TEST: BMW 530e xDrive Sedan – Campionul

0
126

BMW Seria 5 şi-a împrospătat înfăţişarea și a reconfirmat orientarea pro­­­ducătorului bavarez spre electrificarea gamei sale de modele. Şi cum aş fi putut experimenta mai bine acest salt estetic şi tehnologic altfel decât de la bordul unei versiuni Luxury Line cu propulsie plug-in hybrid și tracţiune xDrive?

Noul BMW 530e sedan se impune prin statura atletică și proporţiile echilibrate ale caroseriei. Măsoară aproape 5 metri lungime, dar reuşeşte să îşi camufleze dimensiunile generoase prin silueta suplă pe care i-o conferă înălţimea de nici 1,5 metri. Efectul vizual este pe măsura reuşitei comerciale din moment ce a fost cel mai bine vândut model din gama hybrid a lui BMW în 2019, cu un volum total de aproape 50.000 de unităţi. Aşadar mă aflu în compania unui campion. Iar linia de echipare Luxury îl prinde cum nu se poate mai bine.

Augmentată cu pachetul First Class Upgrade nu este de mirare că m-am smuls cu foarte mare greutate din scaunul extrem de confortabil, prevăzut cu ventilare, dar şi cu funcţie de masaj, atunci când a trebuit să ne despărţim. Până să ajung să mă scufund, la propriu, în atmosfera rasată a interiorului noului 530e, mi-a atras atenţia aspectul tăios al ansamblului frontal, şi după o plimbare de câţiva metri, ţevile trapezoidale ale evacuării duble devenite acum normă stilistică standard pe întreaga gamă Seria 5. Prezenţa farurilor cu tehnologie laser, ­Laserlight, disponibile opţional, adaugă ansamblului frontal acea doză de dramatism la care predispune aspectul nou, cu design proeminent, al grilei duble de la motor. Capota lungă, plonjată, punctează şi ea la impresia vizuală puternică. Acelaşi efect îl au şi jantele Individual Aerodynamic de 20 de inci.

Deşi, la o privire fugară par – dincolo de dimensiuni – nişte jante obişnuite, le-aş face o mare nedreptate dacă mi-aş vedea de drum mai departe către zona spate fără să le bag în seamă. Motivele sunt două: pe de o parte este vorba despre caracterul exclusivist al lor (acest tip de jantă îşi face debutul odată cu lansarea noului model Seria 5) şi pe de altă parte este vorba despre tehnologia înglobată în arhitectura lor. Concret, jantele BMW Aero reuşesc să reducă cu circa 5% coeficientul de rezistenţă la înaintare faţă de cazul când maşina este echipată cu jante de aliaj obişnuite. Aşa se face că în cazul particular al versiunii plug-in se câştigă 2 g/km în ceea ce priveşte emisiile de CO2 şi aproape un kilometru la autonomia în regim de rulare 100% electric. Designul special gestionează foarte eficient curenţii de aer ceea ce are ca efect reducerea turbulențelor aerodinamice şi implicit consumul de combustibil.

Fiind vorba despre un model plug-in hybrid, la interior, consola centrală conţine un set de butoane care diferă faţă de ceea ce oferă sistemul de configurare a șasiului pe modelele neelectrificate. Butoanele „Hybrid” și „Electric” corespunzătoare celor două moduri de rulare posibile în plus faţă de cel clasic, bazat doar pe motorul termic, dezvăluie ecartul tehnologic care separă varianta plug-in hybrid de cele tradiţionale. Cu o autonomie de circa 55 km în regim pur electric, 530e reuşeşte să acopere distanţe măricele fără să polueze. Chiar şi într-un oraş precum Bucureştiul, raza de acţiune cu propulsie electrică este suficientă pentru nevoia de deplasare zilnică fără a apela la sprijinul motorului termic. Inclusiv viteza maximă până la care poate rula astfel acoperă toate scenariile posibile din moment ce este limitată la 140 km/h. Cum este de aşteptat, 530e poate fi încărcat atât de la o priză domestică, cât şi de la una publică.

De exemplu, pentru a-şi încărca 100% bateria lithiu-ion de 12 kWh de la o staţie de alimentare de 3,7 kW are nevoie de 3,6 ore. Cu bateria încărcată, dacă se adoptă utilizarea simultană a celor două surse de propulsie, efectul este unul cât se poate de plăcut în toate programele de condus pe care le ai la dispoziţie cu excepţia celui Electric: Sport, Hybrid şi Adaptive. Nu există niciun fel de simptome la predarea ştafetei între motorizări, tranziţia desfăşurându-se într-o manieră foarte emolientă. Accelerările sunt pline de sevă în clipa în care cele două motoare îşi unesc forţele. 292 CP şi 420 Nm gestionaţi de transmisia Steptronic cu opt trepte şi fructificaţi optim de tracţiunea integrală xDrive ridică corespunzător ștacheta performanţelor dinamice fără, însă, a pierde nimic din confortul suveran garantat de prezenţa suspensiei autoadaptive şi a unor scaune cu o ergonomie ireproşabilă. Mai mult, puntea spate directoare, disponibilă acum și pe variantele plug-in, adaugă un plus de stabilitate în viraje la viteze mari şi simplifică, într-o și mai mare măsură, manevrele executate în spaţii înguste. Senzaţia de control deplin şi facil este completată de modul imperceptibil în care motorul electric sprijină efortul făcut de cel termic. O radiografie făcută pe scenariul în care rulam pe autostradă cu 130 km/h, în treapta a opta, mi-a demonstrat „live” absenţa oricărui indiciu care să trădeze colaborarea celor două surse de putere. Nimic, nicio trepidație sau sincopă, în afară de informația afișată pe bord care arăta o susţinere de aproape 20% din partea motorului electric pentru a păstra un consum instantaneu undeva între 6 şi 7 litri. Finețea protocolului în baza căruia se completează sau îşi predau ştafeta cele două surse de putere se armonizează foarte plăcut cu atmosfera rasată și cu nivelul de confort ridicat de la bordul noului BMW 530e. Este exact motivul pentru care despărţirea de acesta a fost una un pic mai traumatizantă decât m-aş fi aşteptat…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sase + 3 =