Este destul de ciudat să vorbim despre actuala generație Peugeot 5008 drept un SUV, însă, în prezent tendința de piață este (încă) suficient de puternică încât constructorii din lumea auto să-și schimbe strategiile de produs din mers. Să fie aceasta un soi de cântec de lebădă al MPV-urilor?
La cât de repede se schimbă lucrurile în lumea auto, puțini oameni mai țin cont cât de radicale sunt etapele prin care trec automobilele la ora actuală. Și totuși, de ce constructorul francez a renunțat la nișa monovolumelor, cunoscute și ca Multi Purpose Vehicles, în favoarea SUV-urilor? Mai întâi pentru că acest subsegment este aproape exclusiv european, iar programul 5008 este unul de nivel mondial. Este foarte probabil că aici nu este inclusă și piața americană. Pe de altă parte, ascensiunea SUV-urilor din segmentul C în detrimentul sedanelor și minivanurilor tradiționale este o realitate. Apoi apare ideea de familie modernă vs. cea tradițională pentru care vehiculul dedicat trebuie să fie perfect funcțional și care transcede ideea de călătorie ternă spre una optimizată pentru interacțiune și emoții trăite în timpul acesteia. Iar la ora actuală mulți dintre cei ce sunt atrași de ideea de SUV căută și volum, spațiu și confort practic care le-ar permite să răspundă mai multor aspecte ale vieții lor active. Și răspunsul celor de la Peugeot a fost ca noua generație 5008 să întrunească toate aceste cerințe, iar pentru asta au folosit Efficient Modular Platform (EMP2), cea întâlnită și la modelele 308 și, evident, 3008. Când vorbim despre interior ar trebui să încep cu spațiul. Pot să spun cu mâna pe inimă că este… „huge”. Ampatamentul de 2.840 mm îl recomandă drept unul dintre cele mai „locuibile” SUV-uri din segmentul C. Ori mai bine spus MPV-uri, pentru că poate fi confundat destul de ușor cu un break supraînălțat, sau mai exact forma poate fi considerată un soi de reminiscență de la generația anterioară. Adică indiferent că stai pe scaune sau pe banchetă, locul avut la dispoziție pentru fiecare ocupant este demn… de fotoliul de acasă sau, mă rog, de scaunul preferat de uitat la televizor. Asta dacă mai țineți cont și de plafonul retractabil care vă poate oferi suficientă lumină ziua sau vizibilitate noaptea, ca să vă bucurați de spectacolul oferit de oraș, de exemplu. Și, culmea, este suficient de manevrabil, în ciuda lungimii de 4.641 mm care îl face să concureze cu brio cu mașinile din segmentul mediu. Și dacă vă încălzește cu ceva, este, totuși, mai scurt decât un Passat, cu un lat de palmă și, în plus, oferă posibilitatea să călătoriți cu șase pasageri sub același acoperiș mulțumită arhitecturii optimizate a interiorului. Adăugați aici și cea mai nouă versiune PEUGEOT i-Cockpit cu volanul său teșit, ecranul tactil de opt inci și „joysticul” schimbătorului de viteze care fac din postul șoferului un real centru de comandă. Sub capotă am avut arhicunoscutul HDi de 1997 cmc care poartă titulatura de „Blue” și dezvoltă 180 CP și un cuplu motor maxim de 400 Nm. Pentru o masă totală de 1.530 kg, noul 5008 se mișcă… „cu foarte mult talent”.
Transmisia automată cu 8+1 raporturi, chiar dacă mai este încă un moft pentru destui, o să descoperiți rapid că este soluția cea mai confortabilă indiferent pe unde „vă faceți veacul”, în oraș sau pe drumurile spre activitățile „outdoor”. Ce-i drept nu este cazul celor extreme, mai ales că dispuneți doar de tracțiune pe puntea din față. Așa că cei care visează la excursii 4×4 să-și ia gândul de la acestea. Pe de altă parte, pentru acest gen de evadări din rutina orașului aveți, totuși, la dispoziție sistemul Advanced Grip Control care include printre altele și Hill Assist Descent Control (HADC), Automatic Emergency Braking System (AEBS), Distance Alert și Active Lane Keeping Assistance (LKA). Apropos de ultimul, atunci când este activat să nu vă sperie că nu vă permite să depășiți banda de mers dacă nu semnalizați. Parcă cineva v-ar ține volanul și nu vă lasă să-l mișcați și sigur nu este vorba de vreun duh sau ceva asemănător care vă „trimite” înapoi pe banda dvs. de rulare. Poate o fi cel al siguranței active?!
Text/ Foto: Radu BUHĂNIŢĂ