„Bipăitul” centurii de siguranță atârnă mai greu, pentru unii șoferi, decât propria lor viață, iar comercianții de dispozitive care înșeală sistemele de siguranță ale autovehiculului au umplut internetul cu anunțuri. Cu 10 lei, un șofer își poate cumpăra, la propriu, moartea, dar există și variante „de lux” pentru cei care vor să își doteze mașinile cu dispozitive personalizate, care poartă sigla mașinii.
Atunci când metoda de a pune centura de siguranță prin spatele scaunului nu îi mai mulțumește, unii conducători auto aleg varianta de a introduce în locașul fix al centurii de siguranță un dispozitiv care determină sistemul de avertizare sonoră să se oprească, considerând că a fost cuplată centura.
Culmea ironiei, pe unele dintre aceste dispozitive stă scris: „Do not use when the passenger is in the seat”, adică să nu fie folosite când pasagerul este pe scaun. Total fals, căci fix din acest motiv sunt cumpărate de pe internet sau din intersecțiile în care comercianții ambulanți le vând cu câțiva lei.
În descrierea acestor produse, vânzătorii scriu că „adaptorul pentru centura de siguranță este un dispozitiv special creat pentru mașina dumneavoastră, ce se introduce în locașul centurii de siguranță propriu-zise pentru a opri avertizarea acustică atunci când nu purtați centura de siguranță și vă aflați la volan”.
Ceea ce nu scriu vânzătorii este că, în cazul unui accident, astfel de dispozitive pot duce la rănirea gravă sau chiar la decesul celor care le folosesc în locul centurii de siguranță. Unele dintre „minciunele” permit, totuși, și cuplarea centurii reale a mașinii, dar dispozitivele au calitate îndoielnică și niciun fel de omologare care să certifice că ar rezista în cazul unui impact.
„Centuri auto false”, „capete auto centură”, „blocatori centură auto” sau „ornamente centură” sunt doar câteva dintre denumirile cu care sunt puse la vânzare aceste dispozitive, unele dintre ele fiind personalizate cu însemnele mașinii la care vor fi folosite.
Dincolo de aspectul de legalitate, pentru că folosirea unui astfel de dispozitiv echivalează cu a nu purta centura, mult mai importantă este problema siguranței.
Airbag-ul se declanșează cu viteză de peste 200 km/h, iar impactul cu perna de aer, pentru un o persoană care nu poartă centura de siguranță, poate fi mai periculos decât accidentul în sine. Studiile inginerilor din domeniul auto arată că airbag-urile de generație mai veche pot produce leziuni grave sau chiar frângerea gâtului șoferului care nu are cuplată centura.
Autoritățile din domeniu au impus, după anul 2010, ca airbag-urile să fie mai „prietenoase” și să se declanșeze diferit în funcție de greutatea ocupantului scaunului, viteza de deplasare a autovehiculului și de putarea sau nu a centurii de siguranță.
Cert este că, indiferent de evoluțiile tehnologice, airbag-ul, centura de siguranță și toate funcțiile de asistență electronică fac parte dintr-un sistem care oferă gradul maxim de siguranță pe care l-a conceput producătorul.
Așadar, airbag-ul și centura nu se exclud reciproc, iar legislația din România prevede obligativitatea purtării acesteia din urmă pentru toate persoanele care ocupă locurile dotate cu centuri. Amenda pentru nepurtarea centurii este încadrată în clasa I de sancțiuni și poate fi de 2-3 puncte-amendă și două puncte de penalizare pentru conducătorul auto. Valoarea unui punct de amendă este plafonată prin lege la 145 de lei.
http://www.autotestmagazin.ro/airbag-uri-curiozitati-despre-pernele-de-aer/
http://www.autotestmagazin.ro/conducerea-defensiva-o-a-doua-centura-de-siguranta/
http://www.autotestmagazin.ro/siguranta-gravidei-la-volan/