Volkswagen ID. UNYX 08, dezvoltat împreună cu XPeng, aduce în China un SUV electric de cinci metri, 496 CP și autonomie de peste 700 km.
O colaborare strategică între Volkswagen și XPeng
Modelul ID. UNYX 08 marchează prima maşină electrică dezvoltată în parteneriat direct între Volkswagen şi XPeng, prin joint-venture-ul Volkswagen Anhui. Conform datelor oficiale transmise către Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației (MIIT) din China, modelul a intrat în catalogul de aprobare pentru vânzare pe piața locală, deschizând calea pentru lansare anul viitor. Parteneriatul a fost încheiat în vara anului 2023, ca o cale prin care Volkswagen urmăreşte să beneficieze de tehnologia XPeng în domeniul arhitecturii electrice şi software-ului de asistenţă la condus. Astfel, ID. UNYX 08 nu este doar un model nou, ci un simbol al strategiei „în China, pentru China” a VW în segmentul autovehiculelor electrice.
Design exterior şi elemente distinctive
Volkswagen ID. EVO Concept
Designul exterior al lui VW ID. UNYX 08 rămâne fidel conceptului ID. EVO de anul trecut: linii sculptate, portiere fără rame, montanţi A negri, care creează efectul de „acoperiş plutitor”. Un detaliu rar îl reprezintă emblema iluminată, ce segmentează simetric blocurile optice din spate: un gest vizual menit să creeze identitate pentru sub-brandul UNYX. De asemenea, finisajele roţilor şi etrierelor evidenţiază opţiuni de personalizare: roţi cu cinci spiţe şi finisaj diamantat cu accente cupru și frâne Brembo. Din punct de vedere al proporţiilor, SUV-ul măsoară fix 5.000 mm lungime, 1.954 mm lăţime şi 1.688 mm înălţime, cu ampatament de 3.030 mm, valori ce îl plasează în categoria autoturismelor de clasă mare pe piaţa chineză.
Platformă tehnică, tren de rulare şi autonomie
Volkswagen ID. UNYX 08 este construit exclusiv ca automobil electric (BEV), fără versiuni hibrid sau cu extinderea autonomiei prin utilizarea unui motor termic ca generator de electricitate. Dispune de arhitectură electrică la 800 V, ceea ce permite timpi de încărcare mai scurţi şi performanţe mai bune în recuperarea energiei. Versiunea cu o singură unitate electrică și propulsie spate produce 230 kW (aproape 313 CP). Varianta dual-motor și tracțiune integrală AWD adaugă un electromotor frontal de 140 kW, făcând ca puterea totală să ajungă la 496 CP. Autonomia declarată oficial, conform ciclului CLTC (China Light Vehicle Testing), depăşeşte 700 km, în cazul versiunii cu un singur electromotor. Acumulatorii sunt furnizați de CATL şi utilizează tehnologia litiu-fier-fosfat (LFP). Capacitatea acestora nu a fost comunicată și nici timpii de încărcare.
Tehnologie, asistare la conducere şi interior anticipat
Deşi Volkswagen nu a publicat, încă, imagini oficiale ale interiorului lui ID. UNYX 08, acestea sunt aşteptate în următoarea perioadă. Există însă informații privind dotările: sistem de asistenţă la condus de nivel L2++ (parking-spot to parking-spot – de la un loc de parcare la altul, pe autostradă sau în oraş). Mai mult, SUV-ul va dispune de un asistent de tip AI (inteligență artificială) la bord şi suport pentru actualizare software over-the-air (OTA), elemente devenite standard în segmentul premium EV din China.
La nivel estetic, interiorul va adopta un cockpit wrap-around, materiale ecologice şi suprafeţe „prietenoase cu pielea”, conform prezentării Volkswagen.
Producție locală și extindere a gamei UNYX
Pregătirea comercială a modelului ID. UNYX 08 a atins un prag important prin includerea lui în catalogul MIIT, semn că producţia poate începe. Volkswagen Anhui plănuieşte lansarea pe piaţa chineză în anul 2026, acesta fiind al treilea model al sub-brandului UNYX, după sedanul ID. UNYX 06 şi crossover-ul compact ID. UNYX 07. Producţia va fi realizată în China, la uzina din Hefei, societate mixtă între Volkswagen şi JAC Motors. Modelul are ca scop consolidarea poziţiei mărcii germane pe piaţa chineză EV, printr-o ofertă premium cu tehnologie locală adaptată şi parteneriat cu XPeng.
În ultimă instanță, tot prețul decide
UNYX 08 reprezintă un pas important pentru Volkswagen, atât ca simbol al colaborării cu XPeng, cât şi ca vehicul care începe să traducă strategia electrică a mărcii în China. Dotările, designul şi ambiţia tehnologică indică faptul că VW îşi asumă un profil mai agresiv în segmentul mașinilor electrice mari. Următoarea provocare o va reprezenta preţul, ce va influența răspunsul efectiv al clienților chinezi.
Vă recomandăm și:
Volkswagen Touareg Final Edition: capăt de drum pentru SUV-ul german
TEST: Eficient, versatil și entuziast – Noul Renault Captur E-Tech
Volkswagen Touareg Final Edition: capăt de drum pentru SUV-ul german
TEST: Eficient, versatil și entuziast – Noul Renault Captur E-Tech





