În anii ’60, un Volvo P1800 era protagonistul unui serial britanic alături de cunoscutul actor Roger Moore. Mașina era din Suedia, iar serialul „Sfântul” făcea celebru acest elegant coupe.
Cei mai în vârstă dintre noi își aduc aminte de un serial britanic alb-negru ce a fost difuzat inclusiv de televiziunea din România: „Sfântul”. Pe lângă carisma lui Roger Moore, actorul britanic din rolul principal, care mai târziu avea să îi dea viață și celui mai cunoscut agent secret din lume, James Bond, în serial apărea un superb coupe cu linii italienești. Mașina cu care Sfântul s-a deplasat era de fapt un un Volvo P1800, iar apariția în serial a ajutat-o să devină celebră în întreaga lume.
În 1956, Volvo lansa un model decapotabil cu două locuri numit simplu Volvo Sport. Cu o caroserie din fibră de sticlă și un design inspirat cumva de automobilele americane, dar total neinspirat, Volvo Sport a avut o carieră foarte scurtă. Ideea din spatele modelului Volvo Sport (cunoscut și sub denumirea P1900) era ca toată producția să fie trimisă la export. O decapotabilă nu se potrivea cu climatul Suediei. În ciuda acestui lucru, majoritatea exemplarelor s-au vândut în Suedia. Dar nu au fost foarte multe, pentru că Volvo Sport a rămas în producție doar un singur an, fiind făcute doar 67 de exemplare. Acesta a fost modelul pe care Volvo și-a dorit cu disperare să îl înlocuiască cu un automobil sportiv de succes. Și așa s-a născut P1800, prezentat pentru prima dată în 1960.
Se năștea un coupe în stil GT, iar faptul că modelul P1800 avea să fie un personaj important în serialul „Sfântul” avea să îl transforme într-un obiect de cult. Ca fapt divers, trebuie menționat că Volvo P1800 nu a fost prima alegere pentru producătorii serialului britanic. Aceștia își doreau ca personajul principal să conducă noul Jaguar E-Type, model lansat în același an cu P1800. Jaguar a refuzat propunea, așa că Volvo a primit șansa de a deveni o vedetă pe micului ecran.
Producția modelului avea să înceapă în 1961, dar Volvo nu avea capacitatea de producție necesară. Producătorul a apelat la serviciile celor de la Pressed Steel din Scoția pentru fabricarea caroseriei, iar asamblarea finală s-a făcut la Jensen Motors Ltd. în West Bromwich, Marea Britanie.
Din 1963, producția se muta la Goteborg, în Suedia, iar exemplarele produse aici purtau indicativul 1800S. Dispărea litera P din fața cifrelor, iar S-ul venea de la Sverige (Suedia). 1800 vine de la cilindreea motorului, mai precis cei 1.778 cmc, care inițial erau alimentați prin două carburatoare și ofereau 100 CP. Modelele fabricate în Suedia câștigau 8 CP în plus, iar din 1966, puterea creștea la 115 CP. Din 1968, modelul a primit și motorizarea de 2,0 litri și 118 CP, deși denumirea modelului rămânea identică.
Mai târziu, începând din 1970, Volvo renunța la carburatoare în favoarea injecției de carburant Bosch D-Jetronic, iar denumirea modelelor ce foloseau modernul sistem era 1800E, litera E însemnând Einspritzung, injecție de carburant în limba germană. Puterea motorului creștea la 130 CP. Odată cu adăugarea sistemului de injecție, Volvo 1800 primea și frâne pe disc pentru toate cele patru roți.
O variantă finală a modelului a fost prezentată în 1972, cu o caroserie diferită. Numit Volvo 1800ES, acest model era un shooting-brake cu două portiere și hayon din sticlă, un element pe care constructorul suedez l-a folosit apoi și pe modele moderne ca Volvo C30.
Foto: Volvo
http://www.autotestmagazin.ro/volvo-p1800-cyan-reinterpretarea-unui-clasic/
http://www.autotestmagazin.ro/volvo-p1800s-sfantul-se-intoarce/