Poate vă mai aduceți aminte în filmele SF când un personaj urca într-un automobil și-i arunca din zbor numărul străzii unde trebuia să ajungă, iar acesta îl ducea în siguranță la destinație. Ei bine, VW s-a gândit deja la primul vehicul al grupului pentru nivelul 5 al conducerii autonome. Dar nu a pomenit prea multe despre ce tehnologii va folosi.
Numele său este VW Sedric (Self Drive Car), un concept car dezvoltat de la zero de nemți, bazat pe vehicule intens utilizate, care va ocupa mai puțin spațiu, va consuma mai puțină energie și va fi mai sigur și mai durabil în același timp. Conceptul oferă mobilitate personalizată pentru toată lumea: adulți și copii, pensionari și persoane cu dizabilități fizice, oameni de la oraș care nu au propria lor mașină sau permis de conducere sau vizitatori într-o localitate care decid că vor să ajungă din locul A în B într-un mod convenabil. Nu are o alură fioroasă, ci mai degrabă este în genul unui minibus „cubuțos”.
Cum funcționează? Ideea unei forme simple de mobilitate individuală pentru toți este legată de un vehicul universal utilizabil și de un control intuitiv și ușor de înțeles. Un simplu buton este legătura dintre utilizator și mașină. Acesta garantează mobilitatea pentru oricine, în orice moment și în orice loc. Unitatea de control este alcătuită dintr-un buton și un inel care indică timpul de sosire cu semnale colorate și emite vibrații care ghidează o persoană cu deficiențe de vedere către mașină.
Sedric oferă un caracter robust prin flancurile sale evazate și stâlpii stabili ai plafonului. Ușa culisantă din două foi se extinde în acoperiș, iar deschiderea mare le permite pasagerilor să intre și să se așeze confortabil. Principala diferență față de automobilele de astăzi este imediat observată în interior pentru că… nu are șofer. Volanul, pedalele și postul de conducere sunt, prin urmare, inutile.
Practic, este vorba despre un lounge confortabil pe roți, echipat cu materiale alese cu grijă. Un exemplu este folia gen scoarță de mesteacăn utilizată pentru acoperirea suprafețelor mari. Este un material natural și plăcut la atingere. Designul interior, tip 2+2 persoane, utilizează în mod optim suprafața podelei vehiculului. Cele două scaune din spate acționează ca o canapea foarte confortabilă. Aerul proaspăt de respirat și un bun sistem de aer condiționat sunt asigurate într-un design ingenios. Sedric are într-adevăr tehnologie verde la bord: instalațiile de purificare a aerului poziționate în fața lunetei amplifică efectul filtrelor de aer din lemn de bambus, cu dimensiuni generoase.
Practic, vorbim despre Sedric ca despre un robot destinat transportului. Când un pasager intră în mașină poate vorbi cu aceasta despre destinație, cum să ajungă acolo, timpul de conducere, situația actuală a traficului, poate chiar despre o scurtă pauză pe traseu. Gândiți-vă la VW Sedric ca la un asistent personal. În timp ce sunteți pe drum puteți alege exact ceea ce doriți să faceți. Imaginați-vă că într-un viitor nu prea îndepărtat ar putea oferi și servicii de consiliere terapeutică în timpul deplasării! Parbrizul este un mare ecran OLED (Organic Light Emitting Diodes), cu o realitate augmentată, care servește drept centru de comunicare și divertisment, asta în cazul în care pasagerii nu vor să închidă ochii, să se întindă sau să se relaxeze.
Cu alte cuvinte automobilul autonom este inteligent, este întotdeauna disponibil și efectuează chiar și funcții în mod independent. În cazul lui Sedric, el va conduce copiii la școală, îi va lua pe părinții lor la birou, va căuta singur un spațiu de parcare și va prelua cumpărăturile care au fost comandate. Va lua chiar și un vizitator de la gară, iar toate acestea se vor întâmpla complet automat prin atingerea unui buton, prin comandă vocală sau cu o aplicație smartphone. Totuși constructorul german nu a pomenit nimic despre reacțiile taximetriștilor când vor afla de o asemenea concurență.
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: VW