Pentru orice constructor auto este vital să știe ce vrea în viitor ca să poată evolua. Iată că în susținerea afirmației vin idei de peste Atlantic, de la Fiat Chrysler Automobiles North America (FCA), cu un concept „social” denumit Chrysler Portal. Asta nu înseamnă că subiectul nu are deja ecou și pe bătrânul continent.
Punctul de referință este „generația milenară”, adică a celor născuți între 1982 și 2001, pe care FCA a studiat-o mai bine de 20 de ani folosind cercetări etnografice ca să obțină o perspectivă asupra nevoilor actuale și a dorințelor emergente ale acesteia. Totodată este și cea mai numeroasă demografic, iar peste încă zece ani mulți vor fi în momentul când se gândesc la întemeierea unei familii sau au întemeiat deja una. 75% dintre viitorii copii vor avea părinți „milenari” și vor fi cu patru milioane mai mulți decât la ora actuală.
Ce înseamnă, de fapt, conceptul Chrysler Portal pentru americani? Practic, explorează posibilitățile pe care le poate dezvolta un vehicul de transport destinat familiei pe măsură ce stilul de viață al oamenilor evoluează. Atribute precum flexibilitatea, adaptabilitatea și tehnologia îl fac ideal pentru aplicațiile de afaceri și cele comerciale, cum ar fi plimbări de protocol, car sharing sau servicii de livrare.
Pentru familiștii de azi patru paternuri auto au fost definite, de tip breakuri, microbuze, crossovere și SUV-uri în timp ce „milenarii” își vor căuta propria versiune a unui vehicul de familie. Ei își doresc un vehicul care le reflectă personalitatea, oferă valoare și flexibilitate, integrează tehnologia avansată și este responsabil social. De asemenea, au nevoie de accesibilitate și trebuie să dețină vehiculul pe termen lung.
Pornind de la ideea de conectivitate, Chrysler Portal a fost proiectat… din interior spre exterior. Cabina oferă șoferului și pasagerilor un „al treilea spațiu”, o atmosferă deschisă și relaxantă care propune un mediu alternativ între locul de muncă și casă.
Scaunele premium, cu un design minimal, sunt standard pentru toți ocupanții și au grade multiple de libertate pentru o flexibilitate maximă. Sunt montate pe șine încorporate în podea care le permit să se deplaseze pe toată lungimea vehiculului și, dacă este necesar, să fie scoase cu ușurință prin ușa din spate.
Până la opt stații de andocare pot fi amplasate în panoul de bord și scaune, ce vor fi utilizate pentru încărcarea și securizarea telefoanelor mobile sau a tabletelor.
Lumina este o experiență interactivă pentru concept, precum și un instrument de comunicare. Vehiculul este echipat cu LED-uri „full-color” în partea frontală, pe panourile laterale și în spate ce pot fi configurate în funcție de scopul utilizării mașinii.
Farurile și stopurile dispun de ultima generație a tehnologiei Thin Lens LED, ce permite un fascicul adaptiv de drum oferind siguranță sporită prin îmbunătățirea vizibilității.
Iar un panou din policarbonat se întinde pe întreaga lungime a plafonului și le permite pasagerilor să se bucure de lumina naturală în timpul călătoriei.
Monovolumul este propulsat de un singur motor electric ce acționează roțile din față. Integrarea unui acumulator litiu-ion de 100 kWh în podeaua vehiculului îi crește rigiditatea structurală și oferă un centru de greutate coborât îmbunătățindu-i manevrabilitatea și confortul la rulare. Cu o încărcare completă mașina parcurge 400 km și poate să fie încărcată în 20 de minute pentru o autonomie de 240 km. Chrysler Portal este capabil să funcționeze semi-autonom, iar șoferul poate să-l lase să se autoconducă, în anumite situații, pe autostradă. Vehiculul este echipat cu o serie de tehnologii de senzori – LIDAR (Light Detection and Ranging), radar, sonar, optic – care monitorizează în mod constant condițiile în afara și în interiorul vehiculului. Totodată este proiectat să fie upgradat pentru extinderea autonomiei pe măsură ce tehnologia avansează, în condițiile în care proprietarul este interesat de acest fapt. Adică nu va fi gratis.
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: FCA