Culoarea Mean Green, etrierele roşu aprins, jantele întunecate de 19 inci, plafonul şi carcasele oglinzilor exterioare vopsite într-o nuanţă negru lucios te avertizează că Ford Puma spre care te îndrepţi nu este unul obişnuit.
Dacă apuci să descoperi emblema Puma ST de pe grila motorului sau de pe hayon până să intri, atunci sunetul plin, robust, cu care se închide portiera, de parcă ar fi uşa unui Ranger, nu te mai surprinde. Nici cele fix două ture ale volanului necesare pentru a braca roțile dintr-o parte în alta. Sau scaunele Recaro, cu pronunţat sprijin lateral atât în zona spătarului cât, mai ales, în cea a şezutului.
Ocazie numai bună să constat că o dietă este bine-venită oricând. Orientarea sport este omniprezentă, nu izvorâtă dintr-un model stilistic anume, ci din felul în care este percepută mecanica. Direcţia severă, cu un feedback încordat (cu 25% mai incisivă decât la un model Puma obişnuit), este o invitaţie deschisă pentru a apăsa butonul S (Sport) de pe spița dreaptă a volanului. Aceeaşi propunere vine şi din partea transmisiei manuale cu timonerie scurtă şi fermă. Mă las dus de val şi în treapta a treia la 6.500 rpm vitezometrul afişează 139 km/h. Suspensia reglată ferm plus taloanele de 40 ale anvelopelor Michelin de 19 inci reuşesc să asigure stabilitate în viraje astfel încât să te poţi bucura de toţi cei 320 Nm pe care motorul 1.5 EcoBoost îi dezvoltă între 2.500 şi 3.500 rpm. Desigur, există Drive Mode care conţine şi programele mai puţin bătăioase: Eco şi Normal.
Dar, din scaunul Recaro care te îmbrăţişează strâns şi având ca fundal zgomotul baritonal făcut de evacuare, nu mi se par cele mai potrivite alegeri. Mai ales în condițiile în care te poţi bucura de acest exemplar exploziv preţ de doar câteva ore. În schimb, Sport şi Race Track, rimează perfect cu cei 200 CP pe care Puma ST îi dezvoltă la 6.000 rpm. Cum ultimul dintre ele sistează controlul electronic al stabilităţii, câştigă bătălia programul Sport.
Accelerările făcute până în zona turaţiei maxime au acea doză de sportivitate la care te aştepţi de la o maşină sport autentică, deşi silueta mai înaltă nu este cea mai potrivită pentru un astfel de model. În schimb, este perfectă pentru acomodarea a patru pasageri cu înălţime peste medie. În mod surprinzător nici nu incomodează pe cât te-ai aştepta. Ruliul este înăbuşit foarte bine de un sistem de suspensie prevăzut cu bare de torsiune la ambele punţi, cu diametre de 24,2 mm pe faţă şi 28 mm pe spate, aceasta din urmă având o rigiditate crescută până la 2.000 Nm / grad (cu 40% mai mult decât la Fiesta ST şi cu 50% mai mult comparativ cu restul gamei Ford Puma).
Amortizoarele reactive Hitachi de la ambele punţi plus arcurile vectoriale, capabile să asigure o variaţie a modului în care este preluată şi gestionată sarcina dinamică, contribuie decisiv la feelingul competiţional pe care noul Puma ST îl insuflă condusului rapid. Nu trebuie exclus din acest lanţ cinematic diferențialul mecanic cu alunecare limitată de la puntea faţă (o raritate pe un SUV de mici dimensiuni) care diminuează efectul subvirator și îmbunătăţeşte aderența în viraje. Forţa motorului este o prezenţă permanentă pe care o percepi indiferent de modul în care conduci sau de programul selectat. Este atât de năvalnică încât nu este nevoie nici măcar de cinci secunde pentru a face saltul, în treapta a şasea, de la 130 km/h la 150 km/h. Corespunzător, saltul turaţiei este minim – de la 3.000 rpm la 3.500 rpm. Frânele puternice completează şi conturează în tușe apăsate portretul unui atlet bine antrenat. Aşadar, pregăteşte-te de o experienţă rapidă şi intensă dacă vei ajunge la comenzile unui model Puma ST şi profită de fiecare moment pe care ţi-l oferă. Ar fi păcat să nu o faci. Doar este vorba despre primul SUV de clasa compactă realizat de divizia Ford Performance.