Noul BMW 745e este exemplul perfect. Deşi piaţa de hibrid şi plug-in hibrid este una relativ discretă, comparativ cu cea a maşinilor cu propulsie clasică, ea câştigă teren încet, dar sigur. Aparent, versiunile plug-in se află momentan într-un uşor regres la nivel european. Dar statistica cred că ocoleşte exponenţii gamei Seria 7 de la BMW. Asta pentru că fac parte dintr-o clasă de automobile imună la efectul descurajator dat de preţul de achiziţie. Apariţia unui astfel de produs care îmbină într‑o armonie perfectă luxul, performanța şi confortul, generează o personalitate inedită la care rezonează cei care nu vor să piardă nimic din ce s-a câştigat în ultimul deceniu în industria auto, dar nici trenul către un viitor verde. Prin urmare, odată instalat în oricare din cele patru fotolii cu multiple şi complete reglaje electrice, inclusiv masaj, nu ai decât un singur lucru de făcut: să te laşi răsfăţat de ambientul elitist datorat atât nivelului de finisare ireproşabil cât şi densităţii mari de echipamente şi tehnologii prezente atât în faţă cât şi în spate. Oarecum echidistant, Seria 7 îşi tratează pasagerii cu aceeaşi consideraţie. Totuşi, motorul cu șase cilindri în linie, îndesat sub capota lungă, cu profil acvilin, plus cel electric comasat în structura transmisiei automate Steptronic cu opt trepte, mi se pare că înclină balanţa în favoarea celui aflat la volan. Cu un total de 394 CP (obţinuţi în setarea Sport) şi 600 Nm, BMW 745e are tot ce îi trebuie pentru a se lua la întrecere cu adversari mult mai supli decât el. Programul Sport dedicat activităţilor competiţionale stradale trezeşte la viaţă performerul care se ascunde sub eleganta şi masiva caroserie, cu o greutate proprie de 2.070 kg. Un filon de încordare străbate întreg lanţul cinematic. Suspensia, motorul, transmisia şi direcţia se încarcă cu o înverşunare aprigă care se manifestă pe asfalt printr-o ţinută de drum remarcabilă, sesizabilă plenar în viraje, deși tracțiunea este asigurată doar de puntea spate.
„Reaşezarea” centrului de greutate într-o poziţie mai coborâtă, datorită montării bateriei de acumulatori de 12 kWh sub scaunele din spate, plus amprenta la sol de aproape 5 mp delimitată de roțile cu dimensiuni din categoria XXXL (245/40 ZR 20 pe faţă şi 275/35 ZR 20 pe spate), ar putea explica, într-o anumită măsură, alchimia stabilității ireproșabile. Aceasta mai are un aliat de marcă, chiar dacă este vorba despre unul obţinut contra cost: direcţia activă. Datorită acesteia, colosul de 5,12 metri este uşor de manevrat la viteze mici sau când îl parchezi în timp ce, la viteză mare, are o contribuţie inconturnabilă în menținerea trasei ideale în viraje. Nu pot să trec mai departe fără să atrag atenţia asupra rafinamentului cu care suspensia pneumatică îşi tratează preţioasa încărcătură în ciuda taloanelor infinitezimale ale anvelopelor. Senzaţia de plutire este, de altfel, inclusă în dotarea standard a lui 745e din moment ce, fără să faulteze aptitudinile sportive, este asimilată de ambele setări posibile pentru reglarea suspensiei (Confort şi Sport). Există un ruliu uşor perceptibil în curbe atunci când vânezi mult dincolo de limitele domeniului legal, dar, în acelaşi timp, eşti conştient de rezistenţa depusă de suspensia pneumatică autoadaptivă pentru a-l limita sau chiar elimina. Deşi tracţiunea se face doar pe puntea spate, lățimea de peste jumătate de metru a anvelopelor reușește să gestioneze întregul spectru de forţe care se naşte la nivelul petei de contact şi să genereze forţa de tracţiune adecvată în, practic, orice scenariu de rulare posibil. Fără nicio îndoială, este un atlet de calibru olimpic! Transpunerea în realitate a potenţialului cumulat de sistemul hibrid este exemplificată de accelerări fulminante (5,2 secunde până la 100 km/h) şi salturi spectaculoase ale valorilor afișate de vitezometru. Este adevărat că poţi zbura pe autostradă cu viteze supersonice, că poţi survola viraje strânse cu viteze pe care maşinile obişnuite le pot atinge doar în linie dreaptă (şi nu una prea scurtă…) dar, cumva, din habitaclul somptuos şi perfect ecranat de mediul exterior cu geamuri acustice cu grosimea de 5,1 mm, realizezi că nu ăsta este scopul lui 745e. În cazul său, se aplică perfect replica de film „Când eşti important, lumea te aşteaptă”. Iar atunci când stai pe locul din dreapta spate nu ai cum să te simţi altfel.
