TEST: Dacia Duster ECO-G cu Sleep Pack – 3 în 1!

0
5825

Al treilea model Dacia Duster cu care am ocazia să ies la plimbare este unul care reuşeşte să îmbine într-un pachet omogen trăsături care ar putea fi considerate oarecum contradictorii. Echiparea este Extreme, tracţiunea 4×2, motorul are un singur litru şi funcţionează cu combustibil dual iar portbagajul este deja plin fără ca eu să fi pus ceva acolo.

Dacia Duster îşi rotunjeşte oferta de motorizări cu o variantă benzină – GPL. Nu este o adăugire în gamă făcută numai de dragul unui mediu mai sănătos deşi, ar fi și asta… Argumentele care au stat la baza deciziei de a folosi această motorizare pe noul Dacia Duster este în strânsă legătură cu asigurarea unor bugete de transport cât mai reduse, indiferent de drumurile pe care le faci.

Duster-ul în care mă aflu supralicitează la acest capitol cu dotarea opțională Sleep Pack . Pe româneşte, ar fi vorba de un pat cu o structură demontabilă care încape în portbagaj şi care se poate întinde pe deasupra banchetei rabatate până la spătarele scaunelor din faţă. Despre asta, un pic mai încolo.

Aşadar, să începem cu începutul. Adică cu momentul când mă urc la volan. În faţa mea, displayul de bord prinde viaţă imediat ce apăs butonul „Start Engine Stop”. Maşina are plinurile făcute. Asta înseamnă circa 100 litri, repartizaţi aproape frăţeşte între cele două rezervoare: 50 litri cel de benzină şi 51 litri cel de GPL.

*Preț actualizat – octombrie 2025În siajul felului în care a fost condus de cel de dinaintea mea, computerul de bord îmi oferă informaţii foarte optimiste. Autonomia estimată este de 470 km pe GPL şi 590 km pe benzină. Aşadar, 1060 km în total. Dar ştim cu toţii că dacă ai un rezervor de gaz, doar pe el o să mizezi pentru naveta zilnică în mediul urban dar și atunci când timpul liber te scoate din oraș.

Poate trebuie subliniat faptul că alimentarea cu GPL este „de fabrică”. Asta înseamnă că de la arborele cotit din oțel forjat până la traseele de alimentare, totul este gândit să facă faţă la particularităţile alimentarii cu GPL comparativ cu benzina.

GPL este un combustibil mai ieftin decât benzina sau motorina şi nu conține benzen sau plumb. Asta înseamnă că emisiile de noxe de hidrocarburi sunt aproape zero în timp ce cantitatea de CO2 este cu 10-20% mai redusă.

Sistemul de propulsie care se ascunde în spatele sintagmei ECO-G este cel cu care m-am mai întâlnit atunci când am testat modelele Duster Urban şi Dacia Logan. Un aspect care trebuie reţinut este ca GPL are o putere calorică mai mare decât benzina şi prin urmare cuplul motor maxim este unul superior: 170 Nm compartiv cu 160 Nm. Inclusiv vitezele maxime diferă: 168 km/h cu GPL şi 163 km/h cu benzină.

Dacia oferă această motorizare pe 5 modele: Sandero, Jogger, Sandero Stepway, Logan şi Duster. Motorul are 3 cilindri, distribuţie variabilă pe admisie, funcţionează cu frecări reduse în zona cilindrilor şi nu foloseşte întinzător pentru cureaua de transmisie. Mititel şi robust, oferă un set de valori maxime pentru putere-cuplu compatibile cu nevoia de mişcare şi libertate ale unei familii active moderne.

La pornire, motorul foloseşte întotdeauna benzina. Dacă doreşti să comuţi pe GPL, butonul care se ocupă de acest transfer se află în partea stângă a volanului, pe bord. Apasă-l şi – voila! – în câteva clipe ai trecut pe gaz. Interesant (şi de ajutor!) este că noul Duster Eco-G comută automat pe benzină la pornire chiar dacă la oprire motorul era alimentat cu GPL. Apoi, odată atins regimul termic normal, se face automat transferul pe GPL, fără să fie nevoie de nicio acţiune din partea ta.

În oraş, utilizarea GPL-ului este de departe cea mai bună soluţie. Chiar dacă consumul este ceva mai mare comparativ cu benzina, preţul de achiziţie recomandă de la sine utilizarea acestui combustibil. Nu îţi faci numai ţie un bine. Emisiile aproape nule de hidrocarburi sunt un bonus binevenit pentru concitadini. Şi pentru planetă, dacă cumva te precocupă aspectul ăsta.

Ralantiul este însoţit de trepidaţii fine pe care le ignor fără pic de efort. În mod evident s-au făcut paşi semnificativi în echilibrarea motorului cu 3 cilindri. Nici zgomotul nu este deranjant. Chiar şi atunci când ridici acul turometrului pe scala înroşita dincolo de 6500 rpm.

Ieşirea din oraş, direct pe autostradă, mă obligă să forţez nota dar rulez în continuare pe GPL. La 130 km/h turometrul indică 3000 rpm în treapta a şasea. Dacă reduc viteza la 90 km/h, turaţia motorului scade cu 1000 rpm. Nu există indicator pentru consumul instantaneu de GPL dar este afişată autonomia, actualizată în permanență. Consumul mediu de GPL are rezervată o casetă de prezentare în tabloul de bord. Câteva sute de kilometri mai departe şi câteva ore mai târziu, apare şi cifra aferentă acestui drum: 8,7 litri / 100 km.

