Conceptul Škoda 110 R aduce în atenție un coupé elegant, cu identitate puternică, reinterpretat de designerul Richard Švec în stilul actual al mărcii cehe, Modern Solid, dar păstrând legătura cu originalul de acum cinci decenii.
O legendă revigorată
În seria „Icons Get a Makeover”, Škoda propune reinterpretări contemporane pentru modele sale emblematice. Printre acestea se numără și proiectul 110 R, un concept creat de Richard Švec, care îmbină elemente istorice cu forme moderne, fără să adopte un stil retro pur. Designerul ceh a cautat echilibrul între respectul față de moștenire și pragmatismul formelor actuale, dorind un exterior proaspăt, dar ușor de recunoscut.
Exterior și identitate vizuală
Noul Škoda 110 R are proporții diferite față de original, dar păstrează sportivitatea, prin linii clare și volume simple. Aripile sunt largi, spoilerele și difuzoarele laterale au accentuări contrastante, iar elemente precum „nasul” aerodinamic sau prizele de ventilație de pe flancuri, sub ferestre, amintesc de mașina care a fost produsă între 1970 și 1980. Designul decorativ Tech-Loop și alte detalii LED moderne completează acest nou stil.
Interiorul: motorsport și detalii funcționale
Conceptul nu rămâne doar la exterior. Interiorul propus de Švec, deși nu a fost prezentat, include elemente inspirate din motorsport: roll-cage (cușcă/cadru de protecție), jante cu piuliță centrală și structuri care evocă performanța și agilitatea. Nu există încă specificații complete pentru interior, dar este clară intenția de a transmite senzația unei mașini sport, funcțională și totodată elegantă.
Propulsia: schimbare majoră
Originalul 110 R era echipat cu un motor cu combustie internă: benzină, patru cilindri în linie, 1,107 cm³, 52 de cai-putere, amplasat în spate și care transmitea tracțiunea către puntea posterioară printr-o transmisie manuală cu patru trepte. În noua viziune, conceptul are propulsie electrică. Richard Švec a integrat componente precum prizele de aer pentru răcirea bateriilor, camere video în loc de oglinzi laterale și un logo iluminat pe bara frontală, toate acestea reflectând tendințele moderne.
Caracteristicile tehnice ale originalului
Škoda 110 R avea o caroserie ușoară, cântărind circa 880 kg, ceea ce, alături de puterea de 52 CP, îi permitea să atingă o viteză maximă de aproximativ 145 km/h și să accelereze de la zero la 100 km/h în 19-20 de secunde. Deși se adresa familiilor, era o mașină mică, după standardele de astăzi – 4.155 mm lungime, 1.620 mm lățime, 1.340 mm înălțime -, cu ecartamente și ampatament care îi ofereau stabilitate pe viraje. Sistemul de frâne era dual-circuit, cu discuri în față și tamburi în spate.
Stil și limbaj de design Modern Solid
„Modern Solid” este noul limbaj estetic pe care Škoda îl aplică în reinterpretarea 110 R. Acesta presupune suprafețe curate, forme exacte, linie geometrică, fără ornamente exagerate, dar cu elemente care sugerează forță și precizie. Detalii moderne, precum lumini ascunse sub capote, elemente contrastante negre, prize de aer funcționale sau decorative, toate se înscriu în acest limbaj.
Moștenirea 110 R și semnificația ei
Originalul a avut un rol important în istoria Škoda, nu doar ca model estetic apreciat la acea vreme, ci și ca bază pentru versiuni de curse de succes, așa cum a fost 130 RS, ori prototipuri precum 200 RS. A fost un simbol al epocii sale, căutat de pasionați pentru echilibru între performanță, stil și accesibilitate.
Fără șanse de a fi văzut pe șosele
Șkoda 110 R reinterpretat de Švec este doar un concept, fără planuri oficiale de producție. Ca urmare, nu există date despre autonomia asigurată de baterii, putere a motorului electric, performanțe exacte. Nu mai vorbim despre estimări de prețuri! Proiectul este mai degrabă un exercițiu de stil și o evocare istorică decât o promisiune ce s-ar putea concretiza.
Totuși, ce transmite noul 110 R către public?
Acest Škoda 110 R Concept vorbește despre dorința de a menține vie memoria unui model legendar, dar și de a-l adapta la așteptările estetice și cerințele tehnologice ale momentului actual. Designerul Richard Švec pare interesat mai mult de forța inspirației și expresia vizuală decât de spectrul comercial imediat. Pentru pasionați sau nostalgici, conceptul oferă un punct de contact între trecut și prezent, între emoție și design modern.
Vă recomandăm și:
Skoda Vision O, conceptul care ar putea deveni viitorul model Octavia



