Deși marii constructori auto caută să producă mașini tot mai atractive, mai avansate tehnologic și mai puțin poluante, uneori, la marile saloane auto, dar și în viața de zi cu zi, atenția este captată de bizarerii cu care unii se dau în spectacol și chiar vor să fie apreciați.
Atunci când vine vorba despre proiectarea unei mașini-unicat, lucrările marilor designeri auto pot fi considerate opere de artă. Nu este cazul californianului Kambiz Youabian, care a proiectat greu de înghițitul Youbian Puma. Să fie camionetă, pentru că are 6,1 m lungime, 2,4 m lățime și aproape doi metri înălțime? Să fie coupe-cabriolet, pentru că are acoperiș metalic retractabil, patru scaune individuale și motor de 505 CP? Nu știm, dar Youbian este convins că mașina sa își poate atrage clientela dintre cei bogați, dat fiind prețul de un milion de dolari. Sigur este faptul că ironiile pe care le-a încasat în presă l-au exasperat și a început să amenințe cu deschiderea de procese de calomnie împotriva „denigratorilor”, dar, până la urmă, s-a liniștit.
În schimb, Ron Heitman, din Ohio, privește viața relaxat, chiar dacă visează cu ochii deschiși la stele. The Rocket Ship Car este construită din piese de rachete spațiale vechi, pe platforma unui Oldsmobile Toronado din 1973, are 8,5 metri lungime și poate „zbura” cu 230 km/h! La bord încap zece adulți sau 15 copii, iar Heitman își recuperează investiția închiriind-o pentru diferite evenimente.
Femeile ocupă locul central în viața bărbaților adevărați, fapt confirmat de un alt american, care și-a transpus iubirea în realitate prin intermediul mașinii pantof-cui (The Stiletto Shoe Car), oferită în dar doamnei inimii sale. Mașina are la bază un triciclu derivat dintr-o motocicletă Harley-Davidson și este omologată pentru circulație.
Sculptorul austriac Erwin Wurm, din dorința de a-i ironiza pe puternicii zilei, a luat un șasiu de Porsche și a grefat pe el o caroserie „supraponderală” din spumă poliuretanică și fibră de sticlă, dând naștere numitei The Fat Car (Grăsana). Aceasta este considerată de unii operă de artă (mda…), astfel că, periodic, face turul muzeelor.
Designerul auto elvețian Franco Sbarro este un nume consacrat, chiar dacă nu dintre cele mai mari, și obișnuiește să prezinte mașini-concept la salonul auto de la Geneva. Sbarro Autobau, dezvăluit în 2010, s-a vrut un tribut adus pilotului de raliuri elvețian Fredy Lienhard, dar reacțiile pe care le-a stârnit pot fi rezumate la citatul „cea mai urâtă mașină pe care am văzut-o vreodată”, apărut într-o revistă auto consacrată.
Într-o zi, englezul Steve Braithwaite a intrat într-o benzinărie și a văzut un bol cu fructe. Atunci l-a străfulgerat (sau l-o fi trăsnit?) ideea: ce-ar fi dacă aș aduce un omagiu fructului meu preferat? Zis și făcut: a scos din buzunar circa 20.000 de lire, a luat șasiul unui Ford F-150 din 1993 și a plămădit The Banana Car. Restul este umor englezesc.
Text: Florin NECULA