Mersul pe motocicletă este o plăcere, satisface nevoia de libertate, viteză, independență, adrenalină… dar poate deveni periculos atunci când nu sunt respectate toate măsurile de siguranță.
Motocicletele sunt tot mai des utilizate ca mijloace de transport, utilizatorii pe două roţi făcând parte, din păcate, dintre cei care sunt frecvent răniţi sau ucişi în trafic. Aceștia prezintă un risc crescut de a fi implicaţi într-un accident rutier deoarece au, de multe ori, spaţiul în trafic mai mic decât autoturismele, autobuzele şi camioanele şi, de asemenea, sunt mai puţin vizibili. În plus, lipsa de protecţie fizică îi face deosebit de vulnerabili în cazul în care sunt implicaţi într-o coliziune.
Leziunile la nivelul capului şi gâtului sunt principala cauză de deces sau vătămare gravă printre motocicliști. De aceea, purtarea căştii de protecţie este o măsură de securitate şi este obligatorie prin lege. Aceasta este cea mai importantă piesă a echipamentului de motociclist. Este cea care face, de obicei, diferenţa între viaţă şi moarte în cazul unui accident.
Cu toate acestea, legea pentru folosirea căştilor este puţin probabil să fie de succes dacă oamenii nu o pun în aplicare ori nu îi înţeleg importanţa. În mod similar, în cazul în care căştile nu sunt disponibile ori sunt prea scumpe pentru majoritatea oamenilor, rata folosirii lor va rămâne cel mai probabil scăzută.
Registrul Auto Român, prin Departamentul Cercetare, realizează anual studiul Indicatorii de performanță ai siguranței rutiere – căștile de protecție. Rezultatele acestuia arată variații de la an la an în utilizarea căştilor de protecţie atât de către conducători cât şi de către pasageri. Astfel, începând cu 2009 până în 2012 aceasta a scăzut (cu 14% şi respectiv 11%), iar în 2013 şi în 2014 s-a observat o creştere (cu 2%, respectiv 11%), după care în anii 2015 şi 2016 a avut loc o uşoară fluctuaţie în limita a 2%. Evoluţia este prezentată în graficul alăturat.
S-a observat că cea mai bună rată de utilizare a căştilor de protecţie a fost pe autostrăzi şi pe drumuri europene mai importante, ce permit viteze de deplasare crescute, care responsabilizează mai bine utilizatorii de motocicluri, dar şi în Bucureşti (unde au avut loc mai multe acţiuni ale poliţiei).
Având în vedere că ratele de utilizare a căştilor de protecţie pentru motocicluri (în special la pasageri) sunt scăzute, este nevoie ca acestea să fie îmbunătăţite prin implementarea unor programe specifice. Poate fi vorba despre monitorizarea permanentă a ratelor de utilizare a căştilor de protecţie, în vederea găsirii de noi soluţii de creştere a acestora, despre campanii publicitare de conştientizare a necesităţii purtării căştilor de protecţie sau despre acţiuni ferme ale poliţiei, finalizate cu aplicarea de sancţiuni.
Efectuarea măsurătorilor a avut loc:
• anual din luna aprilie până în noiembrie;
• în zile de lucru reprezentative: Marţi → Joi;
• minimum 2-3 ore/zi/locaţie;
• pentru minimum 50 vehicule/ locaţie.
Metoda de măsurare a fost manuală, prin vizualizarea traficului de către un operator, în zone cu vizibilitate bună şi viteze cât mai mici.
Departamentul Cercetare, RAR