TEST: Renault Zoe – Experiența electrică

0
114

Chiar dacă sunt un fan al motoarelor cu ardere internă trebuie să recunosc că cele electrice pot fi la fel de dinamice. Dar și cu o doză considerabilă de „fun”. M-am lămurit de asta după ceva timp petrecut cu Renault ZOE.

Ideea este că după ce am a adus-o pe ZOE de la promenada urbană prelungită m-a salutat cu o eleganță bonomă pâlpâind din „poziții” atunci când am predat cardul de acces. Și mai ales, de câte ori am descuiat-o, mereu am avut o senzație gen „simpatica adormită” atunci când își aprindea farurile, de parcă trage aer în piept ca o invitație să mergem la o plimbare braț la braț. Sau, mă rog, să ne ținem mână… de volan. De fapt, este modul elegant prin care îți spune înainte să-și piardă răbdarea: „da` intră, dom-le, odată că trebuie să mai și mergem!”. Ce vreți, hatchback-ul acesta are ceva din manierele unei adevărate fete de la oraș…


Scaunul șoferului nu se re­­­glează decât în lungime, înăl­țimea fiind constantă. Oricum compensați poziția la volan prin reglarea spătarului. Bordul este încântător de simplu și… șic. Adevărul este că nu prea am simțit nevoia acută de ceva anume… Viața la bord trebuie să fie simplă, confortabilă și „conectivă”, că doar pentru asta există R-Link-ul și display-ul de pe consola centrală.
Portbagajul este destul de încăpător chiar și pentru o „escapadă” la piață pentru aprovizionarea săptămânală necesară unei familii formată din patru persoane. Și un mic amănunt, dacă v-ați hotărât să vă cumpărați mobilierul de bucătărie, Zoe nu reprezintă, totuși, soluția ideală să-l transportați… Asta chiar dacă aveți sub capotă noul motor electric sincron R110 ce dezvoltă 80 kW, adică 109 CP, cuplat la o transmisie CVT. Partea bună pentru cel de la volan este că liniștea din cabină vă lasă să fiți atenți la tot ce se întâmplă în jurul dvs. Pietonii, în schimb, nu sunt prea fericiți când se trezesc că, în lateralul lor, o mașină mută îi așteptă să traverseze. Și, ferească Sfântu` să le dați un claxon în momentele astea…
Bateria Lithium-ion Z.E. 40, mai exact de 41 kWh, este cea care se ocupă de autonomia lui Zoe și care vă pune la dispoziție, chiar de la început, 300 km, adică cu „plinul” făcut. Fain este că puteți verifica în fiecare moment câți kilometri mai aveți la dispoziție și câți ați parcurs de când ați folosit ultima dată o priză de încărcare. Oricum autonomia poate fi îmbunătățită prin sistemul de recuperare a energiei în timpul decelerării, fie că frânați sau luați piciorul de pe pedala de accelerație. Tot displayul central vă poate spune cât de „eco” ați condus, aici intrând și modul de accelerare și cel de conducere preventivă. Adică ambele sunt exprimate în procente, iar asta poate să semene la un moment dat cu un fel de note date de Zoe pentru felul în care o scoateți la plimbare pe șoselele urbei. Cu alte cuvinte, dacă ați fost cuminței și v-ați purtat frumos cu mediul câștigați și ceva km în plus de plimbare. Dacă nu, la priză cu voi! Cel puțin pentru o perioadă de timp… asta ca să meditați la subiecte verzi, fie ele pe pereți sau în aer liber. Precizare: asta se va întâmpla mai ales când sunteți la muncă, vă faceți cumpărăturile la vreun mall sau sunteți la piață. Și apropos, dacă sunteți „pe sponci” cu bateria aveți nevoie de o oră și 40 de minute ca să o încărcați la 80% din capacitatea ei, dar vă trebuie pentru asta o priză trifazică în genul celor industriale. Și, surprinzător, dacă vă plimbați prin București găsiți și locuri unde o poți alimenta pe ZOE gratis. După cum spuneam viața este simplă la bord, iar butonul Eco, de lângă joystik-ul ce ține loc de schimbător de viteze, este cel care v-o poate menține astfel. Adică vă taie din elanul sportiv, mai ales când aveți la dispoziție un cuplu motor maxim de 245 Nm. Mă rog, acolo unde mentalitatea casnică a celui de la volan o devansează considerabil pe cea dependentă de adrenalină. Dar, în momentul în care renunțați la atitudinea eco aveți destul zvâc la dispoziție pentru un condus chiar cu ceva scârț de roți și o tentă de agresivitate, dar fără să fiți puși la zid că afumați orașul sau că porniți alarmele mașinilor când treceți vijelios pe lângă ele. Partea simpatică este că nu auziți în timpul mersului decât zgomotul roților în mișcare care seamănă destul de bine cu o lipăială de picioare goale pe asfalt, încât apare tendința să vă uitați în lateral sau în spate dacă nu cumva aleargă careva pe lângă mașină. Și din când în când mai auziți un sunet SF de navă spațială cu generator de câmp electromagnetic… nu vă lăsați păcăliți pentru că oricum nu vă luați zborul, dar sigur Renault ZOE vă va binedispune.

 

 

 

Text / Foto:  Radu BUHĂNIȚĂ

http://www.autotestmagazin.ro/test-renault-zoe-bucurati-va-de-liniste/

http://www.autotestmagazin.ro/renault-zoe-lansat-in-romania/

Articolul precedentTEST: Mercedes-Benz 63 AMG – Recreatio et Regnum
Articolul următorTEST: BMW K 1600 GTL – Touring de clasă superioară
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


3 + sapte =