Noul Peugeot 301 este un model cât se poate de cumsecade. Cu o ţinută îngrijită, fără farafastâcuri stilistice care să-l prezinte drept ceea ce nu este, reuşeşte să se facă plăcut de la prima vedere. Fără niciun efort, dar şi fără niciun complex.
Caroseria generoasă, în trei volume, este cea care îl înscrie în categoria de automobile cea mai căutată la noi în ţară. Prin urmare, îl aşteaptă o carieră populară. Privind hăul care se deschide în faţa ta odată ce deschizi capota portbagajului, cu un volum util de 640 litri, înţeleg că îl aşteaptă şi o strălucită carieră de cărăuş. Mai mult, chiar dacă este vorba despre un model sedan, rabatarea fracţionată a spătarelor banchetei înlesneşte transportul obiectelor lungi într-o manieră specifică hatch-urilor sau versiunilor wagon.
Motivul acestei comparaţii rezidă din absenţa oricărei grinzi structurale care să obtureze deschiderea dintre cele două compartimente. Un alt aspect care m-a surprins a fost spaţiul avut la dispoziţie după ce m-am aşezat, comod, pe banchetă. Deşi scaunul din faţă este reglat generos, tot mai pot strecura un lat de palmă între genunchi şi spătar. Nici deasupra capului lucrurile nu stau rău pentru pasagerii înalţi. Una peste alta, se stă bine şi îmi dau seama că pot „îndura” fără să crâcnesc un drum lung stând aici. Dar tot mai mult mi-ar plăcea la volan. Bordul este redus la esenţial. Turometrul şi vitezometrul cu cadrane mari flanchează un display monocrom pe care sunt afişate informaţii vitale pentru călătorie: cantitatea de combustibil disponibilă, kilometri totali şi cei parcurşi de la ultima resetare, informații legate de pilotul automat sau kilometri până la proxima vizită în service. Simplitatea bordului contrastează cu complexitatea funcţiilor integrate în tableta din consola centrală. Disponibil contra cost, sistemul de navigaţie include hărţile rutiere a nu mai puţin de 48 de state… Există chiar şi o cotieră rabatabilă pentru şofer, cu un spaţiu de depozitare micuţ, dar practic. Nu lipsesc conexiunea USB sau volanul îmbrăcat în piele, teşit în partea inferioară.
Tratamentul estetic al versiunii Allure se rezumă la esenţial într-o manieră caldă și primitoare. Dar de departe cea mai plăcută surpriză o reprezintă HDi-ul. Dieselul de 1,6 litri dezvoltă 99 CP şi 254 Nm. Mai mult decât suficient pentru a te molipsi repede cu buna lui dispoziţie. Cuplat la o transmisie manuală cu cinci trepte, dă dovadă de mult entuziasm. Zvâcneşte cu ţâfnă în primele trei trepte şi se lăfăie la drum în ultima. Disponibilitatea mare de cuplu încă din zona turaţiilor de ralanti îl imunizează la mersul subturat. Pare a fi perfect adaptat traficului urban. Cu transmisia în treapta a cincea şi turaţia undeva pe la 1.000 rpm, deşi ştiu că nu este chiar cea mai galantă metodă de a invita motorul şi transmisia să demonstreze buna lor colaborare, acul vitezometrului abia dacă atinge gradaţia corespunzătoare vitezei de 60 km/h. Doar informaţiile afişate în bord demonstrează că merg inadecvat. Stresul mecanic la care este supus ambreiajul nu răzbate dincolo de el, rularea făcându-se cât se poate de lin. Creşterea turaţiei concomitent cu retrogradarea treptelor mă poziţionează în zona unui condus standard, acolo unde mă aşteaptă alte surprize. În primul rând, liniştea. Apoi, râvna cu care sprintează. Constat că la 130 km/h şi 2.400 rpm în treapta a cincea consumul instantaneu oscilează în jurul valorii de cinci litri. Suspensia înăbuşă eficient şocurile provenite de la denivelările drumului, dovedindu-se bine adaptată la particularităţile asfaltului românesc. Nu deranjează nici zgomotul pe care îl face când lucrează, aşa că pasagerii pot experimenta o călătorie cât se poate de plăcută. Interesant este că, în ciuda setării comode, nu dezamăgeşte în viraje. Evident că există ruliu, dar nu este nici pe departe la cotele la care te-ai aştepta având în vedere confortul pe care îl oferă în rest. Aşa că, după ce ţi-ai făcut toate treburile, te poţi distra la volanul acestui 301. O caroserie de numai 1.165 kg susţine cum nu se poate mai constructiv un asemenea demers. Până la urmă nu faci nimic altceva decât să îmbini în cel mai eficient mod utilul cu plăcutul.
Text: George DRUGESCU / Foto: Radu BUHĂNIȚĂ