Întâlnirea cu Dacia Duster 4×4 este incitantă. Alura contondentă, bine proporţionată, transmite un mesaj puternic de modernism, funcţionalitate şi robusteţe. Un amic a sintetizat toate astea într-o manieră cât se poate de tranșantă: „Poţi să-l parchezi liniştit lângă orice SUV premium fără nici cea mai mică jenă.”
Duster 4×4 are o doză de aroganță benignă care îl prinde foarte bine.
Aspectul pătrăţos, capota masivă, designul unghiular al jantelor şi multe alte detalii stilistice îl plasează într-o zonă dimensional-estetică prea puţin sau poate chiar deloc frecventată de alţi producători. Asta îi definește originalitatea si personalitatea.
Noul Duster 4×4 aduce în gama preţurilor accesibile un mesaj vizual specific segmentului superior dar pe care îl adaptează inspirat la particularităţile mediului concurenţial din zona non-premium.
Nu ştiu dacă este evident sau nu din ceea ce am spus până acum dar în cazul meu a fost dragoste la prima vedere. „Mai există şi altfel de dragoste?” apărea întrebarea într-un roman al lui Gabriel Garcia Marquez. Se prea poate ca sub influenţa acestui sentiment să fi devenit uşor subiectiv. Ceva îmi spune însă că e posibil să nu fi exagerat chiar atât de mult din moment ce pe durata testului au fost nelipsite privirile admirative şi comentariile laudative.
Forma rectangulară, suprafețele înfoiate ale capotei şi aripilor față, umerii evazaţi de la portiere şi aripile spate sugerează un tonus muscular foarte bine valorificat şi de prezenţa protecţiilor cu aspect pepit de la praguri şi arcele roţilor.
Duster 4×4 este primul model Dacia protejat cu Starkle!
Platoşa perimetrală este realizată dintr-un material conceput de inginerii de la Dacia. Conține până la 20% polipropilenă reciclată, nu este nevoie să fie vopsit și face puțin vizibile eventualele zgârieturi sau lovituri.
Plăcile robuste de pe portierele față pe care este gravat numele modelului contribuie la imaginea de aventurier călit pe care şi-a creat-o cu ajutorul a foarte mulți șoferi entuziaști.
Litera Y este lait-motivul care conectează stilistic toate componentele designului. Jantele de 18″, farurile, lămpile de stop, aeratoarele sistemului de climatizare şi mânerele interioare ale portierelor față, toate preiau forma literei Y la diferite magnitudini şi realizează conexiunea stilistică între exterior şi interior.
Portierele sunt largi, cu deschideri ample. Asta uşurează la maxim accesul atât în faţă cât şi în spate. Tapiţeria lavabilă din TEP MicroCloud are un aspect şi o textură care nu lasă niciun dubiu asupra nivelului de anduranță şi a uşurinței cu care se poate curăța.
O simplă atingere este suficientă ca să percepi textura materialului şi să te convingi de reziliența sa. Nu este o surpriză faptul că descopăr şi fermoare care permit scoaterea uşoară a tapiţeriei în vederea unei întreţineri cât mai facile.
Încă din postura de ocupant al banchetei spate mai constat ceva: generozitatea spaţiului. Atât la nivelul genunchilor cât şi al capului. Mă desfăşor după bunul plac fără să resimt vreo constrângere în ciuda faptului că sunt înalt. Iar scaunul din faţă este deja reglat pe măsura mea. Lipseşte cotiera spate dar recuperează oarecum pe partea practică cu ajutorul buzunarelor din spătarele scaunelor şi a unui posterior al cotierei față foarte bine „echipat”.
Există spaţiu de depozitare, porturi USB-C şi, opţional, sistemul modulabil „YouClip” care oferă multiple posibilităţi de depozitare în funcţie de necesităţi: lanternă orientabilă, suport smartphone cu inducție, organizator sau suport pahar cu lampă şi cârlig (3 în 1).
