De peste coasta Californiei vin vești despre compania Zoox Inc. specializată în mobilitatea autonomă care și-a dezvăluit propriul vehicul electric autonom, complet funcțional, conceput pentru mediile urbane aglomerate. Cu alte cuvinte cei de la Zoox spun că sunt primul constructor din industria auto care prezintă un robotaxi condus, construit special, capabil să parcurgă până la 120 km într-o oră.
Proiectat și fabricat în S.U.A., robotaxiul este singurul vehicul care oferă capacități de conducere bidirecționale, cu patru roți directoare, care permite manevrarea prin spații aglomerate și schimbarea direcției fără să fie nevoie să meargă în marșarier. Cu o lungime de 3,63 m, vehiculul are una dintre cele mai mici amprente la sol din industria auto. Are o configurație simetrică cu patru locuri dispuse față în față, în fapt două banchete, care elimină utilitatea volanului, dar și a spațiilor de depozitare din spate văzute în mașinile convenționale. Vehiculul dispune de o baterie de 133 kWh, una dintre cele mai mari disponibile în prezent la vehiculele electrice, care îi permite să funcționeze continuu până la 16 ore cu o singură încărcare.
„Dezvăluirea funcționării și conducerii vehiculului nostru este o etapă interesantă în istoria companiei noastre și marchează un pas important în călătoria noastră către implementarea unui serviciu autonom de transport”, a declarat Aicha Evans, director executiv al Zoox. „Transformăm experiența șoferului pentru a oferi o mobilitate superioară ca serviciu pentru orașe. Și, pe măsură ce vedem statistici alarmante referitoare la emisiile de carbon și accidentele de circulație, este mai important ca niciodată să construim o soluție durabilă și sigură care să permită călătorilor să ajungă din punctul A în punctul B.”
Designul vehiculului are mai mult de 100 de inovații în materie de siguranță ce nu sunt prezentate în mașinile convenționale, inclusiv un nou sistem de airbaguri pentru vehicule bidirecționale și scaune pentru transport care înconjoară pasagerii, care au echivalentul siguranței de cinci stele pentru toate cele patru locuri. Vehiculele utilizează o arhitectură unică a senzorilor pentru camerele de luat vederi, radar și LIDAR pentru obținerea unui câmp vizual de 270 de grade în toate cele patru colțuri ale vehiculului. Astfel sunt eliminate zonele „oarbe” tipice și îi permite vehiculului să urmărească în mod constant obiecte de lângă și din spatele acestuia, inclusiv pietoni, bicicliști și alți utilizatori ai drumului.
„Siguranța este fundamentul a tot ceea ce facem. Construirea unui vehicul de la bază ne-a oferit ocazia de a reimagina siguranța pasagerilor, trecând de la măsuri reactive la măsuri proactive”, a declarat Jesse Levinson, director tehnic și co-fondator Zoox. „Acestea includ noi caracteristici de siguranță, cum ar fi designul airbag-ului nostru, hardware redundant pe tot vehiculul, o arhitectură unică a senzorilor și un pachet AI (inteligență artificicală) personalizat, care detectează și reduce riscurile potențiale. Vehiculul nostru a trecut testele cheie de impact FMVSS și continuăm să căutăm noi modalități inovatoare de a ne proteja călăreții și ceilalți pe drum.”
Zoox a fost fondată în 2014 având o viziune proprie de construcție a vehiculelor cu emisii zero concepute pentru transportul autonom, împreună cu pachetul de software dedicat deplasării autonome. Compania a fost achiziționată de Amazon în 2020 și funcționează în prezent ca o filială independentă.