Cum sezonul vacanțelor cu plajă s-a cam dus, suntem deja pregătiți de cel montan, al drumețiilor și mai ales al sporturilor de iarnă. Ce-i drept, poate că o vacanță în toată regula s-ar putea să fie destul de scumpă, însă pentru o „ieșeală” de două-trei zile tot ar exista resurse.
Pentru multe familii, folosirea mașinii este considerată, de cele mai multe ori, cel mai convenabil mod, adică ieftin, de călătorie spre locul de făcut obrajii roșii și febră musculară la picioare, de căzături, de turtit nasurile și de haine ude până la piele. Iar pentru aceasta este bine să țineți cont de câteva aspecte utile.
Mai întâi, trebuie să fiți conștienți de dimensiunile mașinii personale. Adică de ce gen de mașină aveți.
Când vine vorba despre partea practică vă este clar că mașinile nu sunt la fel. De exemplu, o mașină de oraș sau o decapotabilă de două locuri va dispune doar de o „frântură” din spațiul pentru bagaje al unui SUV mare sau MPV, care poate fi asemănător cu cel al unui van ca proporții. În schimb, dacă este vorba despre un transportor de nouă locuri, deja lucrurile se simplifică consistent. Este știut faptul că la noi majoritatea mașinilor de familie sunt sedan-uri, hatchback‑uri și, mai nou, SUV-uri și mai puțin breack-uri/combi sau monovolume, alias MPV‑urile la modă de acum.
Printre altele, ideea de mașină de familie trebuie să fie susținută de un prag coborât de încărcare, adică partea inferioară a portbagajului. Cu cât este mai jos și mai larg, cu atât este mai lesne să încărcați obiectele voluminoase pentru că nu trebuie să le ridicați prea mult ca să le introduceți în spațiul de transportare. Fiți sigur că spatele dvs. o să vă fie recunoscător.
Apoi ar fi bine să aveți închidere centralizată, adică telecomandă și pentru deschiderea portbagajului. Cele mai multe modele de mașini au uși care se deschid și închid comandat. Iar acum telecomenzile sunt suficient de inteligente încât să le țineți în buzunar și să vă deschideți portbagajul atunci când treceți piciorul pe sub bara de protecție din spate.
Nu în ultimul rând accesul la locurile din spate ar trebui să fie facil. Un bun exemplu sunt MPV-urile unde o mare parte au ușile laterale din spate glisante, ceea ce facilitează intrarea și ieșirea ocupanților banchetei.
Al doilea pas este să vedeți câți pasageri veți avea. Numărul acestora face o diferență semnificativă la încărcarea unei mașini. Dacă este vorba de două persoane, scaunele din spate, în majoritatea cazurilor, pot fi pliate și aveți astfel acces la o suprafață mai mare pentru depozitare. Dacă apare al treilea pasager majoritatea mașinilor au banchetele din spate fracționabile 60:40 sau individuale, 40:20:40, și astfel puteți să mențineți un loc în timp ce le pliați pe celelalte pentru depozitare. Dacă sunt mai mult de trei persoane în mașină, nu vă rămâne decât să vă restricționați utilizarea spațiului standard de stocare sau puteți lua în considerare montarea unei portbagaj de acoperiș sau, de ce nu, tractarea unei remorci mici. Partea mai puțin faină este că ambele variante vor afecta economia de combustibil într-o călătorie lungă.
Și așa ajungeți la al treilea pas în care trebuie să vă gestionați spațiul de stocare, fie el standard sau extins. În primul rând, asigurați-vă că toate articolele inutile sunt scoase din portbagaj și păstrați-le pe cele care vă sunt cu adevărat utile. Apoi asigurați-vă că toate valizele mari și grele sunt puse primele, creând o bază solidă în partea de jos a portbagajului. După ce au intrat, completați golurile de deasupra lor cu bagaje moi, rucsacuri sau obiectele mai mici și orice recipiente care transportă mâncare. Dacă aveți piese lungi de echipament sportiv de vacanță, cum ar fi schiurile sau snowboard-urile, coborâți trapa de acces din bancheta din spate a mașinii (dacă are una) sau cea mai mică secțiune a băncii din spate, pentru potrivirea lor în lungime, înainte să introduceți alte bagaje. Când mașina are hayon asigurați-vă că bagajele sunt poziționate până la linia acestuia, fără să vă blocați vizibilitatea prin el.
Și mai ales nu uitați să asigurați conținutul portbagajului. Ultimul lucru de care aveți nevoie, este să vă treziți în ceafă cu o pereche de clăpari, de ghete cu patine cu tot sau cu un mini-bob, atunci când sunteți nevoit să frânați brusc. Ca să nu mai vorbim despre momentul când, în timpul unei pauze de condus, trebuie să deschideți portbagajul și o mare parte din harababură vi se varsă la picioare. Oricum, atunci veți descoperi că înjurăturile și gimnastica reprezintă o combinație cu care nu ar trebui să aveți de-a face într-o călătorie.
Dacă dețineți o mașină mică sau chiar o mașină sport ideea de portbagaj este relativă, așa că trebuie să vă uitați prin cabină pentru spațiu suplimentar. Torpedoul, spațiile din uși, compartimentele din plafon, din consola centrală sau cea de podea, sertarele de sub scaune sau buzunarele din spatele spătarelor devin vitale pentru articolele mici și sâcâitoare. Surprinzător, descoperiți că toate adunate reprezintă un volum de depozitare deloc de neglijat. Totul este ca obiectele să nu afecteze conducerea în siguranță a mașinii, adică să le țineți departe de volan, de schimbătorul de viteze, de frână de mână și pedale.
Odată ce ați terminat de încărcat calabalâcul și l-ați asigurat înseamnă că sunteți gata să o luați din loc spre tărâmul odihnei sau al aventurii.
Radu BUHĂNIȚĂ