Interviu: Radu Zamfir – Bikerul în halat alb

0
78

Chirurgului Radu Zamfir i se spune „eroul din Apuseni”. A fost unul dintre pasagerii avionului, pilotat de Vasile Iovan, care s-a prăbușit în munți, în ianuarie 2014. Plecaseră la Cluj pentru o prelevare de organe, dar nu au mai ajuns. Doctorul Zamfir a fost primul care a alertat autoritățile și a încercat să-și ajute colegii în orele lungi în care au stat în frig și zăpadă, așteptând să fie găsiți de salvatori. După accident, la scurt timp, și-a reluat activitatea și a continuat să salveze vieți. L-am întâlnit la camera de gardă, iar după program am reușit să stăm puțin de vorbă, departe de forfota spitalului Fundeni. Ne-a povestit cum arată o zi din viața medicului Zamfir, a oftat când i-am adus aminte de tragedia din Apuseni, s-a înseninat când a vorbit de familie și ne-a dezvăluit că are o mare pasiune: motocicletele.

Auto Test: Vă mai aduceți aminte care a fost prima motocicletă?
Radu Zamfir: (Zâmbește) Sigur. Prima motocicletă, ca și prima mașină, m-a învățat multă mecanică (râde). Prima oară am mers pe o motocicletă de producție rusească, Ural îi spune, o copie imperfectă a BMW-ului nemțesc. Am meșterit mult la ea, iar când plecam la drum îmi puneam în sac, preventiv, o bobină de inducție, dar și mai multe bujii și platini.
Auto Test: Și acum, ce motocicletă aveți?
Radu Zamfir: Am două motociclete și de altele nu o să mai am nevoie. Am un KTM superMoto LC 640, o motocicletă ideală pentru oraș. Mă descurc excelent cu ea prin aglomerația din București. Este agilă, ușoară și se manevrează fără probleme, indiferent de viteza cu care te deplasezi. Am și o Suzuki Hayabusa GSXr 1300 , foarte bună pentru distanțe mari. Am fost cu ea până în Spania, la Valencia.

Kit de iarnă montat pe
motocicleta KTM.

