Marius Nicolae a plecat din România acum cinci ani și s-a stabilit în Australia. Aici a „descoperit” motocicleta și a pornit să exploreze continentul, dar și insulele exotice din Oceanul Pacific. A mâncat chiftele din carne de cangur, a înotat în apa turcoaz din Noua Caledonie și a admirat coralii din Fiji. Și câte și mai câte… Iar după zeci de mii de kilometri pe două roți s-a gândit și la alți pasionați ai călătoriilor cu motocicleta și promovează traseele din România pe mai multe rețele sociale.
Auto Test: De ce ai plecat din România?
Marius Nicolae: În urmă cu cinci ani am hotărât împreună cu familia să emigrăm și ne-am stabilit în orașul Canberra. Australia este un loc în care am reușit să ne punem în valoare abilitățile personale și profesionale. În prezent lucrez la o companie care se ocupă de administrarea unor imobile de birouri, un alt domeniu de activitate față de „banking”, ceea ce am făcut în România timp de zece ani. Cu toate acestea mă simt împlinit.
Auto Test: Cât de des vii în România?
Marius Nicolae: O dată la doi ani. În România am o mulțime de amici motocicliști și chiar o fostă colegă din școala generală. Din păcate nu reușesc tot timpul să-mi pliez vacanțele cu sezonul moto, dar îmi doresc mult să fac „un ride”, cu colegii motocicliști, în zonele montane.
Auto Test: Cum te-a cucerit motociclismul?
Marius Nicolae: Motociclismul, în adevăratul sens al cuvântului, l-am descoperit în Australia, cu ajutorul lui Dani, un prieten român. El m-a convins, m-a inițiat și mi-a oferit tot suportul. Dani m-a susținut moral și după doar două luni am mers împreună 700 de kilometri, într-o singură zi, la un eveniment organizat de Harley Davidson Australia. Am înțeles că atunci când ai o motocicletă asta înseamnă responsabilitate, libertate și o mulțime de prieteni (râde).
Auto Test: Care a fost prima motocicletă și ce motociclete conduci în acest moment?
Marius Nicolae: Prima motocicletă a fost un Kawasaki ER 6n 2012, cu 11.000 de kilometri la bord. După doi ani am înțeles ce motocicletă mi se potrivește și am ales „nava amiral” a flotei BMW: K1600. Mi-am cumpărat una din anul 2011 cu 60.000 de kilometri la bord. După alți doi ani, am simțit că lipsește ceva și mi-am luat și una de oraș. Așa am ajuns să merg și cu Suzuki GSX-S125 cu ABS și injecție, din 2019, nou-nouță.
Auto Test: Ai călătorit mult pe două roți?
Marius Nicolae: Oho! În această țară uriașă, mai mare ca Europa, am călătorit peste 40.000 de kilometri. Am mers pe toată Coasta de Est, am traversat Sudul și o parte din zona de interior. Am ajuns și în inima Australiei, la Uluru. Am cunoscut o mulțime de oameni, cu spirit de aventură, din Franța, Bosnia, Africa de Sud, Malaezia, Coreea de Sud, India, Bulgaria, Turcia, Myanmar, Fiji, Vanuatu, Noua Caledonie, Noua Zeelandă, Indonezia.
Auto Test: Care sunt lucrurile care te-au impresionat?
Marius Nicolae: În primul rând educația celor de aici, respectul și conduita din trafic, prin respectarea limitei de viteză și a locurilor speciale de parcare, dar și calitatea extraordinară a infrastructurii. Să știi că este și ceva care nu îmi place: limita maximă de viteză pe autostradă este 110 km/h. Din Canberra până la Brisbane sunt 1.300 de kilometri, asta înseamnă o veșnicie pe autostradă cu această viteză.
Auto Test: Ce ai mâncat bun în călătoriile tale?
