Citroen rămâne constructorul cu unele dintre cele mai originale abordări din lumea auto. Și ca să nu se abată de la regulă, cu C4 Cactus francezii introduc un aer foarte șic în lumea hatchbackurilor.
Dacă ar fi să definesc cumva stilul foarte personal al designerilor de la Citroen, prima impresie este că aparține curentului „cubic round edge”. Desigur, formularea nu cred că are vreun echivalent real și nu sună deloc „franțuzește”, însă, cele două volume și jumătate ale caroseriei cu muchiile rotunjite, specifice unui hatch clasic, s-au transformat în „două și un sfert” (fără niciun fel de aluzie!) grație consolei spate foarte scurte și a liniei hayonului destul de abruptă. Dar asta nu este o împunsătură la adresa designului, ci mai degrabă un argument pentru un portbagaj de 358 de litri. Ce-i drept, volumul acestuia nu se compară cu cel al unui break sau sport wagon, însă folosit judicios face față cu brio nevoilor unui „quad” de tineri plecați în vacanță. Iar partea cea mai faină este că celebrele și controversatele airbumpere de pe uși au coborât la baza acestora, oferind o alură foarte „crossoverish”. Puteți adăuga aici și garda la sol de 155 mm. Păcat că în acest caz tracțiunea este doar pe puntea față, însă, dacă ar fi apărut un diferențial la puntea din spate, aproape sigur că volumul portbagajului ar fi avut de suferit. Nu-i nimic, doar de asta a fost introdus sistemul Grip Control.
Pe cât este de „complicat-simplist” afară, la fel este și înăuntru. Bordul, curățat de multe comenzi, are acum în prim-plan două ecrane digitale, iar volanul teșit în partea inferioară s-a transformat într-un veritabil centru de comandă. Dar, în cazul celui central care afișează informațiile de călătorie și se ocupă de infotainment, setările se pot face tactil. Și o notă de picanterie, torpedo-ul arată ca un cufăr modern de călătorie și dă un aer foarte șic întregului ansamblu de bord, care se asortează cu tapițeria textilă într-un mix coloristic denumit Metropolitan Red, în cazul mașinii de test.
Partea dinamică este susținută de un motor PureTech de 1,2 litri, în trei cilindri, care dezvoltă 110 CP și un cuplu motor maxim de 205 Nm și este cuplat la o cutie automată EAT6 cu 6+1 raporturi. Combinația este una cât se poate de confortabilă pentru cel aflat la volan, mai ales că a scăpat de posibilitatea opririi motorului atunci când schimbă treptele de viteză sau mai ales când se află în pantă și trebuie să se pună în mișcare. Iar în cazul de față mai are la dispoziție și Hill assist în dotare standard. Ansamblul motor este suficient de elastic încât să puteți conduce cam în orice stil doriți, evident cu limitările de rigoare. Adică aveți suficient zvâc să vă lansați într-o depășire mai din scurt dar, totuși, trebuie să țineți cont și de timpul necesar efectuării manevrei.
Și pentru că tot am pomenit de confort, C4 Cactus este echipat cu Amortizoare Hidraulice Progresive (PHC), o premieră europeană a constructorului francez, cu ajutorul cărora poți să-ți „auzi gândurile” atunci când călătorești sau să porți o discuție relaxantă cu ceilalți ocupanți ai cabinei. Ideea este că scapi de răgușeală atunci când te dai jos din mașină. Pe de altă parte impresia de „mașină înaltă” apare instantaneu atunci când senzația de ruliu se simte la viraje ceva mai rapide. Dar acesta este un compromis pe care toți constructorii îl fac atunci când confortul este vizat. Dar te obișnuiești rapid cu ideea, iar totul se transformă în liniște. Evident, asta până când dați drumul la muzică…
Text /Foto: Radu BUHĂNIŢĂ