Despre compania Magna Steyr se vorbește rar, aproape deloc. Cu toate acestea, este un producător de automobile destul de important, care asamblează modele ale mai multor mărci în uzina sa din Graz (Austria). Iar avântul pe care l-au luat mașinile electrice îi deschide noi perspective.
Subsidiară a companiei canadiene Magna International, Magna Steyr există în actuala formă din anul 2001, dar istoria sa este veche de aproape 200 de ani. În 1830, în orașul austriac Steyr, a fost înființată armurăria cu același nume, de către Leopold Werndl. Firma s-a dezvoltat pe parcursul secolului XIX, devenind un mare fabricant de arme, iar, în 1915, au fost puse bazele diviziei de automobile a Steyr. În 1934, compania s-a transformat într-un conglomerat industrial, prin fuziunea cu Austro-Daimler și Puch. Ulterior, a luat naștere Grupul Steyr-Daimler-Puch, care a rezistat multe zeci de ani, dar, în intervalul 1987-2001, a fost progresiv fragmentat. Steyr a fost achiziționată de Magna International, în 1998, iar noua societate, Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG & Co KG, având sediul în al doilea oraș austriac ca mărime, Graz, a fost înființată în anul 2001.
Magna Steyr nu este, totuși, o marcă auto, ci doar un producător de automobile, făcând aproape 200.000 de exemplare în 2018. Firma austriacă lucrează pe bază de contract încheiat cu diferite mărci auto, dar nu numai asamblează mașini, ci și participă la proiectarea și dezvoltarea acestora, precum și a unor tehnologii asociate. De exemplu, nu este foarte cunoscut faptul că sistemul de transmisie 4×4 folosit de Mercedes-Benz, 4Matic, este creația celor de la Magna Steyr. Așa se explică și faptul că firma austriacă a fost și singurul producător, între anii 1996 și 2006, al versiunilor Mercedes-Benz Clasa E cu tracțiune integrală. De asemenea, compania din Graz a avut o contribuție importantă la proiectarea, dezvoltarea și construcția SUV-ului BMW X3 (E83) și a GT-ului Aston Martin Rapide. Și modele precum Audi TT, Fiat Bravo și Peugeot RCZ au beneficiat de expertiza inginerilor de la Magna Steyr, nu doar au fost fabricate în uzina din Graz. Dar, peste toate aceste modele domină o legendă: Mercedes-Benz Clasa G. Etalonul, pentru unii, al clasei mașinilor tot-teren „adevărate”, G-Klasse a fost gândit la început ca autovehicul militar, ideea aparținându-i șahului Iranului. Conceput, testat intens și pus la punct în colaborare de către Mercedes-Benz și Steyr-Daimler-Puch în perioada 1972-1979, acesta este produs de atunci la Graz. Pe lângă Clasa G, aici sunt asamblate și BMW Seria 5 (2017), BMW Z4 (2018), Toyota Supra (2019), Jaguar E-Pace (2017) și Jaguar I-Pace (2018). De-a lungul timpului, Steyr a mai asamblat mașini și pentru Volkswagen, Jeep, Mini, Chrysler, Saab.
Viitorul companiei austriece pare legat acum de mașinile electrice: tranziția la producția acestora a început cu Jaguar I-Pace, crossover-ul electric britanic care a câștigat nu mai puțin de 62 de premii internaționale. Urmează SUV-ul electric Fisker Ocean, pentru care firma americană a încheiat, deja, contractul de asamblare cu Magna și, poate, un automobil Sony. Concernul japonez a prezentat la Consumer Electronics Show 2020 conceptul cu două motoare electrice Vision-S, la realizarea căruia a contribuit și Magna International. Iar contractele aflate în derulare la Magna Steyr privesc, în proporție de peste 40%, modele electrificate.