Porsche s-a grăbit să-l felicite în avans pe Jacky Ickx cu ocazia împlinirii celor 80 de ani de existență. Pilotul belgian a avut o contribuție importantă la succesul constructorului din Zuffenhausen în anii 1970 și 1980.
De fapt, pe 1 ianuarie 2025, fostul as al curselor de F1 și LeMans va împlini cei 80 de ani. În timpul carierei sale Jacky a fost considerat un pilot de curse extrem de versatil și un maestru al condusului pe vreme umedă. Iar cariera sa la Porsche este un prim exemplu al modului în care piloții și mărcile auto pot lucra împreună cu succes.
S-a născut o stea
În fapt numele său întreg este Jacques Bernard Ickx și s-a născut la 1 ianuarie 1945 în capitala Belgiei, la Bruxelles. Cea mai mare influență asupra sa a avut-o tatăl său, Jacques Ickx, un jurnalist al sporturilor cu motor, care i-a trezit interesul pentru viteză și competiții.
Mai întâi Jacky a fost interesat de motociclete. Se întâmpla în 1960, iar primele sale succese au venit în cursele de motocross. Apoi, după un scurt periplu în Campionatul European de Turisme pe care l-a câștigat în 1965 la clasa peste 1600 cmc, un an mai târziu își făcea debutul în F3 și imediat în F2. În 1967 a rămas în F2 cu echipele Tyrrell și Matra câștigând Campionatul European.
Un an mai târziu, Ferrari i-a oferit un loc pe grilă în Formula 1 pe când avea încă douăzeci de ani. Măiestria sa în conducerea pe vreme umedă a fost demonstrată în numeroase ocazii, inclusiv la Rouen, unde a obținut prima sa victorie în Grand Prix. Și astfel a câștigat în total opt Mari Premii pentru Ferrari, Brabham și Lotus în cea mai venerată clasă de curse din lume.
Amprenta LeMans
La 23 de ani cursa de 24 de ore de la Le Mans avea să devină parte integrantă a poveștii Jacky Ickx când a câștigat pentru prima dată în 1969. Fordul GT40 pe care l-a împărțit cu Jackie Oliver a depășit noul 917 al lui Porsche condus de Hans Herrmann cu mai bine de 100 de metri înainte se linia de sosire.
În 1970 s-a întors în F1 unde a concurat încă cinci ani, însă, legenda sa a căpătat amploare în 1976, când s-a alăturat echipei Porsche. În primul său an a obținut trei victorii în Campionatul Mondial pentru mărci și patru în Campionatul Mondial de mașini sport. Jacky Ickx a câștigat și cursa de 24 de ore de la Le Mans și a repetat acest triumf pentru Porsche în 1977, 1981 și 1982.
Cel puțin cursa din iunie 1977 a fost considerată una dintre cele mai incredibile din cariera sa cu una dintre cele mai bune recuperări dintr-o poziție inferioară din istoria sporturilor cu motor. Constructorul de mașini sport din Zuffenhausen venise cu două noi modele Porsche 936. Mașina condusă de Ickx și Henri Pescarolo a suferit o defecțiune a motorului după trei ore, forțându-i să se retragă din cursă. Pe atunci, în vârstă de 32 de ani, a fost desemnat ca pilot înlocuitor pentru Jürgen Barth și Hurley Haywood în cel de-al doilea Porsche 936. Din cauza unor probleme tehnice, echipa era în urmă cu câteva ture, ajungând pe poziția a 40-a. Instalat la volan, Ickx a recuperat tururile pierdute și a condus la limită, bătând de trei ori recordul pe tur, și conducând în cele din urmă Porsche la victoria generală.
Doi ani mai târziu, în 1979, Jacky a câștigat seria nord-americană CanAm. În 1981 și 1982, a asistat la dezvoltarea Porsche 956 și a fost o prezență constantă în Weissach. Sfaturile sale din perspectiva unui pilot de curse au fost încorporate în aspecte precum dezvoltarea și configurația cockpitului și al șasiului monococă.
În 1983, a participat la Raliul Paris-Dakar cu un Mercedes-Benz. După ce a câștigat, a reușit să-i convingă pe cei de la Porsche să participe la competiția din deșert. A intrat în raliu ca pilot în 1984, în următorii doi ani încheindu-și cariera cu un loc al doilea, în 1986, cu un Porsche 959.
La ora actuală pilotul belgian încă este strâns asociat cu Porsche și reprezintă valorile mărcii. Jacky Ickx nu este doar un invitat binevenit la evenimentele Porsche, ci și un martor contemporan, partener și pilot de testare. De exemplu, el a fost prezent alături de echipa Porsche Heritage and Museum pentru repunerea în funcțiune a mașinii Porsche 959 Paris-Dakar, cu care el și Claude Brasseur au ocupat locul doi la competiția de acum 38 de ani.
Vă recomandăm și:
Porsche 911 GT3 R rennsport și 911 GT3 RS sunt cele mai noi modele intrate în Țiriac Collection
Aparat pentru espresso creat în colaborare de Porsche cu La Marzocco
Ferdinand Porsche și motorul electric integrat în butucul roții