„Motoarele” zgomotoase sunt mai sigure în trafic?

0
106

Una dintre ideile preconcepute ale motocicliștilor este că tobele zgomotoase salvează vieți. Și prin urmare, în trafic, o motocicletă astfel echipată ar face deplasarea pe două roți mult mai sigură pentru aceștia.

Un studiu despre relevanța sunetului produs de o motocicletă asupra siguranței rutiere a fost inițiat de Asociația motoADN (Asociația Pentru Dezvoltarea Națională a Motociclismului) și realizat împreună cu Catedra de Autovehicule Rutiere a Facultății de Transporturi din cadrul Universității Politehnice din București.
Premisa de la care s-a pornit a fost că, pentru a „salva vieți”, sunetul tobelor de motocicletă trebuie să poată fi auzit de șoferul aflat în mașină. Astfel, sunetul motocicletei trebuie să fie peste nivelul sunetului de fond din habitaclu generat de motor, muzică, discuții și de curentul de aer atunci când mașina are peste 60km/h. Iar ca să aibă efect, sunetul motocicletei trebuie să atragă atenția celor de la volan de la o distanță care să le permită acestora să reacționeze în siguranță.
Punctele de referință au fost intensitatea zgomotelor la care suntem expuși în fiecare zi având valori cuprinse între 10 și 60 dB(A). S-a ținut cont și de expunerea la sunete cu o intensitate de până la 90 dB(A). De reținut că expunerea prelungită la valori trecute de 90 dB(A) este considerată un pericol pentru urechea umană și poate fi un subiect de protecție a muncii. Mergând mai departe cu exemple, la un concert rock, volumul este de 120 dB(A). Expunerea la sunete de peste 130 dB(A), chiar și pentru perioade scurte, de câteva minute, este considerată periculoasă și poate afecta sistemul auditiv.
În cadrul testului s-au comparat două seturi de date. Unul a fost dat de valorile sunetelor măsurate în interiorul mașinii, generate de funcționarea unei motociclete la un regim de turație ridicat. Al doilea a vizat sunetul de fond din mașină, când muzica este oprită sau când este la un volum mediu, volum ce permite discuții fără probleme între pasageri.
Pentru simularea situațiilor reale, s-a măsurat sunetul în mașină atunci când motocicleta se afla la 15m și la 10m în spatele mașinii, când s-a aflat în unghiul mort al șoferului și când motocicleta a fost în fața mașinii. De asemenea, a fost analizată distribuția sunetului emis de motocicletă în față și în spate ei, la diverse turații.

Rezultatele obținute au arătat că:
• la o motocicletă, sunetul transmis în față este mai mic cu până la 7 dB(A) față de sunetul transmis în spate;
• motocicleta nu este auzită de șoferul unei mașini aflată în mers dacă este la o distanță mai mare de 15m;
• la distanțe de 10m față de mașină, o motocicletă (cu nivel de zgomot produs peste limitele legale) poate fi auzită, dar sunetul este într-o zonă de frecvențe joase, în care sursa sunetului este greu de poziționat în spațiu de către urechea umană;
• când motocicleta este lângă mașină sau în fața mașinii, zgomotele produse vor fi auzite în mașină la un nivel care să atragă atenția șoferului, chiar și atunci când muzica este la un nivel mediu. La această distanță însă nu poate fi prevenită nicio manevră a conducătorului auto care ar pune în pericol motociclistul.

Iar ca să fie auzită într-o mașină aflată la 15-20 m distanță, o motocicletă ar trebui să producă un nivel al sunetului la țeava de eșapament de peste 135 dB(A), condiție imposibil de îndeplinit în realitate.
Cu alte cuvinte, concluzia testului este sunetul produs de o motocicletă nu este auzit de șoferii mașinilor din față sau este auzit prea târziu pentru a putea influența decizia șoferului.
„Pe lângă campaniile derulate deja de comunitatea moto, care promovează ideea că șoferii ar trebui să fie atenți la motocicliști în trafic, considerăm că a venit momentul să punem accent pe comportamentul și conduita noastră în trafic, al motocicliștilor. Dacă acceptăm ideea că suntem greu vizibili în trafic, vom face mai mult pentru siguranța noastră și, implicit, pentru siguranța rutieră. Acest lucru înseamnă, în primul rând, să fim sinceri și să recunoaștem că unele practici sunt greșite și că este cazul ca unii motocicliști să își schimbe comportamentul pentru binele lor în trafic și, în final, spre binele tuturor”, declara cu această ocazie Răzvan PAVEL, Președintele Asociației motoADN.
Rezultatele acestui studiu au fost publicate și la nivel european prin intermediul Federației Europene a Asociațiilor de Motocicliști (FEMA) din care face parte Asociația motoADN.

Articolul precedentTEST: BMW R18 – Extravaganța puterii
Articolul următorCel mai mare excavator din lume
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


7 + sapte =