Revenit în scaunul faţă îmi las puţin timp să mă acomodez la noul peisaj oferit de planşa de bord. Remarc arhitectura masivă, cu aspect cazon, şi plasticul dur, texturat, în două variante de culoare (negru-verde). Acelaşi plastic rigid este preferat şi pentru fetele interioare ale portierelor.
Ornamentul de forma literei Y are dublu rol. Este cotieră şi mâner, fiind realizat din plastic texturat de culoare kaki. O concesie făcută confortului este inserţia de material textil care îmbracă zona de sprijin a cotului. Astfel, este îndulcit minimal aspectul dur al acestei structuri. Portierele spate nu beneficiază de niciun supliment estetic.
În față există multiplele spaţii de depozitare care totalizează aproape 21 litri. Scaunul șoferului poate fi reglaj manual pe înălţime și are suport lombar în cazul versiunii de echipare Extreme. Util suportul de telefon detaşabil şi orientabil în mai multe direcţii plasat chiar lângă tableta centrală. Atmosfera este un pic cam „rough” din cauza abundenței plasticului dar este în consonanță cu declaraţia vizuală pe care o face noul Duster 4×4.
Totuşi, ceva fundamental deosebeşte acest Duster de restul gamei. Două detalii: are transmisie manuală şi un buton rotativ pentru selectarea modurilor de condus.
Simpla prezenţă a pictogramei etichetată cu „Lock” risipeşte orice mister: este vorba de o versiune cu tracţiune integrală. Concluzia vine cu o suită de beneficii.
Volanul are contur poligonal şi noua siglă Dacia generos dimensionată plasată central. Direcţia este mai comunicativă decât la generaţia anterioară. Numărul de ture de volan a fost micşorat cu circa 10% concomitent cu reducerea raportului de transmitere din casetă cu aproximativ 7%. Aceste modificări se reflectă într-un răspuns prompt şi convingător care se aliniază la nivelul de performanţă al motorului.
Pictograma „Energy Flow” din meniul instrumentelor de bord şi marcajul ECO de pe butonul rotativ de pe consola mediana atrag atenţia că este vorba de un sistem de propulsie hybrid. Este axat pe motorizarea benzina de 1,2 litri şi implică prezenţa unei baterii suplimentare lithium-ion de 0,84 kWh si 48 V. În curând va exista și o versiune Duster hybrid 4×4 cu transmisie automată și antrenare electrică a punții spate.
Motorul cu trei cilindri foloseşte injecţia directă pe benzină şi dezvoltă 127 CP, respectiv 230 Nm. Atât puterea maximă cât şi cuplul maxim sunt livrate pe palier de turaţii. Între 4.500 şi 5.500 rpm puterea iar cuplul între 2.100 şi 3.500 rpm. Prin urmare, noul Duster 4×4 se simte alert şi sprinten la drum.
Faptul că atunci când urci în maşină manşeta pantalonului se ridică binişor deasupra şosetei, atrage atenţia asupra unui alt aspect esenţial la un 4×4: garda la sol. Cât anume? 217 mm. Aptitudinile off-road sunt susţinute de capacităţi de trecere generoase: unghiul de atac are 30,7°, cel de degajare 36° iar unghiul de rampă măsoară 23,8°.
Meniul All Road Info găzduit de tableta centrală cu diagonala de 10,1” include o reprezentare grafică care îţi prezintă înclinarea în plan longitudinal şi transversal a maşinii plus repartiţia în timp real a forței de tracţiune între cele două punţi.
Pentru o orientare mai bună atunci când faci manevre în spaţii meschine sau în teren accidentat ai la dispoziţie un sistem de monitorizare video. Acesta permite unghiuri de observaţie multiple: față, spate, lateral stânga sau dreapta – ultimele două cu reprezentare grafică a traiectoriei la roată în funcţie de unghiul cu care este rotit volanul.
Butonul rotativ plasat central oferă o paletă extinsă de moduri de condus, aplicabile atât pentru drumurile zilnice cât şi pentru cele care te duc în inima naturii. Există mod Eco şi Auto, primul caracterizat de o sensibilitate scăzută a pedalei până la 30% din cursă.