Auto Test: Sunt aproape șase mii de kilometri dus-întors. Cum v-ați descurcat?
Radu Zamfir: Am mers la Valencia la un congres de chirurgie și am călătorit singur, a fost alegerea mea să plec pe motocicletă. A fost un drum care nu m-a epuizat și am savurat locurile prin care am trecut. Orașele în care am înnoptat, am încercat să le și vizitez. Mi-a plăcut foarte mult pe Coasta de Azur, cred că este cel mai frumos loc din Europa, am fost încântat de Trieste, un oraș cu străzi înguste, înclinate, flancate de clădiri încărcate de istorie. A fost superb.
Auto Test: Nu sunt motociclist, puteți să-mi descrieți puțin ce este atât de frumos la un drum pe două roți?
Radu Zamfir: Să mă gândesc la un exemplu. După o ploaie, când treci prin anumite zone și simți mirosul acela de iarbă cosită… Este ceva aparte, simți altfel viteza, ai parte de niște senzații pe care nu le încerci cu mașina.
Auto Test: Soției îi plac plimbările cu motocicleta?
Radu Zamfir: Nu este prea încântată (râde).
Auto Test: Cred că ați plimbat-o puțin, măcar la primele întâlniri.
Radu Zamfir: La primele plimbări cu motocicleta am mers mai încet, nu am vrut să o sperii.
Auto Test: Ați vrut să faceți impresie bună…
Radu Zamfir: Impresia bună era deja formată (râde).
Auto Test: Și acum, nu protestează?
Radu Zamfir: Păi, m-a luat cu motocicletă „la pachet”, știa cum stau lucrurile. Soția este medic cardiolog la spitalul Floreasca. Ne-am cunoscut în primul an de facultate și de atunci suntem împreună.
Auto Test: Ați avut incidente pe motocicletă?
Radu Zamfir: Ei, cine nu a avut? De aici și vorba aceea că motocicliștii se împart în două categorii: cei care au căzut de pe motocicletă și cei care nu au căzut… încă (râde).
Auto Test: Cum vă pregătiți pentru un drum mai lung?
Radu Zamfir: Eu am nevoie de câteva zile de pregătire. Stabilesc ruta și opririle, cu aproximație, urmăresc prognoza meteo. Pentru o vreme rea trebuie să ai un combinezon, două perechi de mănuși, două perechi de șosete pentru cizmele moto, dar de bază este salopeta impermeabilă.
Auto Test: Cât de important este echipamentul?
Radu Zamfir: Este foarte important și trebuie să-ți chibzuiești bine alegerile. Când este o vară toridă este greu să umbli îmbrăcat, prin oraș, în costum complet. Efectiv te coci în el, simți că nu mai ai viață în tine. Acum ai mai multe variante, au apărut echipamente speciale și pentru vreme călduroasă. Eu mi-am luat o geacă, de puțin timp, care se ventilează foarte bine.
Auto Test: Pe dumneavoastră v-a ajutat echipamentul de protecție și în accidentul din Apuseni…
Radu Zamfir: Da, da… (o clipă pare că retrăiește momentul, zâmbetul dispare… privirea se întunecă) Chiar și acum port geaca pe care am avut-o în ziua aceea. A preluat multe dintre leziunile care altfel ar fi fost ale mele. Uite, are o gaură cu diametrul de aproape un centimetru.
Auto Test: Știți de unde a apărut?
Radu Zamfir: Nu știu să-ți spun. Nu vreau să-mi imaginez ce s-ar fi întâmplat dacă nu eram îmbrăcat cu această geacă. Pot să spun că m-a ţinut în viaţă.
Auto Test: Au trecut mai bine de trei ani de atunci…
Radu Zamfir: Sunt niște amintiri amare, extrem de neplăcute, de care încerc să mă îndepărtez. Îți dai seama… să ai senzația de moarte iminentă, nu-i de ici de colo. Să realizezi că nu poți să faci nimic, că ești un simplu spectator, nu ai timp nici să ai emoții. Pur și simplu, vezi ce se întâmplă și nu poți face nimic! Nu am avut timp să-mi treacă nimic prin minte decât că mi se întâmplă un lucru foarte rău. Îi mulțumesc… (arată cu ochii spre cer) că am ajuns teafăr la familia mea.

Prima mașină a doctorului Zamfir a fost un Trabant, acum conduce un Jeep Cherokee. Aici încearcă să „salveze” un prieten, rămas blocat în noroi. Echipa de salvare a rămas, la rândul ei, înțepenită, în terenul alunecos.

Auto Test: Știu că aveți două fete, cum vă descurcați cu spațiul în vacanțe?
Radu Zamfir: Avem un Jeep Cherokee, din 2005, o mașină de care sunt foarte mulțumit.  Are un portbagaj în care ne încape tot calabalâcul.
Auto Test: Cum arată excursiile cu doi copii în mașină?
Radu Zamfir: Sunt pline de neprevăzut. Fiecare vrea ceva, fiecare revendică ceva (zâmbește). Trebuie să fii pregătit.
Auto Test: De ce ați ales medicina?
Radu Zamfir: În liceu mergeam la un centru de informatică, țin minte că lucram pe niște calculatoare HC 85 de care acum cred că nu-și mai aduce nimeni aminte. Încărcam jocurile de pe casete, dischetele erau o raritate la vremea respectivă, cine le avea se putea considera foarte avansat. Mă gândeam să merg în această direcție, dar bunicul din partea mamei era chirurg și lăsa câte o carte de medicină „din întâmplare” pe masă, iar eu, mânat de curiozitate, băgam nasul prin ea. Asta mi-a fost inspirația.

