Design modern, tehnologii inaccesibile până acum în gamă şi motorizări eficiente sunt principalele coordonate pe care s-a axat dezvoltarea noii generaţii Dacia Logan. Nu a fost ignorat spaţiul pus la dispoziţia pasagerilor şi, mai ales, a bagajelor acestora sau păstrarea unui nivel de preţ competitiv.
Pentru că este vorba despre modelul care a făcut vâlvă în 2005 când a demonstrat că şi o maşină nouă poate deveni accesibilă unui segment foarte larg de populaţie, una dintre primele întrebări care stătea pe buzele tuturor era legată de poziţionarea sa. Cu preţuri care pornesc de la 8.400 euro cu TVA pentru versiunea cu nume deloc întâmplător – Acces – noul Logan pare să-şi fi păstrat caracterul prietenos.
Dar a primit şi o infuzie amplă de tehnologii menite să-l alinieze la tendinţele actuale din industrie şi, implicit, la nevoile şi pretenţiile clienţilor de azi. Ultimul nivel de echipare, Comfort, confirmă prin atmosfera interioară plăcută şi bine echipată saltul calitativ. Sentimentul de satisfacție este și mai mult accentuat de prezența sistemului Media Display, soluţie multimedia intermediară între Media Control (disponibil în standard pe versiunea Essential) şi Media NAV (dotare opţională pentru Comfort). Prevăzut cu un ecran tactil de 8 inci care oferă compatibilitate pentru integrarea telefoanelor mobile cu sistem IOS sau Android, Media Display poate acomoda şi multe alte funcţii disponibile opţional. Modelul în care mă aflu a primit suplimentar pachetul Comfort (frână de parcare asistată electric, card de acces, capac buşoane rezervoare – benzină şi GPL – cu deschidere din interior) şi Parking 2 (senzori față şi spate, cameră video pentru marşarier şi avertizare unghi mort).
Toate aceste echipamente sunt grefate pe o dotare standard echilibrată din care nu lipsesc faza scurtă cu LED, pornirea automată a farurilor, volanul reglabil pe înălţime şi profunzime, reglajul pe înălţime pentru scaunul de la şofer, senzorul de ploaie, oglinzile încălzite şi reglabile electric sau kit‑ul de compartimentare pentru portbagaj. Prin urmare, îmi găsesc rapid o poziţie de condus comodă în scaunele cu o nouă structură. Volanul mare, îmbrăcat în piele, se aşează plăcut în palme. Cu 110 mm în circumferinţă, reuşeşte să transmită un real sentiment de încredere care se armonizează plăcut cu cel de satisfacţie emanat de atmosfera din interior. Percepţia saltului calitativ este puternică şi deplin justificată chiar dacă bordul, în ansamblul său, şi fețele portierelor păstrează în componența lor plasticuri de esenţă dură. Brâul de material textil lat de circa 100 mm care traversează bordul dintr-o parte în cealaltă pentru ca apoi să continue pe mânerele uşilor față estompează mult din severitatea degajată de materialele cu aspect mai sever. Atenţia la detalii a mers până acolo încât până şi blocurile optice (atât farurile cât şi lămpile de stop) au gravate pe ele numele mărcii. Dar aspectul cel mai interesant la modelul în care mă aflu este sub capota de la motor pentru că este vorba de o propulsie duală: benzină / GPL.
Cu o capacitate de 50 litri pentru rezervorul de benzină şi 40 pentru cel de GPL, varianta Eco-G îşi poate asuma o autonomie combinată care poate depăşi, conform informaţiilor oficiale, peste 1.300 km. Din start trebuie spus că interacţiunea cu această tehnologie este deosebit de facilă. Există buton pentru alimentarea cu GPL, există program ECO şi computer de bord cu afişajul plasat între vitezometru şi turometru. Apăsarea butonului care trezeşte la viaţă motorul de 999 cmc cu trei cilindri este urmată de un freamăt uşor şi un regim de vibraţii fine. Comportamentul este similar, indiferent de tipul combustibilului cu care se hrăneşte. Diferenţa dintre puterea calorică a celor două tipuri de combustibil face că motorul să livreze două seturi de caracteristici: 90 CP şi 160 Nm dacă foloseşte benzină, respectiv 100 CP şi 170 Nm când este alimentat cu GPL. Deşi computerul de bord nu oferă o autonomie cumulată, oferă în schimb un set complet de informaţii în funcţie de carburantul utilizat. Am fost surprins să constat că abia după 128 km parcurşi în oraş în modul ECO, inclusiv un drum contra cronometru până la aeroport, s-a stins primul dintre cele opt marcaje care ilustrează nivelul combustibilului din rezervorul GPL. Autonomia rămasă? 290 km. La această valoare trebuie adăugaţi cei 630 km care ar putea fi făcuţi folosind benzina, calcul bazat pe valorile de consum obţinute de predecesorii mei. Comenzile sunt blajine, comportamentul noului Logan fiind orientat către confort şi practicabilitate. Direcţia uşoară la viteze mici (efortul necesar este cu 36% mai mic decât la modelul precedent) se durifică pe măsură ce acul vitezometrului urcă pe scala marcată, optimist, până la 210 km/h. Surprinde vigoarea cu care accelerează în primele trei trepte, mai ales când te afli deasupra plafonului de 3.500-4.000 rpm. Treapta a patra este extrem de cooperantă la viteze de peste 90 km/h, prag care corespunde unei turaţii de 3.200 rpm.
Transmisia manuală cu șase trepte are o timonerie relativ relaxată, iar suspensia este calibrată astfel încât noul Logan să traverseze imperturbabil denivelările omniprezente pe drumurile noastre, ceea ce garantează călătorii confortabile. Sunt însă şi economice. La 130 km/h în treapta a şasea motorul are 2.900 rpm şi consumă circa 6-6,5 litri de benzină. Consumul instantaneu de GPL nu este disponibil. Nivelul de zgomot este mai prietenos, fiind ameliorat comparativ cu modelul precedent cu până la 5 dB la viteze cuprinse între 50 şi 130 km/h. Cu un portbagaj de 528 litri care poate fi compartimentat cu un kit oferit în standard pe versiunea Comfort, noul Logan confirmă așteptările pe care le aveam înainte de a mă întâlni cu el: este mai bun decât modelul pe care l-a înlocuit din toate punctele de vedere.