Noul Mini Cooper SE – Plin de energie!

0
68
Noul Mini Cooper SE este aici!

Noul Mini Cooper SE te invită într-o eră digitală matură croită totuși după personalitatea jucăușă a micuţului citadin, bine cimentată în mentalul colectiv după 65 de ani de existenţă. O existenţă marcată de o neostoită expansiune în plan tehnologic și emoţional. Dar şi fizic din moment ce Mini a crescut cam cu 1,5 cm pe an.

Înrolat în categoria premium a industriei auto, noul Mini Cooper SE adoptă un design minimalist şi o orientare ecologistă din moment ce noua generaţie este puternic electrificată. Exemplarul din faţa mea, vopsit în albastru Blazing, este un demn reprezentant al acestui curent din moment ce este 100% electric. Există însă și  versiuni cu motor cu combustie internă, caroserie cu 5 uși sau decapotabilă.

Dispariţia ornamentelor exterioare netezesc aspectul general şi îi conferă un aer modern şi preţios. Exteriorul a fost descărcat de orice detaliu estetic sau funcţional care ar fi putut face privirea să zăbovească. Au dispărut până şi ramele de la faruri. La fel cele de la geamuri iar semnalizatoarele laterale au fost mutate, cu discreţie, în carcasele oglinzilor exterioare. Efectul? Un profil complet neted.

Remodelarea oglinzilor în format 16:9, reducerea verticalităţii parbrizului printr-o înclinare grijuliu făcută pentru a nu-i anihila forma bonomă şi remodelarea cu tact a zonelor față şi spate creează imaginea unui automobil bine proporţionat. Este clar că avem de-a face cu un practicant entuziast al activităţilor sportive.

Deşi noul Mini Cooper SE a crescut în dimensiuni, rămâne în continuare o maşină din categoria celor cu care îţi găseşti loc în parcarea oricărui Mall la ore de vârf. Pe de altă parte, în interior, tocmai noţiunea de „loc” este cea care poate crea anumite dificultăţi.

Este vorba de o trăsătură arhicunoscută şi asimilată fără rezerve de toţi fanii modelului care abia dacă mai acordă vreo importanţă acestui aspect. Bancheta spate este, practic, un articol cu rol decorativ. Există totuși nuanţe ale nivelului de funcţionalitate pe care îl poate căpăta în funcţie de statura ocupanţilor scaunelor din faţă.

Aici în schimb, în faţă, lucrurile sunt la polul opus. Există spaţiu din belşug, reglaje ample pentru scaune pe toate direcţiile iar odată reglate, confortul este o certitudine nu un deziderat. Portbagajul poate accede să fie numit astfel abia după rabatarea spătarului banchetei spate care îl gonflează de la 210 litri până la 800 litri. Ultima valoare este remarcabilă date fiind dimensiunile exterioare mărunțele şi generozitatea cu care a fost proiectat spaţiul pus la dispoziţia pasagerilor faţă.

Designul general urmăreşte fidel traseul estetic recognoscibil al generaţiei anterioare. Tușe fine, nou apărute, îl distanţează prudent de trecut şi îi evidenţiază trăsături menite să-i confirme statutul, potenţialul şi apetitul pentru tehnologiile avansate. În ceea ce priveşte acest ultim aspect, noul Mini Cooper SE abordează temerar şi sprinţar dotări cu efecte neaşteptate.

Ocheadele pe care ţi le aruncă farul de pe partea stângă când deschizi maşina sau faptul că semnătura nocturnă este configurabilă sunt mărturii ale unei adopţii de tehnologii digitale care anunţă o interacţiune om-maşină de nivel superior. Inclusiv intensitatea luminoasă a fiecărui spot LED din interior poate fi reglată individual. Câte maşini care măsoară nu 3,8 metri ci 5 metri lungime își permit o asemenea „aroganță”?

Atât farurile cât şi lămpile de stop îşi pot schimba modul de iluminare în funcţie de preferinţe. Ai la dispoziţie trei variante: Classic, Favoured şi John Cooper Works. Grafica afişată pe ecranul central prezintă detaliat pe fiecare dintre ele.

Interiorul respectă aceeaşi reţetă a simplităţii, funcţionalităţii şi a percepţiei premium. Vedeta este, şi nu am nicio umbră de îndoială în privinţa asta, ecranul rotund care tronează maiestos şi orgolios fix pe mijlocul planşei de bord. Nu numai că are diametrul de 24 cm dar foloseşte un afişaj OLED care permite redarea imaginilor la o claritate impresionantă într-o gamă de culori naturale, vibrante dar şi odihnitoare pentru ochi.

Poți opta între nu mai puţin de şapte teme ambientale care se împletesc cu moduri de condus prestabilite: Balance, Timeless, Vivid, Personal, Green, Core şi Go Kart. Fiecare dintre ele beneficiază de posibilităţi de personalizare şi configurare distincte.

