TEST: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Off-road în stil electric

0
385

Lansat acum patru ani în Europa, Mitsubishi Eclipse Cross a căpătat recent câteva retușuri și un nou mod de abordare a mobilității cu un sistem PHEV. Având în spate experiența fratelui mai mare Outlander, modelul din clasa compact poate fi perceput ca un veritabil EV care a rezolvat într-o bună măsură problema autonomiei.

Lungimea are 140 mm în plus, iar arhitectura șasiului cu două motoare electrice și unul termic a făcut ca portbagajul să ofere o capacitate de 328 de litri, suficienți pentru o „escapadă” de o săptămână în patru oameni, cu bagajele aferente.

În ecuația electrică intră chiar și un motor pe benzină de 2,4 litri, foarte silențios, de 98 CP care funcționează în ciclu Atkinson și care generează eficient energie la turații reduse.
Dar, revenind la partea estetică, constructorul a considerat că designul exterior al Eclipse Cross a trebuit să evolueze odată cu trecerea timpului, dar cu o interpretare mai ergonomică, mai sofisticată și mai aerodinamică în spiritul Dynamic Shield. În partea frontală parașocul a fost restilizat căpătând faruri LED mai late și reprofilarea zonei pentru proiectoarele de ceață. Profilul a căpătat, la rândul său, console mărite, cea din spate având 105 mm în plus, contribuind la reproiectarea zonei din spate a SUV‑ului. Hayonul este acum într‑un plan unic, iar noile stopuri în T sunt mult mai vizibile în trafic.

În dreapta schimbătorului se află un comutator care permite gestionarea S-AWC (Super – All Wheel Control), același sistem pe care îl găsiți și pe variantele termice, doar că acum distribuția cuplului față/spate este realizată prin intermediul celor două motoare electrice.

Interiorul a păstrat bordul pe două niveluri unde comenzile ­pentru informații se află în partea superioară, iar cele funcționale, jos. Apare ca standard un nou ecran de 8 inci, repoziționat, care permite o utilizare mai facilă de către ambii ocupanți ai locurilor din față. Și ca o completare, tetierele au fost reprofilate oferind acum un grad sporit de protecție și confort.
Din postura șoferului vă gândiți că Eclipse Cross PHEV are o masă proprie de 1.910 kg, cam cu 10 kg în plus față de Outlander PHEV, iar partea dinamică riscă să devină un soi de dilemă „hamletiană”, dar rezumată sec doar la „da sau ba”. Nu țineți cont, însă, de cele două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte motoare și de cel termic de 2,4 litri și mai ales de faptul că oricum ați face-o pornirea este tot electrică. Iar după ce reușiți să treceți rapid de starea bizară că nu se prea aude nimic în cabină în urma apăsării butonului de pornire și călcați pedala de accelerație, dintr-odată kilogramele se transformă în… grame. Este momentul în care descoperiți că vă „mișcați mai cu talent”. Poanta este că vă simțiți ca într-un vehicul full electric ce vă induce ideea că ar fi bine să stați cu ochii pe consumul de curent și să vă imaginați că aveți la picior cel puțin două numere mai mici atunci când accelerați. Pentru că, oricum ați da-o, și la tracțiunea electrică consumul crește în funcție de cât de mult vă grăbiți să ajungeți la destinația dorită.

Dar, când privirea vă cade pe consola de podea vă vine inima la loc și vă lămuriți că cei de la Mitsubishi s-au gândit să facă din aceasta un veritabil centru de control al deplasării. Găsiți în spatele schimbătorului două butoane „magice”, unul ­pentru acționarea full electrică, iar celălalt pentru salvarea energiei și reîncărcarea bateriei. Dar doar după ce introduceți maneta în poziția „B”.
De data asta, pe lângă modurile Normal, Snow și Gravel, vă apare și un mod nou, Tarmac, ce vă ajută, de exemplu, să virați eficient pe drumuri pavate uscate. Și este valabil numai pentru arhitectura PHEV. Ideea este că la ora actuală puteți evolua într-o manieră electrică tot timpul, transferul între cele trei moduri de tracțiune, EV, hibrid paralel sau serie, se face automat de sistemul de operare PHEV oferind tot timpul 4WD.
Este de remarcat liniștea din cabină în timpul rulării, chiar dacă motorul termic intră în funcțiune. În același timp stabilitatea este cea care vă va atrage atenția. În ciuda posturii înalte, specifice unui SUV, și a unei mase de aproape două tone, bateria sistemului montată sub podea contribuie la coborârea centrului de greutate al mașinii, asigurând un nivel remarcabil de stabilitate și manevrabilitate. Gândiți-vă că este cu cu 30 mm mai jos decât varianta termică și cu 10 mm mai jos decât Outlander PHEV, iar masa este împărțită pe cele două punți în proporție de 55% față și 45% spate.
Deloc surprinzător, suspensia a căpătat o rigiditate mai mare în faţa forţelor laterale. Vă lămuriți de acest lucru mai ales în viraje, când trasa vă arată fermitatea direcției și stabilitatea vehiculului. Interesant este că după un timp petrecut la bordul lui Eclipse Cross PHEV, pe care îl vedeți ca un model aflat la granița dintre două segmente importante în Europa, cum sunt SUV-urile din clasa compact și vehiculele Plug-in Hibrid, „riscați” să-l considerați pe bune drept un EV autentic.
Însă vă amintiți că sub capotă se află și un „benzinar”, iar japonezii spun că sistemul de operare PHEV poate să vă țină cam 89 de zile în modul de condus EV! Tot ei spun că după această perioadă motorul pe benzină va porni automat în a 90-a zi pentru curățarea sistemului de injecție a combustibilului. Nu am putut verifica spusele ­acestora, dar poate vor reuși viitorii posesori să o facă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


8 + sapte =