Citește și: Dacia Duster, testată în condiții speciale, în Maroc, de Top Gear
Modul Snow este şi mai puţin reactiv până la 20 km/h, apoi se comportă similar cu Eco fiind secondat de o intervenţie ceva mai invazivă din partea sistemului de control a tracţiunii pentru a păstra aderența şi sentimentul de control.
Mud/Sand şi Lock debutează cu o suplimentare a cuplului motor disponibil la 1000 rpm pentru o tracţiune mai robustă care este benefică în teren dificil. Distribuţia forţei între punţi este gestionată automat în toate modurile de condus (mai puţin Eco şi Lock) astfel încât să te poţi bucura de drum fără emoții.
Modul Eco foloseşte doar puntea faţă drept punte motoare în timp ce modul Lock echilibrează forţa de tracţiune pe punţi. În acest ultim caz este recomandat să nu depăşeşti 60 km/h şi să rulezi pe drumuri cu aderență scăzută. Există şi asistență la coborârea pantelor care poate fi folosită în gama de viteze 5-30 km/h.
Se simte diluarea răspunsului la accelerări când alegi modul Eco. Dar, cumva, Duster 4×4 îşi păstrează verva: se avântă cu lejeritate şi se leagănă tacticos. Reacţionează calm la trecerea peste obstacolele mai contondente şi absoarbe excelent denivelările.
Un aport important îl aduce suspensia spate care la versiunile Duster 4×4 este independentă.
Transmisia este una manuală cu 6 raporturi. Utilizarea ei este uşurată de indicaţiile primite de la asistentul de schimbare a treptelor dar şi de marcarea cu verde a palierului de turaţii care favorizează condusul economic. Intuitiv, ar fi vorba de intervalul cuprins între 1500 şi 2500 rpm.
Citește și: Cum se „naște” Dacia Duster. Video
La 100 km/h, turația motorului este de fix 2000 rpm în ultima treaptă iar consumul aproximativ 6 litri. Greu de precizat cu exactitate din moment ce grila de măsurare este gradată din 5 în 5 litri și nu are marcaje intermediare.
Ambreiajul „prinde sus” aşa că este nevoie de puţină acomodare pentru a te obişnui cu felul în care cuplează. Dar procesul este unul tranzitoriu şi odată familiarizat cu el condusul devine fluid şi foarte omogen.
Ajuns pe un drum acoperit cu o clisă subţire dar înşelătoare şi cu multe şleauri îmbibate cu apă, noul Duster 4×4 înaintează prudent. Simt cum roțile se încărcă din când în când cu noroi şi patinează nervos. Fenomen deloc anormal. Anvelopele sunt All-Season ceea ce permite o libertate de mişcare convenabilă dar și o luptă mai îndârjită pentru menținerea tracțiunii pe drumurile mai dificile.
Pe măsură ce mă depărtez de asfalt constat că noul Duster 4×4 nu se descurajează. Aşa că nu o fac nici eu. Înaintez precaut dar constant. Scurte derapaje stânga sau dreapta, după cum sunt orientate şleaurile, pigmentează parcursul off-road. Nu sesizez să pierd vreo clipă controlul asupra direcţiei dar nici nu am senzaţia că risc să mă împotmolesc. Evit să trec pe acolo pe unde şleaurile sunt mai adânci și optez pentru modul Lock doar atunci când traversez crestele acestora.
Citește și: Dacia Duster, în competiția „Mașina Anului”. Cine sunt rivalii
Digrama de pe tableta centrală afişează în astfel de momente o repartie 50-50 a fluxului de putere între cele două punţi. Cel mai des folosesc treapta întâi pentru că moşteneşte încă de la primul Duster obiceiul de a fi utilizată ca treaptă „reductor” în teren accidentat atunci când eşti în programul „Lock”.
Revin pe asfalt cu maşina mult mai murdară decât atunci când am intrat. Dar cu orgoliul neştirbit. Nu neapărat al meu cât al noului Duster 4×4 care demonstrează că odată cu schimbarea generaţiilor devine mai sigur pe el şi mai competent. Indiferent de destinaţia aleasă sau de calitatea drumului care o să te ducă acolo.