Modul „Personal” permite utilizarea propriilor imagini drept temă grafică cu afișare pe display-ul central. Inclusiv plafonul panoramic are leduri pe margine care luminează la unison cu cromatica ambientală aleasă. Un detaliu atipic este Proiectorul Mini înglobat în carcasa ecranului OLED care nuanţează sprințar şi decisiv individualismul specific Mini.

Utilizarea planşei de bord drept scenă pentru diverse jocuri de lumini are un efect tonic şi este un spectacol cu totul neaşteptat. Materialul textil care o „îmbracă”, la fel ca cel utilizat la fețele interioare ale ușilor, este realizat din material plastic reciclat. Textura şi aspectul acestuia conferă intimitate interiorului odată cu percepţia unui nivel de calitate care încântă.

Reciclarea este aplicată şi tapiţeriei din piele ecologică, realizată din materiale reciclabile cu proprietăţi asemănătoare cu cele ale pielii naturale. Este foarte plăcută la atingere şi are un aspect elegant care completează elitist atmosfera high-tech dată de ecranul OLED şi simfonia de lumini care învăluie planşa de bord, panourile uşilor şi plafonul panoramic.

Inedită aplicarea unor barete din material textil pe planşa de bord, pe capacul spaţiului de depozitare dintre scaune şi pe volan. Cred că este pentru prima oară când văd un volan cu o spiţă ornamentală confecţionată din material textil.

Sub ecranul OLED este amenajat un etaj cu comenzi fizice. Este vorba de cele vitale pentru orice post de conducere: întrerupătorul general, clapeta care controlează transmisia şi cea care accesează modurile de condus. Acestea sunt flancate de butonul care acţionează frâna de parcare şi de cel care controlează volumul sistemului audio. Pentru o mai bună ergonomie au poziţii şi forme diferenţiate.

Mai există şi un „parter”. Aparţine butoanelor cu aspect uzual. Nu te lăsa însă păcălit de cum arată. De aici pot fi controlate funcţii avansate precum vizualizarea de jur-împrejurul maşinii cu scenarii multiple de asistență. Poţi folosi sistemul când parchezi, când vrei să parchezi dar fără să te atingi de volan, când vrei să admiri „panorama” din spatele maşinii, când ai chef să vezi cum arată noul Mini Cooper SE în realitatea augmentată privit din opt unghiuri strategice sau când speli maşina într-o spălătorie tunel şi ai nevoie de o ghidare vizuală precisă.

Butonul dedicat scurtăturilor personale poate fi, la rândul său, încărcat de informaţie. Modelul testat avea grupate sub acesta meniul de asistentă la condus, configurarea generală a șasiului şi a procesului de încărcare a bateriei (care te sfătuieşte să stabileşti limita de încărcare maximă la 80% pentru o durată de viaţa cât mai mare).

Răsucesc butonul-cheiță cu înscrisul Start / Stop. Ecranul OLED se umple de lumini, verificări ale sistemelor vitale şi mesaje de întâmpinare. Protocolul se finalizează cu afişarea temei Core. Priveliştea pe care mi-o oferă planşa de bord este una puternic revigorantă.

Momentul când îmi aşez mâinile pe volan este de asemenea unul memorabil. Simpla descriere că „volanul are prize pentru palme foarte bine reliefate” mi se pare o nedreptate. Cu o circumferinţă de 15 cm, cele două protuberanţe care dilată zdravăn talia volanului la orele 10-14, mi se par mai curând a fi nişte mânere care redefinesc noţiunea de ergonomie şi de interacţiune tactil-senzorială cu maşina.

Sentimentul este unul grozav care alimentează un nivel de încredere şi de conectare la reacţiile noului Mini Cooper SE care se aliniază perfect cu prezenţa şi angajamentul de care dă dovadă maşina în programul Go-Kart.

Modelul testat este posesorul unui motor electric de 218 CP şi 330 Nm. Întreaga forță este transmisă pe puntea faţă. (Re)sursa de energie este o baterie de 49,2 kWh, capacitate netă, care suportă încărcare în curent continuu de la staţii de până la 95 kW și de 11 kW în cazul alimentarii de la staţii de curent alternativ.

La preluarea noului Mini Cooper SE autonomia estimată, în baza felului în care a fost condus anterior, este de 377 km. Bateria este încărcată 100% iar consumul mediu realizat este de 13,7 kWh/100 km.

