România este o ţară în care iarna reuşeşte să aducă zăpadă abundentă aproape în fiecare an, nu ducem lipsă de drumuri înzăpezite. Cum munţii şi dealurile nu ne lipsesc, asta înseamnă că ne aflăm exact pe locul de joacă al unora dintre cele mai exotice şi mai râvnite maşinării: snowmobilele.
Dacă din primăvară până toamna târziu munţii răsună de zgomote produse de drujbe, motociclete enduro, maşini de teren, ATV-uri sau UTV-uri, sosirea iernii le alungă aproape pe toate. În schimb, deschide calea posesorilor de snowmobile. Absenţa unor întinderi mari acoperite de zăpadă sau gheaţă ne privează de prezenţa consistentă a modelelor Touring, adevărate bijuterii tehnologice. Capabile să străbată distanţe de până la 4-500 km cu un singur plin, datorită unui mod economic de funcţionare a motorului, acestea dispun de dotări şi tehnologii asemănătoare cu cele ale motocicletelor premium.
Ski-Doo Grand Touring SE 1200 4-TEC este un bun exemplu în acest sens. Echipat cu suspensie pneumatică controlată electronic, trei moduri de operare (Standard, Sport şi ECO), mânere şi şei încălzite, computer de bord şi câte altele, acest model s-ar simţi cu siguranță sugrumat în arealul Carpaţilor… Şanse mai mari sunt să ne întâlnim cu un model din gama de escaladă, precum Ski-Doo Summit X850 sau Polaris 800 RMK Assault.
Ambele modele sunt uşoare, înguste, dotate cu motoare puternice şi cu şenile cu crampoane proeminente. Nu-i nicio surpriză că aceste snowmobile se adresează celor care vor să se aventureze în zone mai puţin explorate sau care preferă căţărările, mai ales în „răspăr”. Axate mai mult pe viteză, decât pe capacităţile de căţărare, modelele din categoria sport sunt pentru experţi. Polaris 800 Rush Pro-S mizează pe aptitudini dinamice excelente, cu o manevrabilitate şi o stabilitate de invidiat. Amortizoarele faţă sunt furnizate de Walker Evans Racing, iar posibilitatea de reglare a compresiei se adaugă la anduranţa foarte bună de care dau dovadă în condiţii de exploatare severă. Mai mult, acestea reuşesc să îmbunătăţească semnificativ confortul prin atenuarea hidraulică a şocurilor la capăt de cursă. Rush Pro-S are şasiul din fibră de carbon faţă de cel din aluminiu utilizat la variantele standard. Dar toate modelele din gama Rush sunt dotate standard cu faruri LED şi cu un sistem informatic interactiv care afişează pe un ecran color cu diagonala de 4,3 inci toate detaliile unei călătorii: viteza, turaţia motorului, temperatura lichidului de răcire, busola sau chiar navigaţia, ultima contra cost.
Mai discrete la noi ca apariţie, snowmobilele din categoria utilitară nu se lăsă mai prejos decât suratele lor.
Versiunea Bearcat din gama Arctic Cat este un exponent elocvent al acestei clase de produse. O şenilă cu lăţimea de 50 cm, prevăzută cu crampoane puternic reliefate, şi un motor în trei cilindri, cu capacitatea de 1.049 cmc, care dezvoltă 135 CP, sunt primele semne ale potenţialului de care dispune. Transmisia cu trei viteze are adăugată şi o treaptă pentru mers înapoi, foarte utilă pe întinderile pustii de gheaţă sau zăpadă. Indiferent de categoria din care ar face parte, snowmobilul oferă celor care îşi doresc şi îşi permit o experienţă inedită de a explora zonele mai mult sau mai puţin sălbatice, dar obligatoriu acoperite de zăpadă. De preferat, mare.
Text: George DRUGESCU / Foto: Arctic Cat, Ski-Doo, Polaris