Marius Nicolae: La cât sunt de gurmand am uitat cât de pufoși sunt cangurii și am vrut să îi văd prăjiți: friptură, cârnați și chiftele. Carnea de vită Angus rămâne preferata mea. Vă recomand să o gustați, dă dependență (râde). Am încercat crocodil, emu, rechin, „vegemite” – tradițional australian, „cava” – o băutură din Fiji, dar și multe soiuri de vinuri australiene.
Auto Test: Ce peripeții ai avut pe șoselele de acolo?
Marius Nicolae: Au fost multe, dar o să-ți povestesc două dintre ele. O dată am plecat total nepregătit la Bombala, la un eveniment moto: am stat la cort, cu ceilalți motocicliști, în acel sătuc montan, iar noaptea a plouat continuu și au fost șase grade. Nu credeam că mai prind dimineața, așa frig nu am trăit niciodată. A doua oară am fost la Sydney, la un concert Bon Jovi, și mă gândeam că cei 300 de kilometri, până la Canberra, vor fi un fleac. Exact la ieșirea din oraș mi-a dat seama că am pană la roata din spate. Am oprit pe marginea drumului și după vreo zece minute s-a oprit un motociclist să întrebe ce am pățit. Era 11 noaptea. S-a oferit să mă ajute cu pana și mi-a cerut kit-ul, dar nu aveam așa ceva… eram sigur că eu nu o să fac niciodată pană. Omul s-a dus la benzinărie și a luat tot ce trebuia, ca să fiu din nou gata de drum. Până la Canberra am mai schimbat singur trei „șnururi”. Am ajuns acasă după șase ore, înghețat și flămând.
Auto Test: Am văzut că ai călătorit și în insulele din Pacific. Cum ai fost primit?
Marius Nicolae: A fost foarte frumos să fiu înconjurat de vegetația exotică și luxuriantă din Vanuatu, am înotat în apa turcoaz din Noua Caledonie și am admirat coralii din Fiji. Locuitorii acestor insule m-au fascinat prin simplitatea, amabilitatea, căldura și onestitatea lor și mi-au demonstrat că fericirea nu are preț. De asemenea, am avut ocazia să călătoresc și în Asia, iar în Thailanda am descoperit un loc în care s-au filmat câteva scene din filmul James Bond, o zonă care îi și poartă numele, și am vizitat temple budiste. Nu pot uita cât de bine m-am distrat cu maimuțele balineze. În Bali am avut ocazia să iau parte la o degustare Luwak. Știi povestea?
Auto Test: Nu prea…
Marius Nicolae: Boabele de cafea sunt parțial mâncate de un animal asemănător unei pisici, se fermentează pe măsură ce trec prin intestine, iar apoi sunt defecate cu alte materiale fecale. Pare foarte ciudat. Ceea ce îți pot spune este că mi-a plăcut foarte mult cafeaua. Știi ce m-a mai impresionat? Am întâlnit oameni care habar nu aveau unde este țara noastră, dar știau multe lucruri despre Gheorghe Hagi și Simona Halep.
Auto Test: Ce spun cei din familie de pasiunea ta?
Marius Nicolae: Fiind departe de țară, nu m-am lovit de încurajările sau de descurajările părinților. Soția mea mi-a susținut pasiunea pentru motociclete, deși nu este deloc o activitate ieftină. Am provocat-o să-mi fie pasager și acum îndrăgește acest sport de pe șaua din spate. Fiica mea, Anastasia, are șapte ani, adoră motocicletele, iar acum doi ani a primit un motor de enduro de 50 cmc de care este tare mândră. Vrei să-ți spun că atunci când m-a vizitat soacră-mea, a bifat prima plimbare cu motocicleta, la 56 de ani.
Auto Test: Accidente ai avut?
