Gigantul auto născut din fuziunea PSA Group cu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) în 2021, Stellantis, se confruntă cu provocări semnificative. Grupul, care include 14 mărci, printre care Citroen, Fiat, Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Jeep, Maserati, Chrysler, Dodge, Ram, se află sub presiune din cauza rezultatelor financiare slabe din prima jumătate a anului 2024.
CEO-ul companiei Stellantis, portughezul Carlos Tavares, a anunțat recent că mărcile neprofitabile ar putea fi eliminate: „Dacă nu aduc bani, le vom închide. Nu ne putem permite să le păstrăm pe cele care nu sunt profitabile”. Surprinzătoare afirmație când ne amintim că, după finalizarea fuziunii FCA cu PSA Group și apariția noii companii Stellantis, același Tavares spunea că „vom investi în toate cele 14 mărci timp de 10 ani”. Au trecut trei ani…
Șeful Stellantis nu dă nume
Tavares nu a menționat explicit mărcile în pericol, însă speculațiile se concentrează pe Maserati, Lancia și DS Automobiles. Ba chiar și Alfa Romeo ridică semne de întrebare. Maserati, un brand de sport-lux într-o companie dominată de mărci de volum, a înregistrat vânzări mult sub plan, de doar 6.500 de unități în primele șase luni ale acestui an, în scădere cu 50% față de perioada similară din 2023. Vicepreședintele executiv și directorul financiar al Stellantis, Natalie Knight, a descris performanța Maserati drept „dezamăgitoare”. În plus, lansările amânate ale modelelor Maserati Levante și Quattroporte, programate acum pentru 2027 și 2028, adâncesc incertitudinile.
Scăderi pe toată linia pentru Stellantis
Problemele financiare ale grupului sunt accentuate de scăderi semnificative în venituri și profit. Veniturile nete au scăzut cu 14%, iar profitul net a înregistrat o scădere drastică de 48%. În America de Nord, vânzările Stellantis au scăzut cu 18%, influențate de întreruperea producției unor modele precum Dodge Charger și Jeep Cherokee. Chiar și vânzările pick-up-ului Ram 1500, altfel, unul de succes, au fost afectate, deși acest lucru s-a datorat unei actualizări de ciclu mediu a modelului.
Agnelli dă sentința?
Chiar dacă speculațiile cu privire la vânzarea sau eliminarea unor mărci precum Maserati sau DS continuă, familia Agnelli, acționarul majoritar al Stellantis, cu peste 14% din acțiuni, ar putea influența decizia finală. Maserati, deținută de Fiat încă din anii ’80, nu a fost profitabilă sub nicio conducere anterioară, iar decizia de a vinde sau chiar elimina această marcă ar putea avea implicații complexe. În plus, un model de dezvoltare comun, ce include mai multe mărci, face dificilă eliminarea unei singure entități fără a afecta restul. Mai ales că este vorba și despre câteva nume uriașe ale lumii auto mondiale, care nu pot pica: Fiat, Opel/Vauxhall, Citroen, Peugeot, Jeep și Ram.
Vă recomandăm și: