Tahograful inteligent sau mai bine zis tahograful digital de generația a II-a, ca să respectăm definiția din regulament, este un aparat cu ajutorul căruia autovehiculele utilizate la transportul rutier de mărfuri şi de călători vor fi controlate în timpul mersului și nu vor mai fi oprite decât dacă autoritatea de control are suspiciuni. Tahograful inteligent primește informații de la mai mulți sateliți europeni de comunicații, memorează coordonatele geografice de la începutul și finalul călătoriei, dar și din timpul traseului, își setează singur ora locală și transmite toate datele printr-o conexiune securizată. Tahograful inteligent va ajuta companiile de transport și pe conducătorii auto ai acestor autovehicule să respecte timpii de condus și odihnă: șoferii vor fi mai bine protejați, iar competiția pe această piață va fi mult mai corectă.
Echiparea cu aceste tahografe este obligatorie pentru toate autovehiculele utilizate în transportul rutier de mărfuri şi de călători care sunt înmatriculate pentru prima dată în Uniunea Europeană din data de 15 iunie 2019. În România, prima activare și calibrare a noului tahograf a fost realizată în data de 30.05.2019, cu 16 zile înainte de data limită și a fost supravegheată de o echipă a Registrului Auto Român, condusă de Adrian Coadă, inspector în cadrul Departamentului Supraveghere Piață – compartimentul monitorizare ateliere care verifică tahografe și limitatoare de viteză. Acțiunea a mers „ceas”, fără niciun fel de problemă. „Lucrez de mai bine de 20 de ani la Registrul Auto Român și aceasta este cea mai importantă zi din activitatea mea profesională. Au fost mulți care au crezut că nu ne vom încadra în timp, dar am reușit și sunt tare mulțumit”, a spus emoționat Adrian.
Tahograful inteligent aduce schimbări importante pe piața transporturilor. Poziția autovehiculului este memorată la un interval de trei ore, dar și la începutul și finalul călătoriei. În viitor va știi și când autovehiculul a traversat granița și își va regla automat țara, fără intervenția șoferului. Toate aceste informații vor fi memorate și vor putea fi verificate.
Una dintre cele mai importante schimbări este legată de modalitatea de control. Noul dispozitiv transmite datele cu ajutorul unei antene, printr-o conexiune securizată, iar acestea vor putea fi citite doar de autoritățile de control sau de către personalul specializat a unui atelier autorizat în acest scop.
Descărcarea pachetului de date din tahograf se face de la distanță, în timp ce camionul se deplasează. Această operațiune durează câteva zeci de milisecunde, iar cei de la „control” vor afla rapid toate evenimentele și abaterile. Dacă aceste date nu se pot descărca sau a apărut o eroare în timpul acestei operațiuni, atunci autovehiculul poate fi oprit pentru că există o problemă care trebuie investigată. Șoferii și companiile sunt astfel obligate să respecte cu sfințenie timpii de condus și de odihnă, iar jurnaliștii germani specializați în zona auto estimează o economie de 500 de milioane de euro în fiecare an. Înainte să apară acest dispozitiv, o echipă de control putea să verifice aproximativ 20 de camioane pe zi, acum se poate ajunge la câteva sute.
Specialiștii spun că este imposibil să păcălești acest sistem. Secretul este noul senzor de mișcare care face o criptare cu tahograful. „Are altă construcție și alte elemente de siguranță. Practic este «împerecheat» cu șasiul respectiv și nu poate fi schimbat între vehicule. Înainte se putea, acum s-a terminat!”, spune Adrian Coadă.
Angajații Registrului Auto Român s-au pregătit pentru acest moment cu reprezentanții celor mai mari producători de tahografe din lume și au participat la Bruxelles la un grup de lucru în care s-a făcut instructajul privind sigilarea noului tip de senzor de mișcare. Pregătirea a început acum 16 luni și colegii noștri au studiat de atunci zi de zi, iar acum sunt foarte familiarizați cu noul tahograf. „Trebuia să fim gata pe 15 iunie, iar noi am făcut această operațiune pe 30 mai, cu 16 zile în avans. Registrul Auto Român a reușit să creeze toate condițiile necesare pentru inspecția acestui tahograf. O să vedeți! Calibrările și inspecțiile pe care le facem în România vor fi apreciate în Europa. În România sunt ateliere autorizate capabile să verifice acest tip de tahograf, iar până la finalul anului numărul acestora va crește semnificativ, uniform distribuite pe plan național”, spune Adrian Coadă.
CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE
http://www.autotestmagazin.ro/rar-tahografe-pe-urmele-soferilor/
http://www.autotestmagazin.ro/gheorghe-vlase-poetul-din-baragan/
Poate așa vom scăpa în sfârșit de patronii cartonari, care manipulau în fel și chip tahografele. Bineînțeles cu acordul acelor conducători auto care se pretind a fi profesioniști, dar de fapt, acceptând asa ceva se transformau în mântuitori de volan