Toyota a dezvăluit conceptul RAV-X, o versiune off-road bazată pe actualul RAV4. Prototipul deschide calea spre o posibilă variantă pentru teren accidentat a următoarei generații a SUV-ului japonez. Acest concept hibrid încărcabil, inspirat de Raliul Dakar, a fost prezentat în cadrul SEMA Show din Las Vegas, eveniment dedicat tuning-ului auto, desfășurat între 5 și 8 noiembrie 2024.
RAV-X, stilizat de Toyota drept RAVX, a fost dezvoltat de departamentul SPAD (Service Parts and Accessories Development) al mărcii japoneze, responsabil pentru crearea de accesorii și piese de performanță destinate pieței nord-americane. Pornind de la un model RAV4 plug-in hybrid, echipa s-a inspirat din succesul Toyota în Raliul Dakar, competiție pe care constructorul auto a câștigat-o de trei ori între 2019 și 2023, datorită modelului Hilux pilotat de echipa Al-Attiyah/Baumel.
SUV-ul a fost modificat semnificativ pentru a face față terenurilor dificile. Suspensia a fost ridicată cu 5,1 cm, utilizând componente din aluminiu forjat, iar amortizoarele reglabile au fost echipate cu rezervoare de ulei separate, pentru o răcire mai eficientă. Lățimea punților a fost mărită cu 16 cm, iar jantele din aluminiu forjat de 17 inci sunt echipate cu anvelope de teren.
În ceea ce privește motorizarea, sistemul hibrid încărcabil de 306 CP cu tracțiune integrală a rămas neschimbat, cu excepția admisiei aerului, care a fost înlocuită cu un sistem dinamic. Și eșapamentul a suferit modificări și include acum un sistem dublu de țevi de evacuare poziționate mai sus decât la varianta standard.
Toyota RAV-X vine cu un design agresiv, adaptat pentru provocările off-road. Barele de protecție au fost reproiectate pentru a îmbunătăți unghiurile de atac și degajare, iar grila frontală dispune de mai multe prize de aer, pentru răcirea eficientă a motorului și a frânelor. Plăci metalice și praguri noi protejează suplimentar caroseria și șasiul.
Aripile mai late accentuează aspectul sportiv al vehiculului, iar un eleron montat pe plafon reduce sarcina pe puntea spate, pentru o manevrabilitate mai bună pe suprafețe alunecoase. În spate, doar porțiunea exterioară a stopurilor originale a fost păstrată.
Toyota a subliniat că „RAV-X nu va fi comercializat în această formă, însă conceptul explorează potențialul unei versiuni off-road pentru viitoarea generație RAV4”. Este posibil ca lansarea celei de-a șasea generații a SUV-ului RAV4, așteptată în 2025, să fie însoțită de o variantă pregătită pentru Dakar sau pentru utilizare pe teren accidentat.
Deși viitorul acestui concept rămâne incert, RAV-X demonstrează angajamentul Toyota de a împinge limitele SUV-urilor sale și de a integra elemente de performanță inspirate din motorsport.
Vă recomandăm și:
Car of the Year 2025: cele șapte finaliste au fost nominalizate