Produs, în serie mică, din 2018, Mercedes-Benz GLC F-Cell nu mai are mult de trăit. Mercedes-Benz a anunțat că abandonează dezvoltarea de automobile alimentate cu hidrogen (fuel-cell), preferând să-și canalizeze eforturile în privința acestei tehnologii doar pentru autovehiculele de mare tonaj.
Timpul de încărcare lung, greutatea excesivă, prețul foarte ridicat, sensibilitatea la temperaturi extreme, utilizarea de pământuri rare în construcție… Acestea sunt caracteristicile bateriilor folosite astăzi la mașinile electrice. Acest fapt reprezintă o „capcană” majoră pentru dezvoltarea în continuare a acestui tip de mașini și pun sub semnul întrebării succesul pe termen lung al propulsiei cu motor electric. Doar cu motor electric. Sesizând de timpuriu această problemă, mai mulți producători auto și-au orientat o parte din fonduri către dezvoltarea unor soluții alternative de propulsie cu zero emisii, printre ele, pila de combustibil (fuel-cell), adică așa-numitul motor cu hidrogen. De fapt, este vorba despre un motor electric, care își primește energia, prin intermediul unei baterii de capacitate redusă, de lo o pilă de combustibil. Aceasta generează energie electrică în urma reacției între oxigen și hidrogen ce are loc în interiorul său, fără a emite poluanți, ci doar vapori de apă curată. Dar, această tehnologie, promițătoare pe hârtie, mai are de dovedit în materie de aplicare practică și tocmai a pierdut unul dintre cei mai vechi apărători ai săi. Mercedes-Benz a anunțat că renunță la utilizarea ei la automobile, după mai bine de 30 de ani de perseverență în această direcție, și la producția SUV-ului GLC F-Cell.
Acest SUV cu pilă de combustibil a fost comercializat la scară redusă, din 2018, în Germania, unde a fost adoptat și în dotarea Poliției. Cu motor electric de 210 CP, GLC F-Cell are două rezervoare din fibră de carbon, ce conțin 4,4 kg de hidrogen, în total, și o baterie mică. Testele realizate după ciclul NEDC au arătat că are o autonomie bună, de 480 km, însă costul foarte ridicat de producție, puținele stații de alimentare cu hidrogen și lipsa interesului mediului privat, dar și al statului, de a investi în extinderea rețelei acestora au făcut ca Mercedes să renunțe. Totuși, compania germană va continua să finanțeze proiectele de dezvoltare de camioane și alte autoutilitare grele cu pilă de combustibil, acestea având perspectiva de a fi rentabile.
Ironia face ca Mercedes-Benz să renunțe la automobilele cu hidrogen chiar în momentul în care cel mai aprig concurent al său, BMW, se pregătește să lanseze prima sa mașină cu acest sistem de propulsie, proiectată în parteneriat cu Toyota. Constructorul japonez, împreună cu alianța sud-coreeană Hyundai-Kia, a rămas printre puținii susținători ai acestei tehnologii și va dezvălui, în curând, a doua generație a modelului său cu pilă de combustibil, Mirai.
Foto: Mercedes-Benz