Când designerul francez Thierry Gaugain a demarat primul său proiect individual, cel al unui nou superiaht, nu a luat în considerare aproape niciuna dintre normele estetice din domeniu. Rezultatul este Project L, un uluitor concept de vas hibrid, cu aspect de navă spațială.
Project L este un concept de iaht dezvăluit la sfârșitul anului trecut, dar care, datorită unui parteneriat cu firma de brokeraj Superyachts Monaco, poate deveni oricând o navă reală, dacă își va găsi un cumpărător. Prețul nu este public, dar poate fi comunicat la cerere, iar Superyachts promite că va fi „o operă de artă, o sculptură pe apă, cu o siluetă nemaivăzută până acum, ce va avea toate amenajările și dotările la care se așteaptă cineva de la un adevărat superiaht de lux”.
Thierry Gaugain are în spate o carieră de succes de două decenii, perioadă în care a colaborat cu renumitul arhitect și designer Philippe Starck, francez și el, portofoliul comun al celor doi incluzând, printre altele, iahturile de lux Sailing Yacht A, Motor Yacht A și Venus, ultimul fiind comandat de Steve Jobs. Din păcate, nava nu a fost gata până la decesul lui Jobs, astfel că fostul boss de la Apple nu a apucat să navigheze cu ea.
Măsurând 394 de picioare (circa 120 metri) lungime, Project L va avea un sistem de propulsie hibrid, diesel-electric, și va fi echipat cu cele mai noi tehnologii în domeniul navigației, care, combinate cu forma hidrodinamică a cocăi, vor asigura o autonomie impresionantă, de până la 10.000 de mile marine (18.520 km) la viteza optimă de 12 noduri (22 km/h). Viteza maximă a iahtului este de 18 noduri (33 km/h), iar poluarea pe care o produce este extrem de redusă, dată fiind propulsia hibridă. Construcția sa fluidă, cu îmbinări perfect finisate, și materialele folosite, îl ajută să fie și extrem de silențios, la viteza de 15 noduri fiind mai puternic zgomotul ceasului electric din cabină decât cel al navei, după cum afirmă cei de la Superyachts Monaco. Designul exterior este inspirat de forma frunzelor și a cristalelor de nisip de plajă și pare că este dintr-o singură bucată, aparent închis. De fapt, este o iluzie, corpul iahtului fiind fabricat, pe mari porțiuni, din sticlă reflectorizantă, asta asigurând intimitate maximă pentru pasageri, care pot vedea perfect în afară, dar nu și invers. Sticla reflectă apele dimprejur și schimbările de lumină, astfel că pare că nava își schimbă forma, în funcție de unghiul din care este privită și de luminozitate. În unele cazuri, iahtul este greu vizibil, chiar de la distanțe relativ mici, adică este „stealth” într-o oarecare măsură. Conceptul de obiect închis este aplicat și în cazul diferitelor dispozitive folosite la navigație și comunicații, cum ar fi radarul, antenele, care stau ascunse în corpul navei și nu sunt extinse decât atunci când este nevoie de ele. Iahtul poate transporta între 12 și 36 de pasageri, în funcție de cum este configurat la interior, și are un echipaj de 40-50 de persoane. Are două spații de cinema, interior și exterior, două piscine, spa, sală de sport, heliport, centru de scufundări, garaj pentru mașini. Plus un minisubmarin și un beach bar extensibil. Precum submarinul din romanul „20.000 de leghe sub mări” al lui Jules Verne, Project L are, în spatele unui geam gros și pe fundul cocăi, și o cameră high-tech de observații submarine, numită „nemo room”, după numele căpitanului din opera literară amintită.
Project L încă nu și-a găsit un client, dar reprezentanții Superyachts Monaco sunt foarte optimiști, pentru că au primit multe cereri privind prețul. Deci, sunt șanse mari ca acest superiaht să devină realitate.