Sistemul audio Bowers & Wilkins cu 16 difuzoare şi o putere de 1400 W are o setare dedicată special pentru cei care călătoresc pe cele două fotolii din spate – Lounge. Intimitatea celor de aici poate fi protejată de un set complet de perdele acţionate electric care camuflează atât geamurile laterale cât şi luneta, toate fiind incluse în pachetul Business Class. Tot din spate pot fi controlate aproape toate funcţiile maşinii mai puțin cele legate de condus. Tabletele cu diagonala de 10 inci fixate de spătarele scaunelor față şi cea detaşabilă (7 inci) înglobată în cotiera centrală asigură un nivel de accesibilitate ireproşabil către navigaţie, configurări generale sau chiar asupra poziţiei scaunelor spate sau tipul de masaj dorit din cele opt posibile. Pentru un confort suprem al călătoriei, pasagerul din dreapta spate poate controla întregul set de reglaje ale scaunului din faţa sa astfel încât să îşi creeze spaţiul de care are nevoie pentru a călători aşa cum dorește. O notă extrem de plăcută o dau pernuţele catifelate care îmbracă tetierele spate şi care te răsfaţă cu o ademenitoare moliciune. La fel de catifelat este şi felul în care operează sistemul hibrid. Motorul electric de 113 CP şi 265 Nm susţine cu o discreţie absolută efortul făcut de motorul cu șase cilindri în linie de 2998 cmc. Dacă bateria este încărcată 100%, probabil că sunt şanse să te apropii de consumul mediu de 2,2 litri comunicat de BMW. Cu ea complet descărcată la plecarea în test, consumul mediu realizat după 446 km a fost de 8,4 litri, 114,9 km fiind făcuţi fără a utiliza motorul termic. În meniul computerului de bord am descoperit informaţia că 2.165 km dintr-un total de 10.689 km au fost parcurși în aceeași manieră. Practic, 20% din distanţa pe care a parcurs-o, 745e a funcționat fără să polueze. Managementul forţei de tracţiune are 4 setări generale, Adaptive, Sport, Hybrid şi Electric, setarea Hybrid având, la rândul ei, trei subvariante, Standard, Eco Pro şi Comfort.
Rularea cu propulsie exclusiv electrică se poate face până la 140 km/h şi pe o distanţă maximă de aproape 60 km. Încărcarea bateriei de la o priză de 3,7 kW (230 V, 16 A) durează aproape patru ore jumătate ceea ce face nu doar probabilă, ci și posibilă rularea citadină preponderent cu tracțiune 100% electrică. Indiferent de cum vei decide să foloseşti enorma uzină de forţă care îţi stă la dispoziţie sau de locul pe care alegi să călătoreşti, BMW 745e te va răsfăţa cu un melanj de lux, confort şi performanţă la care cei mai mulţi dintre noi nu au acces altfel decât visând.
Text: George DRUGESCU /Foto: Radu BUHĂNIȚĂ, George DRUGESCU