Marius Nicolae: Nu am avut. O singură dată un șofer nu mi-a acordat prioritate și l-am ocolit în ultimul moment. M-am speriat tare și îmi aduc aminte că l-am înjurat în limba română. Încă de la început am fost precaut, mi-am cunoscut limitele și nu am exagerat cu viteza. În primele luni am frecventat zone mai puțin aglomerate, dar cu viraje, și am avut mereu lângă mine motocicliști de la care am avut multe lucruri de învățat. Am avut răbdare cu mine și am plecat la drum lung doar după ce m-am simțit pregătit.
Auto Test: Ce crezi că te-a ajutat să te ții departe de pericole?
Marius Nicolae: Am respectat limita de viteză, am verificat motocicleta înainte să plec la drum lung (anvelope, frâne, lumini) și am purtat echipament corect, în funcție de anotimp. Și, foarte important! M-am încadrat corect și am respectat participanții la trafic: oferi respect, primești respect.
Auto Test: Cum se conduce în Australia? Care sunt diferențele față de Europa?
Marius Nicolae: În Australia se conduce preventiv, iar legislația se respectă. Amenzile sunt foarte mari! Punctele de penalizare sunt active trei ani, iar în perioada sărbătorilor legale sunt duble. Orice greșeală se plătește și nimeni nu este mai presus de lege. De când sunt aici nu am văzut șoferi care să întoarcă sau să depășească linia continuă. În Australia, participanții la trafic sunt încurajați să raporteze la poliție incidentele. Depășirea vitezei în mod repetat constituie un act criminal și se pedepsește pe măsură. Sunt momente în care instanța decide confiscarea mijlocului de transport și distrugerea acestuia sau chiar pedeapsa cu închisoarea.
Auto Test: Și ce fac cei care sunt dornici de adrenalină?
Marius Nicolae: Aici, ai acces la o mulțime de circuite moto, autorizate, iar prețul este de la 80 de dolari în sus. Îți faci programare, ți se face un instructaj și ești liber să scoți „fum din roți”. Viteza este doar pentru circuit, pe șosea trebuie să respectăm regulile. Crezi că nu poți să faci asta? Este foarte simplu când toți pe șosea reușesc, când sunt o mulțime de camere și de mașini de poliție… neinscripționate, când amenzile te ustură! Trebuie să fii responsabil! În Australia ți se acceptă să bei două beri și după aceea să te urci la volan sau în șa, cu condiția să nu fii începător, așa că poți și tu să respecți limita de viteză. „Win-Win” :).
Auto Test: Cum sunt priviți motocicliștii în Australia?
Marius Nicolae: Pentru mulți australieni este un mijloc de transport, iar motocicliștii sunt respectați. Există numeroase grupuri și asociații care organizează evenimente caritabile, iar datorită acestor inițiative imaginea motocicliștilor are de câștigat. În luna decembrie am participat la un eveniment național, organizat de poliția federală în onoarea polițiștilor morți la datorie. Am fost 2245 de motocicliști și am blocat două ore traficul din centrul orașului. Tot în decembrie, ne-am îmbrăcat în Moș Crăciun, ne-am decorat motocicletele și am donat jucării pentru copiii nevoiași. Și atunci traficul a fost restricționat, iar șoferii din mașinile oprite ne salutau și ne zâmbeau.
Auto Test: Am văzut că ai un proiect video. Ce îți propui cu el?
Marius Nicolae: „Nick Moto Vlog” este un canal de YouTube în care prezint locuri frumoase de aici, testez motociclete și fac oamenii să zâmbească săptămânal, timp de zece minute… sau cel puțin așa îmi propun (râde). Promovez motociclismul așa cum este aici și vreau să transmit această experiență în speranța că și în România vor fi implementate unele lucruri care funcționează în Australia. Am și o pagină de Facebook, „Moto Touring România” în care promovez România în grupurile moto. Aici vorbesc despre locurile care merită vizitate, drumurile de vis și obiceiurile de la noi din țară, dar ofer și informații legate de trasee, distanță, grad de dificultate, timp de parcurs… tot ce ai nevoie pentru a organiza un tur moto în România.
Foto: arhiva Marius Nicolae