Dilemă la petrecerea de 4 Iulie de la Ambasada SUA : „Să deschid ușa și să plec la plimbare :)”? Mașina este un Chevrolet Fleetmaster din anul 1947.

Auto Test: Lăsați „din întâmplare”, prin casă, cărți pentru fete?
Radu Zamfir: Nu. Sofia Elena, mezina noastră, este mult prea mică și dacă las vreo carte s-ar putea să o distrugă, pagină cu pagină. Și nici nu pot să mă supăr pe ea. Cea mare este o elevă bună și îi place foarte mult să cânte. Lavinia tratează această pasiune cu multă seriozitate, merge la lecții de canto și pian. Cântă nonstop,  are și înregistrări puse pe Youtube. Face și balet.
Auto Test: Și dacă fetele își vor dori să devină medici? O să le încurajați?
Radu Zamfir: O să le susțin, de ce nu, dar opțiunea trebuie să fie a lor.

Chirurgul Radu Zamfir tratează și operează pacienți la Spitalul Fundeni, dar face parte și din echipa de transplant hepatic pe care o conduce profesorul Irinel Popescu. În această echipă, Radu Zamfir, se ocupă de prelevarea hepatică. Doctorul Zamfir lucrează și la două spitale private din București și Constanța.

Auto Test: Am văzut că ați avut o zi aglomerată în camera de gardă a spitalului Fundeni. Cum reușiți să vă descurcați? Oamenii vin cu dureri și probleme.
Radu Zamfir: Într-o zi aglomerată, ca și într-o operație, trebuie să urmărești firul lucrurilor importante și să nu te pierzi în detalii. Așa vei reuși să faci ceea ce trebuie într-un interval decent de timp.
Auto Test: Aveți timp să vă bucurați după o operație reușită?
Radu Zamfir: Cu cât operația este mai grea cu atât te bucuri mai mult la final de reușită, dar toate intervențiile trebuie să le faci foarte bine și să te concentrezi să nu faci nicio greșeală.
Auto Test: Mai țineți minte prima operație?
Radu Zamfir: A fost o apendicectomie care la vremea aceea, pentru mine, a fost dificilă. Treptat, gradul de dificultate a crescut. Am emoții la fiecare operație, dar trebuie să ți le controlezi și să faci ceea ce trebuie.
Auto Test: Trăim într-o lume tot mai poluată în care alimentele sănătoase sunt tot mai puține. Ce sfaturi aveți pentru noi?
Radu Zamfir: Nu trebuie să luăm totul în tragic. Trebuie să facem tot ce depinde de noi să trăim sănătos și să evităm ceea ce ne face rău. Putem să nu fumăm, stă în puterea noastră. Ar fi bine să ne ferim de locurile poluate și să încercăm să mâncăm sănătos. Excesele alimentare sunt de evitat, ele generând disfuncții… cum ar fi o pancreatită acută, după o masă copioasă stropită cu alcool. Pot fi și urmări în timp cum ar fi obezitatea sau chiar apariția unor neoplazii, cancere digestive. Acestea pot să apară și din cauza unor obiceiuri alimentare defectuoase. Vă dau un exemplu. Excesul de carne roșie sau prelucrată prin afumare reprezintă un factor de risc pentru apariția unor cancere digestive.

Interviu realizat de Sorin BARBU / Foto: Sorin BARBU, arhiva personală Radu ZAMFIR

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE

http://www.autotestmagazin.ro/sandra-izbasa-mama-nu-ma-lasa-sa-mi-iau-permis-de-motocicleta/

http://www.autotestmagazin.ro/kiara-anca-firan-am-avut-iubiti-care-au-fost-gelosi-pe-motocicleta-mea/

http://www.autotestmagazin.ro/daria-ganescu-mica-printesa/

Articolul precedentDestinații: City break Timișoara
Articolul următorRAR: Căştile de protecţie – diferenţa dintre viaţă şi moarte
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− trei = 0