Parcat cuminte în șirul de mașini, înverșunarea lui se ghicește cu greu de la depărtare. Dar, pe măsură ce mă apropii, liniile fruste ale caroseriei își dezvăluie încordarea intensă. Amestec de străluciri rapide și umbre adânci, profilul lui BMW M 440i Coupe amintește de ceva anume. Ceva fulgerător… Ceva letal… Un glonț?
Reflexele metalice date de vopseaua de culoarea asfaltului încins se armonizează perfect cu panorama pe care o oferă jantele întunecate, vopsite parcă în aceeaşi nuanţă cu caroseria, spre discurile de frână şi etrierele albastre marcate cu litera „M”. Simpla lor contemplare este suficientă pentru a te lămuri cu ce fel de mașină ai de-a face. Forța mecanicii nu poate fi decât direct proporţională cu dimensiunile generoase ale frânelor. BMW M 440i Coupe face parte din categoria acelor bolizi care îmi fac inima să bată mai repede. Până şi leneveala ostentativă cu care îşi mijește lumina farurilor când descui maşina are ceva ameninţător. Şi de ce nu ar fi așa? Motorul cu șase cilindri în linie, alimentat cu benzină, dezvoltă 326 CP şi 450 Nm. Cuplat la transmisia automată Steptronic, cu opt trepte și, mai departe, la tracţiunea integrală xDrive, totul fiind gestionat prin intermediul meniului de configurare a șasiului, rezultatul este de o coloratură surprinzătoare. Și, la limită, devastator. Practic, poți avea o maşină cu un comportament anemic, foarte uşor de strunit până şi de un începător într-ale şoferiei, până la una cu porniri apocaliptice care are nevoie de mâna fermă a unui pilot pentru a fi stăpânită.
Cum nu sunt așa ceva, încep ușurel, conştient de enorma forţă acumulată sub pedala de acceleraţie. Selectez modul ECO PRO, care poate fi păstrat până la maxim 130 km/h şi las transmisia să aleagă singură treptele potrivite. Lungimea curselor accelerației în raport cu salturile mărunte de viteză pe care le obţii denotă orientarea către un stil de condus potolit, adaptat traficului urban sau croazierei lenevoase. Spiritul combativ lipsește cu desăvârșire. O nuanţă interesantă o strecoară utilizarea transmisiei în modul Sport. Undeva, dincolo de confortul călătoriei, se poate ghici apetitul pentru sprinturi fulminante, probă pentru care este pregătită şi setată întreaga mecanică. Accelerările sunt mai incisive și începi să simţi furnicături în palme sau în piciorul drept. Debitul de adrenalină atinge însă, cote sesizabile odată cu selectarea modului Comfort. Încordarea mecanicii este aproape palpabilă. Având în vedere că cei 450 Nm intră în scenă buluc la 1.350 rpm şi rămân aşa până la 4.600 rpm, nu surprinde uşurinţa şi rapiditatea cu care acul vitezometrului țintește către marcajele trecute binișor de mijlocul scalei. Surprinzător, dar nivelul zgomotului interior nu se modifică sesizabil faţă de serenitatea în care mă cufundasem când mergeam la drum întins cu 80-90 km/h mai puţin, ceea ce poate confirma predilecția pentru călătoriile tacticoase. Frânele, cu discuri ventilate la toate roțile, răspund excelent deși poate un pic cam brutal când le soliciţi intervenţia rapidă. Am senzația că există chiar o calibrare a efortului de frânare în funcție de setarea șasiului, dar și de stilul de condus practicat. Oricum, indiferent de setări, frânele te răsfaţă cu un răspuns ferm, prompt și foarte eficient. Resimt, o dată în plus, iritarea crescută a mecanicii atunci când Steptronicul este trecut în modul Sport. Dar de data asta entuziasmul cu care accelerează are o nuanţă sportivă foarte bine conturată. Pur şi simplu mă simt de parcă aş fi în interiorul unui obuz balistic, tras razant cu asfaltul. Alegerea modului Sport pentru motor, direcţie şi suspensie ridică la cote fabuloase plăcerea condusului şi satisfacţia pe care o oferă M 440i. Este modul în care, de altfel, într-un cadru amenajat, poţi da recitaluri care să pună în valoare aptitudinile șasiului. Abia acum tracţiunea integrală îşi demonstrează eficienţa cu care gestionează aderenţa la nivelul petelor de contact dintre asfalt şi cauciucuri. Simt maşina neutră pe viraje, cu un ruliu extrem de bine reţinut de suspensia controlată electronic. De altfel, stabilitatea exemplară se datorează reviziei sistemului de suspensie (valabil pentru toate tipurile de suspensie disponibile la Seria 4: standard, M, adaptivă) și corelării cu un răspuns recalibrat, la rândul lui, din partea direcției. Pe scurt, este de neclintit pe viraje de parcă asfaltul ar fi dat cu super glue.
Anvelope cu lăţimi asimetrice, 225 mm la puntea faţă şi 255 mm la cea din spate, completează inspirat fișa tehnică. Distribuţia maselor 50:50 şi plasarea motorului într-o poziţie retrasă, cât mai aproape de centrul geometric al mașinii, servesc excelent interesele tracţiunii integrale. „Hălci” enorme din vitezometru sunt survolate în secunde de acul acestuia, iar M 440i îşi dezvăluie, orgolios, enorma forţă de care dispune, dublată de un control riguros al ţinutei de drum şi, în consecinţă, al traiectoriei pe care o alegi. Inutil să mai adaug ceva legat de ce se întâmplă atunci când şi transmisia este trecută în modul Sport… Nerăbdarea mecanicii în a fi împinsă la maxim surclasează cu mult granițele stabilite de legislaţia rutieră şi solicită din partea șoferului, devenit pilot, multă îndemânare şi responsabilitate. „Sport+”? Doar pentru circuit (decuplează ESP-ul). Un întreg evantai de senzaţii (tari) şi un foarte ridicat grad de adaptare la condiţiile de trafic, dar şi la abilităţile şoferului, BMW M 440i este o maşină completă şi complexă. Poţi rula liniştit cu 90 km/h la 1.300 rpm în timp ce motorul consumă undeva în jur de șase litri sau poţi aspira sute de kilometri cu o voracitate şi o poftă parcă veşnic neostoite. Ceea ce este sigur, indiferent de cum circuli, BMW M 440i se va plia admirabil la orice stil de condus şi va face tot ce îi stă în putinţă pentru a-ţi face pe plac.Tu nu ai altceva de făcut decât să te bucuri de senzațiile pe care le încerci.
Text /Foto: George DRUGESCU
http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-x2-factorul-x/
http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-740-ld-xdrive-arta-de-a-calatori-cu-arta/