Apărut în 1995, Honda CR-V este, alături de Toyota RAV4, un pionier al segmentului SUV-urilor compacte, pe care unii le numesc și „urbane”, deși unele dintre ele se descurcă onorabil în teren accidentat, ca și modelul de față. Astăzi, ajuns la a patra generație, CR-V are adversari serioși la categoria sa: Subaru Forester, Nissan Qashqai, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan și „fratele” acestuia, Skoda Yeti. Iar lista poate continua. De aceea, specialiștii de la Honda s-au străduit să-l facă pe CR-V cât mai atractiv pentru clienții europeni (cei nord-americani fiind de multă vreme convinși de calitățile modelului). Designul exterior, deși foarte asemănător cu al generației precedente, a devenit mai expresiv, mai ales la nivelul noii părți frontale. Dimensiunile s-au modificat nesemnificativ, noul model fiind mai scurt cu cinci milimetri și mai scund cu trei centimetri decât predecesorul său. Cu toate acestea, spațiul interior și, mai ales, portbagajul s-au majorat, ultimul având între 589 și 1.648 litri (cu bancheta complet rabatată). La vechiul model, capacitatea de încărcare era cuprinsă între 524 și 1.532 litri.
Înțelepții spun că nu trebuie schimbat ceea ce merge bine. E principiul care a fost respectat în ceea ce privește motorizările noului SUV: aceleași 2,0 litri benzină și 2,2 litri diesel de pe vechea generație. Inginerii niponi s-au străduit, însă, să facă noul model cât mai puțin agresiv cu mediul, așa că motoarele au fost revizuite și sunt acum mai puțin poluante. Principalul beneficiar al update-ului este propulsorul pe benzină 2.0 i-VTEC, ce a câștigat 5 CP și 2 Nm, până la un total de 155 CP și 192 Nm cuplu maxim. Acest motor are emisii de CO2 de 174 g/km (192 g/km la generația a treia), în cazul în care este cuplat la transmisia manuală cu 6+1 trepte, și de 176 g/km, dacă se alege cutia automată cu 5+1 viteze. Nivelul de poluare scade și mai mult la versiunea cu tracțiune doar pe roțile față, premieră pentru CR-V, ce a avut până acum doar transmisie 4×4 nepermanentă Honda Real Times AWD. Aceasta din urmă este, în continuare, unica variantă de tracțiune pentru motorul diesel 2.2 i-DTEC, ce dezvoltă 150 CP și un cuplu maxim de 350 Nm, valori identice cu cele ale modelului pe care îl înlocuiește. Însă, și acest motor este mai puțin poluant ca înainte, cu emisii de 153 g CO2/km (versiunea manuală) și 175 g/km (transmisia automată), față de 171 g/km, respectiv, 195 g/km.
Modelul este dotat standard cu sistemele ECON și Eco Assist, ce ajută la reducerea consumului de carburant. De asemenea, în cazul tracțiunii 4×4, sistemul hidraulic de activare a punții spate al celei de-a treia generații a fost înlocuit cu unul electronic, ce răspunde mai rapid atunci când apare o pierdere de aderență la roți. Alte avantaje în ceea ce privește reducerea consumului ale acestui sistem electronic sunt greutatea cu 17% mai mică și frecări cu 59% mai scăzute, ca intensitate, între componentele sale.
Sistemul de direcție electric Motion Adaptive (MA-EPS) combină manevrarea ușoară cu un răspuns și un feedback precise la viteze mari și lucrează împreună cu sistemul de stabilitate VSA: când apare pericolul derapajului, în volan sunt transmise automat impulsuri în direcția în care șoferul trebuie să vireze pentru a redresa traiectoria mașinii. Indiferent de transmisie, Honda CR-V este dotată cu Hill Start Assist, sistem ce împiedică alunecarea înapoi când se pornește în rampă. În plus, versiunile cu cutie de viteze automată beneficiază de sistemul Hill Descent Control, ce acționează până la viteza maximă de 8 km/h și ajută mașina să traverseze în siguranță terenurile accidentate. Ambele sisteme conlucrează activ cu servodirecția MA-EPS și cu VSA.
Noul SUV este echipat cu pachetul de asistare a șoferului Advanced Driver Assist System (ADAS). Acesta cuprinde sistemul de monitorizare a traiectoriei Lane Keeping Assist System (LKAS), tempomatul Adaptive Cruise Control (ACC) și sistemul de prevenire a coliziunilor cu vehiculul din față Collision Mitigation Braking System (CMBS). LKAS utilizează o cameră video, montată deasupra parbrizului, ce urmărește marcajele benzii de rulare și, dacă autovehiculul nu este poziționat exact pe mijlocul acesteia, aplică automat ușoare corecții în volan, în timp ce atenționează șoferul, vizual și acustic. Tempomatul funcționează la viteze cuprinse între 30 și 180 km/h și poate fi setat să respecte o distanță constantă față de mașina din față. ACC folosește un radar poziționat în grila față și acționează parțial frânele, dacă distanța setată se micșorează rapid. Același radar deservește și sistemul CMBS, ce detectează toate autovehiculele aflate în fața CR-V-ului pe o distanță de 100 metri. Atunci când apare pericolul coliziunii, se inițiază un proces în trei stadii. În primă fază, cu trei secunde înainte de impact, șoferul este avertizat sonor și vizual. Dacă acesta nu frânează, în secunda următoare se declanșează faza a doua, ce presupune frânarea automată, parțială, și aplicarea a trei șocuri succesive în centura de siguranță a șoferului. Dacă niciuna dintre aceste măsuri nu a avut efect, în ultima secundă sistemul întărește automat centurile de siguranță ale ocupanților locurilor din față și sporește forța cu care frânează, insă nu până la valoarea maximă, acest lucru putând fi făcut numai de către conducătorul auto. CMBS se activează la viteze de peste 15 km/h, iar Honda estimează că, dacă toate autovehiculele ar fi dotate cu acest sistem, anual ar fi evitate între 200.000 și 250.000 de accidente rutiere la nivel mondial.