În Europa, în segmentul mașinilor subcompacte, este greu să-ți faci loc în topurile de vânzări unde stau de mulți ani modele precum Volkswagen Polo, Renault Clio și Peugeot 208. Totuși, grație pachetului tehnico-estetic atractiv pe care îl oferă, Toyota Yaris a ajuns, încet-încet, printre cei „mari”.
Așa se face că recenta lansare a celei de-a patra generații a modelului citadin japonez, dar construit la uzina din Valenciennes, Franța, pentru piața europeană, a atras multă atenție. Pentru a-i oferi toate șansele de succes, cei de la Toyota au pornit de la o foaie goală adică Yaris 4 este un model cu totul nou, proiectat de la zero. Yaris inaugurează noua platformă tehnică GA-B derivată, ca structură generală, din TNGA (Toyota New Global Architecture) și poziționată, ca dimensiuni, sub cele utilizate pentru modelele Prius, C-HR, Corolla (GA-C), RAV4 și Camry (GA-K). Însă, nu trebuie reținute toate aceste inițiale, ci doar că această platformă tehnică permite mai multe variante de punți spate, ca și diferite lungimi de ampatament, astfel că nu ar fi o surpriză ca, în anii următori, Toyota să o folosească și pentru construcția unui mic crossover/SUV de oraș, că doar nu poate rămâne indiferentă la succesul unor Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke ori chiar Dacia Duster.
Prin comparație, a patra generație este cu cinci milimetri mai scurtă ca Yaris 3, având 3.950 mm lungime, ceea ce poate reprezenta un atu pe o piață foarte concurențială și unde nu prea găsești modele citadine mai scurte de patru metri. Lățimea sa este de 1.745 mm (+50 mm), iar înălțimea, de 1.470 mm (-40 mm). Ca formă, Toyota Yaris 4 s-a îndepărtat mult de generația anterioară, liniile sale curbe ample, cu aripi bombate și câteva „tăieturi” adânci, creionând o imagine mai dinamică, mai sportivă.
În ceea ce privește interiorul, despre Toyota Yaris 4 se poate spune că este mică la exterior, dar (relativ) mare la interior. Ampatamentul său de 2.560 mm este mai lung cu 50 mm decât la predecesorul său, dar tot nu se poate spune că pasagerii de pe banchetă stau confortabil, mai ales la drum lung, deși nu este nevoie ca ei să se contorsioneze sau să stea strâmb, pentru a găsi o poziție cât de cât bună. Îi ajută și bancheta bine configurată, iar accesul le este înlesnit de deschiderea largă a portierelor din spate. Cabina a fost reproiectată și este modernă, datorită utilizării unui ecran tactil multimedia, amplasat în partea de sus a consolei centrale și cu diagonală de 7,0 sau 8,0 inci, în funcție de nivelul de echipare, cu ergonomie în progres evident față de Yaris 3, iar calitatea percepută s-a îmbunătățit mult, datorită materialelor plastice superioare.
Paleta de motorizări a fost înnoită și ea, iar Toyota speră că aproximativ 80% din vânzările noului Yaris vor fi asigurate de versiunea hibrid. Aceasta combină un propulsor pe benzină în trei cilindri, de 1,5 litri și 91 CP, cu un motor electric de 80 CP, sistemul hibrid oferind o putere totală utilizabilă de circa 115 CP. Transmisia este cu variație continuă, iar consumul mediu este anunțat a fi mai redus cu 20% față de cel al versiunii echivalente de la precedenta generație. Pentru cine nu vrea o mașină hibrid, Yaris 4 va fi disponibilă și în versiunile cu motor pe benzină 1,0 litri și 70 CP și 1,5 litri și 91 CP.
Text: Florin Necula / Foto: Toyota