Lansat in 1965 in Europa, prezent astazi in 118 tari de pe sase continente si ajuns la o cifra de vanzari care depaseste sapte milioane, Ford Transit este probabil cel mai cunoscut vehicul utilitar. Aflat astazi la un alt inceput de drum, noul Transit pare a fi mai de nadejde ca niciodata.
Dupa ce anul trecut modelul Transit Custom a castigat trofeul „Van of the Year” adaugand astfel inca un premiu la multele obtinute intr-o cariera de aproape sase decenii, noua familie Ford Transit isi face intrarea pe piata cu o misiune dificila: are de aparat o reputatie exemplara in randul utilizatorilor. Primul contact cu noul Transit a avut loc in orasul lui Gaudi, Barcelona. Designul modern, acordat stilistic cu sloganul sub care compania Ford isi vinde gama de camionete – „Built Ford Tought”, il ajuta sa se integreze perfect in peisajul citadin al metropolei spaniole.
Acomodarea se va face cu aceeasi lejeritate oriunde altundeva pentru ca aspectul este unul corect, eficient si orientat catre aplicabilitate practica. Desi poate sa ajunga pana la o lungime de 6,7 metri in varianta Jumbo Van (15.1 mc) sau pana la 7,6 metri in cazul autosasiului cabina simpla (5147 mm lungime utila), noul Transit nu se lasa intimidat de spatiile inguste sau de strazile aglomerate datorita unei manevrabilitati foarte bune, cu o mentiune speciala pentru modelele cu ampatament mediu (3300 mm) care pot intoarce intr-un cerc cu diametrul de numai 11,9 metri. Ca de obicei, familia Transit este uriasa. Exista nici mai mult nici mai putin de 450 de variante constructive, in caroserie Van, autosasiu cabina simpla si autosasiu cabina dubla.
La modelele Van panourile laterale din spatiul de marfa au acum o forma dreapta astfel incat s-a obtinut o crestere a volumului util cu aproximativ 10% fata de modelele similare din generatia precedenta. A fost adaugata si o treapta de acces integrata in bara spate iar iluminarea spatiului util se face cu tehnologie LED pentru o mai buna vizibilitate la un consum de energie mai mic. Usile culisante laterale lasa libera o deschidere cu o latime record in clasa – 1300 mm, ceea ce usureaza operatiile de incarcare – descarcare facute cu motostivuitoarele. Autosasiul cabina simpla este oferit in doua variante de ampatament si trei lungimi utile in timp ce cabina dubla este oferita in doua variante de ampatament si tot atatea lungimi utile. Cresterile dimensionale se reflecta in posibilitati de incarcare marite: furgoneta cu ampatament mediu transporta patru europaleti iar autosasiul cabina simpla cu ampatament mic, cinci europaleti. Tractiunea poate fi fata, spate sau integrala. Motorizarile sunt de fapt… una singura, din categoria Duratorq cu o cilindree de 2198 cmc, dar disponibila in trei variante de putere: 100 CP / 310 Nm, 125 CP / 350 Nm si 155 CP / 385 Nm. In toate cazurile transmisia este una manuala cu sase trepte. Gama ECOnetic, bazata pe versiunea de 125 CP si dotata in standard cu Auto Start & Stop si cu sistem de control al accelerarii (limiteaza acceleratia atunci cand masina este descarcata, ceea ce scade consumul cu pana la 15%), a fost extinsa la sase modele. Atu-urile acesteia sunt emisiile CO2 incepand de la 169 g/km si un consum mediu de 6,4 litri. Eficienta in conditii de exploatare reala n-ar fi completa fara apanajul costurilor reduse: de bani si de timp. Intervalele de mentenanta au fost marite la 50.000 km sau doi ani, iar manopera interventiilor tehnice a fost redusa considerabil: durata reviziei de 150.000 km a scazut de la 5,4 la 4,2 ore, inlocuirea unui disc spate dureaza acum 1,3 ore in loc de 2,6 ore, iar analiza facuta de Ford asupra unui esantion de 23 de operatii de service au demonstrat ca noul Transit sta cel mai putin timp in service in cazul operatiilor neprogramate. Asta inseamna mai mult timp petrecut pe strazi. Adica, la munca.
Drive-test realizat de George Drugescu
Noul Transit Custom vine cu un design revolutionar in segmentul sau. Felicitari!
Piese auto sunt mult mai ieftine / fiabile decat la modelul precendet.