În orice instituție, indiferent de anvergura ei, factorul uman reprezintă motorul funcționării și dezvoltării acesteia, mai ales când este vorba de un organism tehnic, așa cum este Registrul Auto Român.
Aidoma oricărui mecanism, acesta trebuie optimizat și dezvoltat astfel încât să poată atinge randamentul maxim în fiecare etapă a evoluției sale. Iar cursurile de formare și specializare sunt căile prin care nivelul de expertiză al oamenilor este dezvoltat și confirmat. Ultima inițiativă, aflată în derulare în cadrul RAR, are ca obiectiv educarea și formarea continuă a propriilor participanți la trafic, prin dobândirea cunoștințelor teoretice și practice asupra comportamentului vehiculelor în situații limită și evitarea implicării în accidente rutiere. Mai multe despre acest demers aflăm de la ing. Șerban Urjan, șeful Departamentului de cercetare din cadrul RAR.
Auto Test: Practic, cum a început această inițiativă de amploare?
Şerban Urjan: Într-o primă fază a fost vorba despre un curs postuniversitar, în care a fost implicat corpul nostru de specialiști, și care s-a numit „Expertiza tehnică extrajudiciară în domeniul ingineria autovehiculului” fiind coordonat de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, prin Facultatea de mecanică. Acolo am găsit un colectiv de profesioniști foarte bine organizat și am beneficiat de dotări tehnice de cea mai înaltă calitate. Ei au fost cei care au organizat cursul și apoi l-au acreditat.
După acest curs am realizat că este necesar să facem și unul de specializare a acestor experți tehnici extrajudiciari cu accentul pus pe legislația rutieră, fiind inclus aici și modul în care se preiau datele de la locul incidentului de către organele de poliție, lucru pe care noi nu am avut cum să-l știm pentru că nu se află în domeniul nostru de activitate. În fapt, domeniul este strict al Poliției Rutiere. Adică, după ce accidentul s-a produs, anchetatorii vin la fața locului să constate numărul de vehicule implicate, să evalueze urmele rămase, să facă măsurătorile necesare… Am dezvoltat acest curs împreună cu domnul Costin Tătuc, fostul director general adjunct al Direcției Poliției Rutiere, care acum este expert consultant și la Academia Titi Aur, locul de desfășurare al cursului. El ne-a explicat timp de trei zile despre procedurile în cazul unui eveniment pe carosabil și a pus accent pe Codul rutier și pe modurile de interpretare ale unor articole din acesta. A urmat și o parte practică despre care vom vorbi pe larg în continuare. Oricum, a fost un curs foarte interesant și util pentru activitatea pe care o desfășurăm.
Auto Test: Care a fost impactul profesional al acestor cursuri?
Şerban Urjan: După aceasta am discutat cu domnul Director general, ing. George‑Adrian Dincă, despre dinamica acestui curs, iar dânsul a propus ca o parte din această instruire să fie urmată de majoritatea angajaților R.A.R. care folosește autovehicule din dotarea instituției. Iar în acest sens, împreună cu Departamentul Transport, am organizat un nou curs, cel de conducere defensivă, tot la Academia Titi Aur.
Auto Test: Și cum a fost structurat acesta?
Şerban Urjan: Cursul de conducere defensivă a fost organizat pentru utilizatorii de autovehicule ai RAR și are două componente: una teoretică și una practică. Bineînțeles, colegii noștri au avut parte și de un chestionar oferit de domnul Tătuc, asta așa ca un premiu (râde), ca să știe fiecare cam pe unde se află cu legislația, dar nu a făcut parte din evaluarea generală…
În partea teoretică s-a discutat despre codul rutier, despre diverse acțiuni tehnice, cum se comportă autovehiculul în anumite situații, despre dimensiunile pneurilor și cât de importantă este presiunea din ele, cum sunt forțele distribuite în momentul frânării… acestea fiind doar câteva subiecte din întreaga tematică expusă.
Partea a doua a fost cea practică în care s-au desfășurat câteva ateliere. Unele au fost „indoor”, gen simulatorul de impact cu un autovehicul sau cu un zid, de exemplu. Cu toate că viteza de impact a fost undeva la 14 km/h, aici se poate lămuri oricine cât de importantă este centura de siguranță și ce rol crucial joacă pentru siguranța pasagerilor. Ideea este că, în cazul meu, de atunci nu mai plec de pe loc fără să o cuplez.
Tot „indoor” a fost și un atelier în care simți și vezi ce se întâmplă în cazul răsturnării autovehiculului la 90 și 180 de grade. Însă partea cea mai importantă a fost că înveți cum să ieși în siguranță din cabină în aceste situații.
Auto Test: Și apoi cursanții ies afară…
Şerban Urjan: Așa este, au ieșit pe pista de teste unde au condus o mașină cu două volane independente, unul manevrat de instructor, și cu ambele punți directoare. Exercițiul a fost foarte util pentru controlul situației în care autovehiculul derapează. Mai ales acum când este zăpadă pe afară…
Apoi într-un alt atelier am făcut teste de frânare cu mașini dotate cu ABS și apoi cu cele fără, pe diferite suprafețe de rulare. Așa îți poți da seama ce înseamnă să păstrezi distanța față de mașina din față sau cum influențează viteza distanța de frânare față un obstacol. Și sunt sigur că multe din „miturile” individuale ale șofatului au fost astfel spulberate.
Auto Test: Ce concluzii se pot trage după terminarea cursului?
Şerban Urjan: Din punctul meu de vedere acesta a oferit o serie de experiențe foarte utile. Spun asta pentru că eu am peste un milion de kilometri parcurși la volan și mi-am dat seama că, oricât de mult am condus până acum, mai am multe de perfecționat. Că șofatul nu-i chiar așa de ușor după ce ți-ai obținut dreptul de a conduce un vehicul pe drumurile publice. Și, mai ales, că experiența nu-i întotdeauna suficientă pentru evitarea situațiilor neprevăzute de pe șosea și să conduci în condiții de siguranță, atât pentru tine cât și pentru ceilalți participanți din trafic, dacă nu ai fundamentul însușit corect.
Dar mai întâi este foarte bun pentru instituție pentru că, de exemplu, îmbunătățirea atitudinii în trafic a utilizatorilor proprii de autovehicule duce la diminuarea riscului de accidente în care ar putea fi implicate acestea și, implicit, scăderea costurilor de operare și exploatare. Și nu în ultimul rând este reducerea consumului de combustibil și, evident, a poluării. Apoi este benefic pentru angajatul în sine și nu în ultimul rând pentru familia lui. Cel mai la îndemână argument este în cazul vătămării corporale, ce ar însemna aceasta pentru el și pentru cei apropiați lui… Până acum cursul a fost urmat de 365 de angajați și vor mai urma încă trei serii ca să întregim un calup de 400 de participanți, dar vom reveni pentru alți 95 când vremea va permite desfășurarea acestuia. Oricum cursul a fost un adevărat tur de forță din punct de vedere al informațiilor expuse. Însă cel mai important lucru este cât de mult au fost asimilate și, mai important, cât de mult se va ține cont de ele după terminarea cursului.
Tot ce pot să spun este că impactul cursului a fost suficient de puternic asupra participanților încât aceștia să pregătească altfel o călătorie înainte să se urce la volan indiferent când și unde o fac.
Interviu și foto realizate de Radu BUHĂNIŢĂ