O mică și necunoscută firmă din Croația predă marilor producători auto o lecție de creativitate și de excelență în tehnologie. Pilotul și inginerul croat Mate Rimac, împătimit participant la curse auto pe circuit, a constatat, în urmă cu mai mulți ani, că mașina sa de competiție, un BMW M3 din 1984, nu mai face față concurenței. Cum varianta unei mașini noi nu i-a surâs, Rimac a decis să-și modifice M3-ul, dar nu prin clasica înlocuire a motorului cu unul mai puternic, ci apelând la o soluție radicală: propulsia electrică. Transformarea BMW-ului nu a fost simplă și a trecut prin cinci etape. După trei ani de încercări și nenumărate teste, s-a născut e-M3, una dintre cele mai competitive și mai performante mașini electrice de curse: 600 CP, cuplu maxim de 900 Nm, 0-100 km/h în 3,3 secunde și viteză maximă de 280 km/h.
Experiența căpătată cu e-M3 l-a făcut pe Mate Rimac să treacă la dezvoltarea unui supercar electric de șosea. Proiectul Concept_One are la bază motorul electric sincron cu magnet permanent dezvoltat de Rimac Automobili, firma lui Mate. Arhitectura sistemului All Wheel Torque Vectoring (AWTV) este una originală, fiind formată din patru ansambluri motor electric – invertor – reductor, fiecare acționând câte o roată, și sunt cuplate câte două pe ax. Legătura între cele două subsisteme și coordonarea lor se fac prin intermediul unui computer central, ce prelucrează instantaneu și miile de date primite în fiecare secundă de la multitudinea de senzori instalată pe mașină. AWTV permite fiecărei roți să accelereze sau să decelereze de câteva sute de ori pe secundă, independent, și, împreună cu centrul de greutate poziționat foarte jos, cuplul motor uriaș și funcționarea constantă, fără întrerupere, a motoarelor, datorită faptului că nu există transmisie, îi asigură lui Rimac Concept_One manevrabilitate excepțională și ținută de drum de neegalat. Mașina rulează aproape perfect și pentru că roțile se pot roti în sens invers una față de cealaltă atunci când situația o cere, corectându-se astfel și cea mai mică deviere de la trasa ideală.
Coupeul de două locuri a fost proiectat să fie cea mai bună mașină sport, nu doar un simplu supercar cu motor electric. De aceea, Mate Rimac și echipa sa nu au făcut niciun compromis: motoarele electrice dezvoltă o putere utilă totală de 1.088 CP și un cuplu maxim de 1.600 Nm, disponibil între zero și 6.500 rpm. Deși mașina nu este tocmai ușoară, cântărind 1.950 kg la gol, ea este o adevărată hipersportivă: 0-100 km/h în 2,8 secunde, viteză maximă de peste 300 km/h, accelerație laterală de 1,4 g. Pachetul de siguranță cuprinde airbaguri frontale și laterale, ABS și sistem de stabilitate, iar frânele cu discuri ceramice, cu diametrul de 390 mm pe față și de 380 mm pe spate, opresc bolidul în doar 31,5 metri de la viteza de 100 km/h.
Caroseria tip monococă este fabricată integral din fibră de carbon (ca și șasiul), iar liniile sale elegant-sportive sunt rezultatul testelor în tunelul aerodinamic Pachetul de acumulatori litiu-fier-fosfat are capacitatea de 91 kWh și asigură o autonomie de până la 600 km (Rimac Automobili recomandă, însă, să se ia în considerare o valoare maximă de 500 km). Atunci când este nevoie, sistemul de recuperare a energiei de frânare poate furniza până la 800 kW pentru încărcarea acumulatorilor în mers.
Deși este vorba despre o mașină sport, interiorul bicolor este finisat manual, precum cele ale limuzinelor de lux, cu cele mai fine materiale (piele naturală, în primul rând) și este dotat cu un sistem de infotainment high-end. Confortabil și spațios, grație ampatamentului de 2.750 mm, habitaclul este organizat după principiul „totul pentru șofer” și poate fi personalizat după dorința clientului. Așa e și firesc, în condițiile în care mașina costă un milion de dolari!