate de acesta. Este probabil segmentul de soluţii unde se vede cel mai bine diferenţa dintre filosofia designerului şi abordarea generală a producătorilor consacraţi. În dreptul acestora din urmă vedem un design făcut parcă în ciuda studiilor de aerodinamică. Propunerile lui Colani surprind prin cabinele lor panoramice şi forma aerodinamică începând de la faruri şi terminând la „obloanele” din spate. Doar prin schimbarea designului şi folosind acelaşi motor, aceste vehicule consumau cu circa 50% mai puţin carburant. Este adevărat că în ultimii ani au mai apărut încercări de îndulcire a zonei frontale, însă soluţiile sunt încă departe de îndrăzneala de care a dat dovadă Colani. Pentru că apetitul său creator era în căutare permanentă de noi provocări, a semnat soluţii şi pentru designul de obiect. Între ele putem enumera aparate foto, telefoane, televizoare, lămpi și chiar un pian. Dovedea că orice lucru făcut de mâna omului poate să fie mai bun sau mai interesant, dacă nu suntem aroganţi şi ne uităm un pic în curtea „profesorului Natură”, pentru a învăţa câteva lecţii şi a le implementa ulterior în noile creaţii.
Text: Gabriel MANOLE / Foto: colani.org