Stellantis lansează peste Atlantic noul motor pe benzină Hurricane 4 Turbo de 2,0 litri, cu patru cilindri în linie, care produce niveluri de putere și cuplu specifice celor de șase cilindri. Designul flexibil îi permite să fie folosit pentru sistemele de propulsie convenționale, hibride și hibride plug-in. Iar primul beneficiar al noii unități este Jeep Grand Cherokee 2026.
Puterea compactă a motorului Hurricane 4 Turbo de 2,0 litri, de 324 de cai putere la 6.000 rpm și un cuplu maxim de 450 Nm între 3.000 și 4.500 rpm, îi conferă puterea necesară pentru propulsarea unei varietăți de dimensiuni de vehicule, de la compacte la vehicule de dimensiuni mari.

„Numele Hurricane 4 Turbo este potrivit deoarece acest motor este puternic, deoarece turbocompresorul cu geometrie variabilă, combustia de înaltă performanță și sistemul cu combustibil dublu oferă 162 de cai putere pe litru de cilindree”, a declarat Micky Bly, vicepreședinte senior al Stellantis și director al Global Propulsion Systems. „Designul complet oferă clienților noștri un motor puternic, rafinat și cu funcționare lină, care utilizează cu 10% mai puțin combustibil pentru a oferi cu 20% mai multă putere decât actualul nostru motor DOHC I-4 de 2,0 litri.”

Rigiditatea structurală
Blocul motor este din aluminiu turnat sub presiune, cu o fustă adâncă care îi oferă o fundație solidă. Turnarea dintr-o singură piesă este produsă de Stellantis, care produce și baia de ulei și capacul de distribuție cu aceeași metodă de turnare.

Ideea este că rigiditatea structurală a motorului a fost îmbunătățită ajutând la minimizarea nivelului NVH (Noise,Vibration and Harshness). Cei de la Stellantis susțin că Hurricane 4 Turbo are pereți ai alezajului cilindrului mai groși cu 24% în comparație cu actualul motor DOHC I-4 de 2,0 litri), iar pe arborele cotit rulmenții principali și de bielă sunt mai mari. Iar chiulasa din aluminiu conține patru supape per cilindru și arbori cu came în cap.
Combustie eficientă
Elementul central al combinației putere-eficiență cu un consum de combustibil de este utilizarea tehnologiei de combustie cu aprindere cu jet turbionar (TJI), utilizată în motoarele de curse de top la nivel global.
Sistemul inovator TJI din Hurricane 4 Turbo utilizează o bujie pentru aprinderea unei cantități mici de combustibil într-o precameră de tip cupă, deasupra fiecărui cilindru. Combustibilul ars se extinde și se injectează în camera de ardere declanșând o ardere mai rapidă și mai completă a încărcăturii aer-combustibil, ceea ce permite o performanță și o eficiență a consumului de combustibil mai bune.

Inginerii Stellantis au combinat combustia TJI și turbocompresorul cu o strategie de operare în ciclul Miller, care închide supapele de admisie devreme optimizând eficiența motorului și reduce emisiile. Acest lucru îi permite lui Hurricane 4 Turbo să utilizeze un raport de compresie generator de putere, de 12:1. Asta înseamnă că dispare riscul de detonație (aprindere timpurie) care ar putea deteriora motorul, în timp ce utilizează benzină obișnuită, inclusiv cu cifra octanică 87.
Fiecare cilindru al Hurricane 4 Turbo are două bujii, una pentru camera TJI și una pentru camera de ardere. Distribuția variabilă a admisiei este reglată rapid de un fazer electric al arborelui cu came, care asigură porniri mai line. Iar supapele de evacuare sunt umplute cu sodiu pentru gestionarea căldurii.
La fel ca motoarele Hurricane Twin Turbo I-6 premiate de la Stellantis, există un strat ultra-subțire, cu frecare redusă, de tip Plasma Transfer Wire Arc (PTWA) în alezajele cilindrului. Comparativ cu cămășile de cilindru convenționale din fontă, stratul PTWA are o rezistență la uzură de 10 ori mai mare.
Putere și performanță
Hurricane 4 Turbo utilizează atât injecția de combustibil în port, cât și injecția directă de combustibil la presiune înaltă (350 bar/5.076 psi). Controlerul motorului declanșează fie sistemul de alimentare, fie ambele combinate, în funcție de starea motorului și de cerințele șoferului.
Performanța motorului este sporită de un turbocompresor cu geometrie variabilă, care dispune de palete active în interiorul carcasei, oferind până la 35 psi (2,4 bar). Acesta oferă un impuls semnificativ la turații joase ale motorului pentru putere și cuplu în timpul pornirii, accelerării și croazierei, cu 90% din cuplul maxim între 2.600 și 5.600 rpm. Aerul sub presiune din turbocompresor trece printr-un răcitor de aer lichid-aer în drumul său spre motor, reducând temperatura pentru o admisie mai densă și mai puternică în camera de ardere.

Designul cu geometrie variabilă a permis obținerea unei densitate mari de putere fără să compromită cuplul la turații joase și performanța tranzitorie. Astfel s-a menținut în același timp pachetul general de putere compact, în comparație cu un turbocompresor convențional twin-scroll.
Hurricane 4 Turbo este asamblat la fabrica din Dundee, Michigan, în viitor producția urmând să fie extinsă la cea din Kokomo, Indiana.

Vă recomandăm și:
Stellantis oprește dezvoltarea modelelor alimentate cu hidrogen
Stellantis ar putea elimina mărcile sale care aduc pierderi. Dispare Maserati?