Trecerea pe benzină, modifică un pic caracteristicile motorului din cauza diferenţei de putere calorică dintre cele două tipuri de combustibil. În ultima treaptă, viteza de 130 km/h se atinge cu aproximativ 200 rpm mai sus iar consumul instantaneu este de circa 9 litri. La 2500 rpm, rulez cu 100 km/h în timp ce consumul oscilează nehotărât între 6 şi 6,5 litri. Dacă nu optezi pentru modul Eco, motorul are reacţii alerte şi oferă un condus antrenant.

Transmisia foloseşte rapoarte lungi pentru treptele 5 şi 6, lucru explicabil prin prisma faptului că sunt trepte menite să fie utilizate preponderent în mediul extraurban. Treapta a patra este reglată să rezolve depăşirile. Între 3500 şi 5000 rpm acoperă gama de viteze cuprinse între 90 şi 125 km/h. Răspunsul din partea duetului motor-transmisie este susţinut şi cât se poate de vioi.

Pe macadam, pentru că am ajuns şi pe astfel de drumuri obligat de garda la sol de aproape 21 cm, suspensia îşi etalează aptitudinile pe măsură ce terenul devine mai accidentat. Absoarbe foarte bine şocurile la final de cursă şi lucrează într-o linişte relaxantă. Chiar şi provocată de o suită de denivelări desincronizate stânga-dreapta, comportamentul a fost neaşteptat de bun. Duster Eco-G se clatină molatec şi lasă suficient loc încât să se strecoare şi o senzaţie autentică de confort specific rulării în condiţii de off-road recreaţional.

Motorul, transmisia şi garda la sol îţi oferă tot sprijinul de care ai nevoie dacă spiritul de aventură pune subit stăpânire pe tine. Primele două trepte, scurte, sunt un aliat de încredere în rezolvarea confruntărilor cu zonele de drum mai dificile. Există o tendinţă de agăţare a treptelor în momentul schimbării lor dar cu foarte puţin exerciţiu capeţi dexteritatea necesară încât să eviţi acest lucru.

Cu Sleep Pack la îndemână, întoarcerea în aceeaşi zi înapoi în civilizaţie poate fi evitată cu prețul a 2 minute de muncă ușoară. Patul modular ocupă, ce-i drept, cam tot portbagajul dar cutia inscripţionată cu logoul Dacia oferă totuși un spaţiu interior de 175 litri.

După ce găsesc o poiană frumoasă, opresc motorul. Rabatez mai întâi spătarele banchetei spate. Apoi, desfac rând pe rând componentele din ceea ce aparent pare a fi doar o simplă cutie din lemn, frumos finisată.

De fapt este o întreagă structură furniruită care, în circa 2 minute, umple tot habitaclul de la lunetă până la spătarele scaunelor față. Tot ce îţi rămâne de făcut este să întinzi salteaua dublă pentru a obţine un pat de 1,9 metri lungime şi 1,3 materi lăţime. Înălţimea până la plafon nu ar trebuie să te îngrijoreze: este suficient spaţiu încât să nu îi inhibe nici măcar pe cei claustrofobi. Sleep Pack mai include şi o măsuţă retractabilă care se poate extinde în exteriorul portbagajului.

Duster Eco-G cu Sleep Pack este o micro casă pe roţi care oferă multă libertate de nemişcare iubitorilor de natură şi aventură. Facilităţile oferite de Sleep Pack sunt ce-i drept minimale dar esenţiale: poţi dormi fără griji în maşină în timp ce te afli în sălbăticie absolută. Avantajele (ca şi dezavantajele) faţă de un cort sunt evidente şi fiecare le poate cântări în funcţie de propriile nevoi sau angoase. Cert este ca Dacia Duster în configuraţia Extreme ajustată cu Sleep Pack este o opţiune uşor excentrică faţă de preferinţele standard ale clienţilor obişnuiţi dar şi faţă de bugetul de care ar trebui să dispui pentru achiziţia unui vehicul care să îţi ofere această minimală dar foarte importantă facilitate.

Rămâne de văzut cât de bine îşi va valorifica Duster Eco-G Extreme cu Sleep Pack statutul de „rara avis”. Mi se pare că reuşeşte să zgândăre în egală măsură apetitul pentru aventură şi nevoia de siguranţă atunci când campezi hai-hui. Ori asta era, până acum, „specialitatea” unor vehicule cel puţin de calibrul unui minivan. Este adevărat, cu plusul de confort şi utilităţi girat de un interior mult mai spaţios. Dar şi la un nivel de buget care nu suferă nicio comparaţie.

În ceea ce mă priveşte, cred că Duster Eco-G Extreme cu Sleep Pack este o alternativă nu doar mult mai comodă financiar dar şi una foarte practică pentru că reuşeşte să ofere „3 în 1”: deplasări cu costuri reduse, capabilităţi de trecere foarte bune şi siguranţă maximă pe durata campării în mijlocul naturii, oricât de departe te-ai afla de casă. De orice casă, de fapt.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

3 − two =