Brexitul a schimbat modul în care autovehiculele cu volanul pe partea dreaptă, care provin din Regatul Unit, sunt admise în circulație în România. Registrul Auto Român va emite cartea de identitate a vehiculului doar după ce proprietarul mută postul de conducere pe partea stângă, dar aceasta nu este singura schimbare post-Brexit. Pentru autovehiculele deja înmatriculate în România, legislația actuală nu prevede noi obligativități.
Din 2007, anul aderării României la UE, peste 110.000 de de autovehicule cu volanul pe partea dreaptă au fost admise în circulație în țara noastră, cele mai multe provenind din UK.
De la 1 ianuarie 2021, pentru că s-a încheiat perioada de tranziție dintre Marea Britanie și UE, mașinile SH care provin din UK trebuie să îndeplinească toate condițiile tehnice aplicabile la omologarea individuală a vehiculelor utilizate importate din state terțe, non-UE. Pentru aceste vehicule postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului, iar norma de poluare minimă trebuie să fie Euro 3. În plus, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.
Certificatele ITP emise de o stație de inspecție tehnică din Regatul Unit nu mai pot fi folosite pentru reînmatricularea unui vehicul în România și este necesară efectuarea unei noi inspecții tehnice la RAR, cu ocazia omologării individuale și eliberării cărții de identitate a vehiculului în vederea reînmatriculării.

bre UE.”
„RAR a sfătuit constant conducătorii auto să se gândească bine atunci când aleg să achiziționeze un autovehicul cu volanul pe partea dreaptă, cu scopul de a-l înmatricula și conduce în țară, din cauza dificultăților pe care le prezintă aceste mașini. Mă refer aici la riscurile pe care și le asumă șoferii care vor să efectueze o depășire, mai ales atunci când trebuie să pătrundă mult pe contrasens, pentru că riscul de a produce un accident este mult mai mare. Vă reamintesc o statistică de anul trecut a Poliției Rutiere, care arăta că din 25 de accidente în care au fost implicate autovehicule cu volanul pe partea dreaptă, 24 au fost din vina șoferilor acestora. Deci peste 90%. Iar pe parcursul unui an autovehiculele cu volan pe dreapta sunt implicate în aproximativ 150 de accidente rutiere. Gândiți-vă că vizibilitatea scade dramatic”, ne-a declarat directorul adjunct al RAR, Dorin Cândea.
Frecvent, în urma accidentelor în care au fost implicate aceste vehicule, opinia publică a solicitat interzicerea înmatriculării acestor autovehicule, dar aspectele legale nu au permis acest lucru.
Comisia Europeană a considerat că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule în statele membre ar fi constituit o barieră pentru libera circulaţie.
„Trebuie avut în vedere faptul că există două hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene împotriva Poloniei și Lituaniei, prin care CJUE a constatat că statele respective, care aveau restricții naționale privind înmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, nu și-au îndeplinit obligațiile și nu au respectat prevederile legislației UE. Prin urmare, introducerea unei restricții privind omologarea și/sau eliberarea cărții de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă nu putea fi avută în vedere, deoarece aceasta ar fi dus la introducerea unei proceduri de «infringement» împotriva României”, detaliază Dorin Cândea.
Pentru posesorii mașinilor deja înmatriculate, legislația actuală nu prevede obligativitatea mutării postului de conducere, dar această situație se schimbă dacă vehiculul suferă modificări constructive.
„Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă. Concret, dacă un autovehicul cu volanul pe partea dreaptă, care este înmatriculat în România, se prezintă la RAR după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă și postul de conducere a fost mutat pe partea stângă”, explică Dorin Cândea, directorul adjunct al RAR.
În contextul discuțiilor intense despre situația autovehiculelor care provin din Regatul Unit, Registrul Auto Român a creat din timp o categorie specială pe site-ul www.rarom.ro, denumită „Brexit”, unde detaliază cadrul legislativ și explică pe larg care va fi statutul acestor vehicule.
Prevederile legale privind omologarea vehiculelor importate din state non-UE nu fac obiectul legislației uniforme a Uniunii Europene și, în consecință, ele sunt reglementate la nivelul fiecărui stat membru prin legislație națională. În România, legislația prevede această cerință încă din anul 2018.
http://www.autotestmagazin.ro/rar-nu-elibereaza-documentele-necesare-inmatricularii-in-romania-pentru-vehicule-scoase-din-uz/
http://www.autotestmagazin.ro/reguli-stricte-la-rar-info-cum-obtii-duplicatul-civ/
http://www.autotestmagazin.ro/se-schimba-regulile-privind-anularea-programarilor-la-rar/