Pornesc la drum printr-un Bucureşti obosit, ca de sfârşit de săptămână. Pierderea inutilă a timpului în trafic se estompează la bordul noului Mini Cooper SE. Habitaclul luminos, calitatea materialelor care mă înconjoară, ecranul central doldora de aplicaţii şi funcţionalităţi te extrag din realitatea imediată şi predispun la un condus tacticos. Ajuns la destinaţie, după 35 km parcurşi, noul Mini Cooper SE a pierdut 10% din energia stocată. Climatizarea pornită, modul Green selectat şi transmisia în programul B(rake) pentru accelerarea recuperării energiei de frânare. Aşa cum o demonstrează practică generală, noul Mini Cooper SE permite reglarea nivelului de recuperare în trei trepte de intensitate. Dar are și ceva în plus: un mod adaptiv de recuperare când transmisia este în D(rive).

Ieşirea din oraş este eliberatoare . De energie! După alți 81 km, parchez lângă o staţie de încărcare de 50 kW. Bateria – fix 60%. Procesul debutează cu 46 kW. Jumătate de oră mai târziu, ajunsă la 90 %, bateria este alimentată cu 13 kW. Apoi, de undeva de la 93%, fluxul de curent continuu se reduce la 6kW. Aştept preţ de încă câteva minute ca să ajungă la 94% ceea ce se reflectă într-o autonomie de 270 km. Nu văd rostul să mai aştept încă 50 minute pentru a ajunge la 100%, aşa că mă declar mulţumit şi opresc încărcarea.

Drumul care a urmat m-a dus până aproape de cabana Piatra Arsă, sus pe platoul Bucegi. Bateria? 56%. Dar acolo am ajuns după ce am făcut un ocol pigmentat cu puncte de belvedere şi multă, multă pădure de foioase care așteaptă în culori pastelate venirea iernii. În total, 171 km aveau să fie făcuţi până să ajung din nou lângă staţia de la care alimentasem la dus. Pentru că nivelul bateriei este acum de 50% iar autonomia estimată de 245 km, renunţ la ideea de a mai alimenta. E târziu şi nu văd rostul.

Între timp am urcat până la circa 1800 metri pe un traseu de 22 km. La urcare am pierdut cam un procent din energia bateriei la fiecare 1-1,5 km iar la coborâre, pe aceeaşi distanţă, am recuperat aproape 50 km. Asta confirmă eficacitatea sistemului de recuperare a energiei de frânare în modul Adaptive, accesibil la trecerea transmisiei în D(rive). Am păstrat acest setup până am parcat acasă. Nivelul bateriei este acum 29% şi autonomia 117 km. La câte drumuleţe am mâine de făcut prin Bucureşti, o să fie suficient.

Suspensia este fermă. La fel ca şi consistenţa scaunelor. Talonul de 45 al anvelopelor de 18″ sunt un bun partizan în slujba stabilităţii dar boicotează confortul oferit pasagerilor. Susţineri laterale severe, bine conturate atât la şezut cât şi la spătar, ajută pe parcursul sesiunilor rapide. Constat totuşi că nu incomodează atunci când conduci tacticos la drum lung.

Chiar şi cu pedala îngropată în podea, ceea ce sileşte puntea faţă să execute nervos dar cu multă reţinere derapaje succesive stânga-dreapta, micul atlet electriza(n)t poate fi strunit fără emoţii. Cu o plajă de lucru care însumează 2 1/2 ture de volan, direcţia oferă un răspuns direct, prompt şi exact. Se completează admirabil cu sentimentul puternic de control pe care îl transmit imensele prize pentru mâini de pe volan. Fie şi doar atât, fără să-i mai testezi limitele şi ambiţia în modul Go-Kart, este suficient pentru a înţelege că noul Mini Cooper SE este foarte bine pregătit să facă sport de performanţă. Prin urmare poate evolua cu multă încrâncenare pe orice fel de traseu, atât în linie dreaptă dar mai ales pe porţiuni sinuoase.

Testez doar de curiozitate nivelul suprem de angajament sportiv. Promptitudinea şi forţa cu care se dezlănţuie noul Mini Cooper SE sunt debordante. Cauciucurile se chinuie parcă clipă de clipă să nu rupă aderența iar salturile de viteză pe care le poate executa sunt bulversante. Mă potolesc repede. Înţeleg că modul Go-Kart este exact ceea ce spune numele: un setup pentru pistă!

Pedala de frână are o cursă nesteptat de largă. Este un lucru bun pentru că permite o ajustare uşoară a efortului de frânare obținut cu ajutorul a patru discuri, cele de la puntea față fiind ventilate. Intervenția frânelor este graduală, intuitivă și puternică.

Sistemul audio Harman/Kardon este un alt prilej de satisfacţie.Sunetele sunt vibrante, foarte bine definite şi învăluite într-un timbru catifelat care nu se deteriorează chiar dacă forţezi nota cu volumul la care faci audiția.

La finalul testului raportul călătoriei îmi arată că în 420 km parcurşi am încărcat 22,7 kWh prin regenerare și am obținut un consum mediu de 14,7 kWh / 100 km.

Este exact valoarea pe care a trecut-o şi producătorul la rubrica „Consum electric” pentru noul Mini Cooper SE.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


1 × unu =