La Rezvani Tank nu găsim scuturi false. Nici așa-zise întărituri, care sunt din plastic, de fapt, pentru caroserie. Nici anvelope all-seasons la un autovehicul de teren. În timp ce marii producători auto au inundat piața cu pretinse SUV-uri, Tank este un tot-teren veritabil.
Tank este ultimul model lansat de Rezvani Motors, un mic constructor auto din Irvine, California, care, până acum, și-a făcut un nume din producția de coupeuri supersport din seria Beast (Bestia), Beast X, Beast Alpha și Beast Alpha X, cu destul succes comercial în America de Nord. Dar dacă Beast este un supercar de 750 kg făcut din fibră de carbon, fără uși, acoperiș și cu parbriz detașabil, Tank este un Tactical Urban Vehicle și un Extreme Utility Vehicle (XUV), după cum a fost denumit de producător, și pare a fi adevărata bestie din portofoliul companiei înființată de Ferris Rezvani, care a lucrat pentru Ferrari și Aston Martin. Designul și construcția acestui autovehicul sunt de inspirație militară, dar adaptate astfel încât produsul final să fie un SUV luxos deopotrivă capabil pe șosea, cât și în teren accidentat. Caroseria autoportantă are la bază structura unui Jeep Wrangler Unlimited, dar panourile sale, plus motorul, transmisia, trenul de rulare, suspensiile și sistemul de frânare sunt furnizate de producători consacrați în domeniul specific fiecărei componente. Până aici, nimic ieșit din comun, și alți mici constructori auto aplică acest principiu tip lego și obțin mașini reușite.
Ce-l scoate pe Rezvani Tank din mulțime este pachetul opțional prin care poate fi transformat într-un adevărat autovehicul militar: geamuri antiglonț, anvelope de tip run-flat (mașina continuă să ruleze chiar dacă acestea sunt sparte), caroserie, podea, radiator și rezervor protejate cu kevlar rezistent la împușcături și explozii de mică putere, cum ar fi cea a unei grenade, plus sistem de termoviziune în infraroșu FLIR. Head-up display-ul este și el opțional, dar nu este neapărat o dotare de tip militar. Printre opționale se numără și cârligul de remorcare și vinciul frontal. În schimb, proiectoarele cu leduri de mare putere de pe acoperiș, centrul de infotainment cu ecran tactil de 20 cm diagonală și tapiseria din piele naturală cusută manual sunt dotări standard. Tank are sistem de tracțiune 4WD, adică transmisia integrală trebuie activată de către șofer, altfel este disponibilă pe roțile spate. Sunt disponibile două kituri pentru teren accidentat: Off-Road, cu suspensii ce se ridică cu 15 cm, punți Dynatrac ProRock 44/60 cu diferențial blocabil electronic și amortizoare Fox de 2,5 țoli sau Off-Road Extreme, ce include aceleași suspensii și amortizoare, dar vine cu Dynatrac ProRock XD60/80 cu compresor de aer și blocare pneumatică. Ambele pachete sunt foarte eficiente în teren accidentat și utilizează aceleași jante, cu cauciucuri de 37 pe 13,5 inci. Pentru motorizare Rezvani oferă două variante: un V6 de 3,6 litri, 285 CP și cuplu maxim de 353 Nm ori un motor HEMI, furnizat de MOPAR, cu opt cilindri în V, 6,4 litri capacitate, 500 CP și 583 Nm vârf de cuplu. Rezvani Tank se produce la comandă, după plata unui avans de 10.000 dolari. Varianta de bază pleacă de la 146.000 dolari, iar cea cu motor V8 costă 178.500 dolari, ambele fără opționale. Mașina este omologată internațional, deci poate fi importată și în România.
Text: Florin NECULA / Foto: REZVANI