În plin sezon estival temperaturile înalte și folosirea instalației de climatizare din propriul autoturism pot da destule dureri de cap pasagerilor, la propriu, mai ales după ce a staționat o bună perioadă de timp în soare. Asta dacă nu ținem cont de câteva aspecte înainte să pornim la drum.

Iar faptul în sine le-a dat de furcă inginerilor de la Seat mai ales când, în urma cercetărilor efectuate, au ajuns la concluzia că aproximativ două treimi dintre șoferi nu cunosc riscurile temperaturilor înalte și ale deshidratării care pot provoca oboseală, amețeală, dureri de cap și mărirea timpului de reacție cu 20 % atunci când sunt la volan. Cu alte cuvinte, când temperatura interioară depășește 35°C, efectul asupra celor din cabină este ca și cum ar avea echivalentul unei valori de 0,05% de alcool din sânge.

De altfel am mai vorbit într-un articol anterior că autovehiculele parcate la soare pot atinge lejer o temperatură de 60°C. Pentru reducerea temperaturii din cabină înainte de pornire sau în timpul deplasării, producătorul spaniol de automobile a publicat cele mai frecvente greșeli pe care șoferii le fac atunci când este vorba de folosirea aerului condiționat.
Mai întâi este pornirea aerului condiționat la volum maxim de îndată ce vă urcați în mașină.

Când deschideți ușile unei mașini „fierbinți”, este tentant să activați convectorul aer la maxim. Totuși, pornirea imediată a climatizării nu va face decât să recircule aerul fierbinte din cabină. În schimb, deschideți ușile, coborâți ferestrele timp de un minut sau două înainte de să închideți ușile și apoi porniți aerul condiționat.

Apoi este vorba de menținerea opțiunii recirculării aerului, activată. Păstrarea acesteia poate face ca ferestrele să se aburească și să reducă vizibilitatea. Majoritatea autoturismelor au și opțiunea „Auto”, care se poate regla pentru prevenirea aburirii geamurilor în timp ce șoferul și pasagerii se pot răcori.
Nu îndreptați jeturile de aer spre dumneavoastră. Este tentant, dar este contraproductiv și nu permite distribuția uniformă a aerului în mașină. Partea neplăcută este că vă puteți „pricopsi” cu afecțiuni ale ochilor, sinusurilor sau cu reactivarea unor alergii. Orientarea jeturilor în sus permite aerului rece să se răspândească în jurul autovehiculului mai eficient și îi permite să ajungă la toți ocupanții.

Iar în ultimă instanță, nu este deloc bine dacă nu efectuați întreținerea regulată a sistemului de climatizare. La fel ca uleiul, anvelopele sau lichidul de frână și acesta necesită întreținere. Dacă nu reușiți să schimbați filtrele înfundate de aer din cabină la fiecare 10.000 de km sau în fiecare an vă poate opri funcționarea eficientă a sistemului de aer condiționat.
Radu BUHĂNIŢĂ
http://www.autotestmagazin.ro/copiii-si-noxele-vesti-ingrijoratoare/
http://www.autotestmagazin.ro/lucruri-utile-cand-plecati-la-drum-cu-masina/