Când ai timp, bani, bună dispoziţie şi multă imaginaţie multe lucruri încep să pară că ar fi posibile.
Cam aşa erau americanii prin anii ’60. Ar fi vrut o maşină care să arate ca o navă. Să fie suplă, cu aripi, carlingă… şi să plutească cumva deasupra asfaltului. Dacă nu la propriu, măcar la figurat, printr-un artificiu vizual. Conceptul Ford Gyron a fost prezentat în anul 1961 la Salonul Auto de la New York, însă de la bun început intenţia celor de la Ford a fost să capteze atenţia cu acesta, nu să îl producă.
Asta explică cumva curajul acestei abordări deosebite. „Duşmanul” în asemenea cazuri este reprezentat de cele patru roţi, elemente caracteristice la majoritatea automobilelor. S-au utilizat soluţii de mascare a lor la diverse maşini, în general a roţilor din spate. În privinţa celor din faţă, responsabile şi cu direcţia, lucrurile sunt mai dificile deoarece necesitau, în cazul mascării, nişte aripi foarte evazate pentru ca să poată vira „sub adăpostul lor”.
Cei de la Ford doreau ceva mai elegant, o siluetă cu adevărat demnă de o aeronavă. Soluţia a fost reprezentată de renunţarea la două roţi din cele patru şi aducerea celor rămase în axul longitudinal al automobilului. Dacă ţinerea echilibrului pe o bicicletă este un lucru simplu, nu la fel stau lucrurile cu un automobil. Asta dacă nu sunteţi de profesie… cascador. Prin urmare, soluţia pentru menţinerea echilibrului venea de la utilizarea unui giroscop. Acesta este în esență un dispozitiv care poate menţine poziţia iniţială de echilibru. Când maşina începe să se încline, acesta poate corecta mişcarea. Cel puţin aşa sună în teorie, deoarece Ford Gyron nu a fost văzut mergând în acest mod cu un ocupant la bord. Accesul se făcea prin ridicarea unei cupole de dimensiuni impresionante.
Eu unul am fost uimit şi de soluţia scaunelor, realizate dintr-un material care le unea într-un singur element. Este o abordare care este folosită des astăzi în tema designului interior pe majoritatea conceptelor prezentate. Interesul stârnit de automobil a făcut ca acesta să intre și în atenția producătorilor de machete. Mai mult decât atât, un model de studiu provenit din biroul de design Ford a fost vândut, la o licitație, pentru suma de 40.000 de dolari. Deși abordarea „mașină pe două roți” poate părea hilară și în prezent, cu ajutorul sistemelor de stabilizare automată, cum sunt cele de pe aeronave, un asemenea automobil ar putea să fie făcut funcţional.
Text: Gabriel MANOLE / Foto: wright auction