TEST: Ford Fiesta ST – Rachetă de buzunar

0
95

Ford dovedește din nou că se pricepe să creeze versiuni performante ale modelelor de volum, iar noua generație a lui Ford Fiesta ST nu face excepție de la regulă, deși are sub capotă un motor cu doar trei cilindri.

Un model Ford Per­­for­­mance cu doar trei cilindri? Pare aproa­­­­pe neverosimil, dar chiar și modelele ce poartă emblema ST de la Ford au trebuit să treacă prin downsizing-ul ce caracterizează industria auto modernă.
Dacă generația anterioară încă folosea un motor cu patru cilindri de 1,6 litri ce dezvolta 182 și apoi, mai târziu, 200 CP, noul Fiesta ST propune o altă abordare. Este primul model pregătit de Ford sub bagheta magicienilor de la Ford Performance care folosește un propulsor cu trei cilindri. Mai avem de-a face cu un hot hatch adevărat, cu o rachetă de buzunar, așa cum ne-a obișnuit Ford Fiesta ST? Răspunsul este „da”, deși rezultatul este perfectibil.
Toată lumea va întreba de două ori: câți cilindri are? Trei! Doar trei cilindri pentru un mic propulsor turbo de 1,5 litri ce dezvoltă 200 CP.

Motorul de sub capota noii generații Ford Fiesta ST este însă o surpriză mai mult decât plăcută. Este la fel de potent ca vechiul propulsor de 1,6 litri, deși plaja de turații se termină ceva mai repede, iar sunetul este chiar delicios.
Mă așteptam la vibrații și un sunet dogit, specific motoarelor cu trei cilindri, dar pentru Fiesta ST nu este cazul. Avem un glas aproape baritonal, bine conturat, care se amplifică – artificial, ce-i drept – prin boxele sistemului audio, atunci când alegem unul dintre modurile Sport sau Track. Și Mustang-ul a căzut în acest păcat, așa că nu ne putem supăra.
Mai mult, o serie de pocnituri și explozii încep să se audă pe sistemul de evacuare atunci când luăm piciorul din accelerație, un detaliu ce pune automat un zâmbet pe fața celui de la volan.
Motorul Ford Ecoboost de pe Fiesta ST are 1.497 cmc și oferă 200 cai putere la 6.000 rot/min. Cuplul maxim este de 290 Nm între 1.600 și 4.000 rot/min. Motorul este echipat și cu sistem de dezactivare a cilindrilor, astfel că la rularea constantă, sistemul poate opri un cilindru pentru un consum redus de carburant. Puterea este transmisă către puntea față prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu șase trepte. Fiesta ST are și un diferențial blocant Quaife pentru puntea față.
Motorul cu trei cilindri se mulează perfect pe caracterul noului model ST. Oferă putere din belșug și un sunet excelent. Dacă ar fi să îi reproșăm ceva, acel ceva este faptul că ajunge foarte repede în zona roșie a turometrului și, dacă nu schimbăm treapta la timp, limitatorul electronic ne va tăia avântul.
Cutia cu șase trepte este precisă și bine etajată. Pe drumuri virajate, vom folosi treptele doi și trei în special, iar reprizele sunt explozive, orice depășire fiind o joacă de copil. Levierul cu cap metalic este bine plasat, iar timoneria este impecabilă.
În ceea ce privește consumul înregistrat de computerul de bord în timpul testului nostru, acesta a fost de 11,9 litri/100 km. Ford comunică un consum oficial de 6,0 litri/100 km, în timp ce consumul urban oficial este de 7,6 litri/100 km.
Performanțele rachetei de buzunar Ford Fiesta ST sunt mai mult decât satisfăcătoare, sprintul de la 0 la 100 km/oră făcându-se în 6,5 secunde, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 237 km/oră.
Noul model îi oferă celui de la volan fericire pură. Este cu adevărat o rachetă de buzunar gândită pentru a zbura la joasă altitudine pe drumuri de munte. Ținuta de drum este impecabilă, iar suspensia și diferențialul LSD anulează comportamentul sub­­­­­­virator specific unui model cu trac­­țiune față. Noua Fiesta ST poate fi „abuzată” cu încredere, având resurse aproape nesecate de performanță. Poate fi utilizată și pe circuit, pentru sesiuni de Track Day, producătorul incluzând chiar un mod Track al sistemului Drive Modes. Acesta îi permite sistemului ESP mai multă libertate.
Avem și sistem de start de pe loc pentru plecări fulminante, iar direcția este extrem de precisă și tăioasă. Poate chiar prea tăioasă. Dacă ar fi să alegem un minus pentru noul model, acesta este faptul că direcția reacționează prea brusc și uneori ne poate lua prin surprindere. Ne-am fi dorit o direcție mai liniară, însă inginerii Ford au ales una cu raport variabil.
Prețurile pentru noul model încep de la 19.750 de euro și ajung până la de 24.050 euro.

Text: Dragoș BĂLTĂȚEANU / Foto: FORD

Articolul precedentAdio, volan pe partea dreaptă!
Articolul următorCea mai puternică Dacie
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


trei × 6 =