Adio, volan pe partea dreaptă!

1
118

Auzim de multe ori la știri despre accidente grave de circulație pe șoselele din România provocate de mașinile cu volan pe partea dreaptă. Registrul Auto Român, preocupat în permanență de siguranța rutieră, a luat măsuri care vor reduce semnificativ pericolul pentru toți participanții la trafic.

În România, în prezent, sunt aproximativ 70.000 de autovehicule destinate circulației pe partea stângă și numai în perioada ianuarie 2015 – iulie 2018 au fost omologate la RAR 50.640 astfel de asemenea autovehicule. Numărul acestora a crescut de la an la an, în prima jumătate a anului curent fiind omologate deja 14.118. Dintre acestea, aproape 90% provin din Marea Britanie (44.790), urmând Irlanda (1.944) și Bulgaria (1.328).


Măsura propusă de RAR și intrată deja în vigoare anticipează Brexit-ul de anul viitor și urmărește interzicerea omologării autovehiculelor cu volan pe dreapta provenite din spațiul din afara Uniunii Europene. Astfel, pentru aceste autovehicule vor fi eliberate actele necesare înmatriculării numai după mutarea volanului pe partea stângă.
În continuare prezentăm patru situații în care se poate afla un autovehicul cu volanul pe partea dreaptă și cum va fi afectat de noua măsură legislativă.
a. Dacă un autovehicul destinat circulației pe partea stângă este importat ca autovehicul second hand dintr-un stat membru UE și la prezentare se constată că este identic cu autovehiculul înmatriculat, se eliberează documentele necesare înmatriculării în România.
b. Dacă un autovehicul destinat circulației pe partea stângă este importat ca autovehicul second hand dintr-un stat membru UE, dar la prezentare se constată că a suferit modificări constructive față de autovehiculul inițial, modificări ce nu sunt menționate în certificatul de înmatriculare din țara de proveniență, se procedează la omologarea autovehiculului, omologare ce se acordă doar în cazul în care se modifică poziția postului de conducere.
c. Dacă un autovehicul destinat circulației pe partea stângă este importat ca autovehicul second hand dintr-un stat ce nu este membru UE se supune omologării. Omologarea se acordă doar în cazul în care se modifică poziția postului de conducere.
d. Pentru autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului care dețin CIV (înmatriculate sau neînmatriculate încă în România) și care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menționate în CIV, omologarea se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului.
Operațiunile de schimbare a postului de conducere se efectuează în ateliere de reparații care au în domeniul de activitate posibilitatea de a efectua lucrări la sistemele de frânare, direcție, rulare, electric, caroserie (E.R. opțional).
De ce această măsură se referă numai la autovehiculele provenite din afara Uniunii Europene?
În acest sens există deja două hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, referitoare la Polonia și Lituania. Aceasta a constatat că statele respective, care aveau restricții naționale privind înmatricularea autovehicu­lelor cu volan pe partea dreaptă, nu și-au îndeplinit obligațiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislației UE aplicabile. S-a considerat că introducerea interdicției de înmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrară regulilor UE privind libera circulație a mărfurilor și reprezintă o încălcare a legislației UE de omologare, fiind o măsură disproporționată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranței rutiere și a protecției sănătății și a vieții cetățenilor din UE. În consecință, introducerea unei restricții privind omologarea și/sau eliberarea cărții de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă care provin din Uniunea Europeană nu poate fi avută în vedere, deoarece ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justiție a UE s-a pronunțat deja în defavoarea statelor membre care aveau astfel de restricții.
Următorul pas făcut de RAR pentru eliminarea definitivă din circulație a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă constă într-o propunere înaintată către Ministerul Transporturilor. Aceasta pre­­­­­­­vede că autovehiculele cu volan pe partea dreaptă deja omologate vor fi obligate să schimbe postul de conducere cu ocazia primei inspecții tehnice periodice.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE

http://www.autotestmagazin.ro/cea-mai-puternica-dacie/

http://www.autotestmagazin.ro/ing-george-adrian-dinca-director-general-rar-oricine-va-dori-sa-cumpere-un-autoturism-inmatriculat-in-romania-va-putea-afla-tot-istoricul-masinii-cu-un-simplu-sms/

http://www.autotestmagazin.ro/sistem-de-inregistrare-video-obligatoriu-pentru-statiile-de-itp/

http://www.autotestmagazin.ro/rar-se-simplifica-procedura-de-obtinere-a-duplicatului-civ/

http://www.autotestmagazin.ro/cristian-bucur-perspective-asupra-dieselului/

Articolul precedentAlan Derosier: Talent şi perseverenţă
Articolul următorTEST: Ford Fiesta ST – Rachetă de buzunar
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

1 COMENTARIU

  1. Hei daca tot va preocupa siguranta noastra… nu mai bine ati face si ceva in legatura cu gropile, pardon – craterele astea din asfapt ? Atunci cand dai intr-o asemenea groapa iti zboara volanul din mana, e accident din vina mea sau din vina altora ? Daca tot va preocupa siguranta noastra…..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


1 + = cinci